Nejenom uvnitř, ale i venku – testují se nové verze airbagů. Dokážou lépe eliminovat následky nehody?

                   

Mít ve voze airbag je dnes bráno jako něco zcela samozřejmého. Čím kvalitní vůz a lepší výbava, tím i větší důraz na bezpečnost. Především s ohledem na počet airbagů, ale i s ohledem na to, kde přesně se nacházejí. Poslední vývoj však naznačuje, že by se airbagy nemusely nacházet nutně jenom uvnitř vozu. Mohly by se montovat i ty vnější.

Proč vnější airbag? Hlavně kvůli bočním srážkám

Pokud se dva vozy srazí klasicky čelně, dochází k tomu že začnou pracovat deformační zóny, které začnou efektivně pohlcovat energii vzniklou při nárazu. To stejné platí i v případě nárazu do zadní části vozu. Velkým rizikem při nehodě se tak stává boční náraz. Bok, tedy dveře vozu nejsou z hlediska deformačních zón a bezpečnosti ideálním místem. Proto je cílem snažit se riziko následků nehody eliminovat. Jak? Pomoci má právě vnější airbag.

Umělé vytvoření deformační zóny

K čemu by měl takový vnější airbag sloužit? jeho úkolem bude vytvořit jakousi novou deformační zónu, která bude pohlcovat energii vzniklou při nárazu. Ta nebude směřovat do samotných dveří automobilu až k pasažérům, ale bude naopak směřovat do daného airbagu. Výsledkem bude mnohem menší poškození vozu a tedy možná záchrana životů, i zmírnění jiných následků nehody. Studie dokonce ukazují, že lze minimalizovat výrazné následky nehod až o 40 procent.

Funkčnost bude automatická

Tento vnější airbag by měl fungovat stejně, jako ten který máte ve svém voze. Jakmile bude detekována nehoda, dojde k jeho „vystřelení“. Lišit se má i jeho velikost, a to v rozmezí od 280 až po 400 litrů. Roli tak hraje především typ vozu, kde bude namontován. Po vystřelení airbagu se tak vytvoří nová bezpečnostní zóna, která má za cíl primárně snížit následky nehody, a to v souvislosti s poškozením boční části vozu, do kterého směřoval náraz.

Pomůže i při klasické nehodě

I když byl tento vnější airbag vytvořený především pro zmírnění následků bočních srážek, nelze zapomínat na fakt, že bude využívaný i při klasických nehodách. Tedy při čelních srážkách, nebo při nárazech do zadní části vozů. I tady se další deformační zóna může hodit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články