Nejextrémnější offroady světa. Projedou naprosto cokoliv, přežijí jakékoliv podmínky a jsou v rukou záchranářů i armády

Auta do terénu nejsou jen o zábavě pár lidí, co si o víkendu vyrazí mezi bažiny. Řada extrémních offroadů je v rukou záchranných složek.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Offroady udělaly za svůj vývoj velký pokrok. Jak do ovladatelnosti, tak do spolehlivosti a celkové uživatelské přívětivosti. Pokud však chcete offroad, který se nezalekne jen nějaké polní cestičky, ale zvládne pořádně mokrou bažinu, občas nějaký hluboký brod nebo rovnou jezero a navrch dokáže odvézt třeba 8-členou posádku, pak musíte jít jinam než do dealerství Škoda. Velmi zajímavé offroady umí stavět na Islandu a pak samozřejmě v Rusku. My se dnes podíváme na pár offroadů, které jsou skutečně do extrému.

Sherp N založen roku 2015

Tento speciálně navržený „knedlík“ do terénu pochází z Ruska. Má prakticky neomezené možnosti úprav (pick-up, zastavěná korba, obytný vůz atd.) a v terénu vás spíš dříve zastaví váš pud sebezáchovy než limity auta. Sherp N váží cca 2,4 tuny, pohání jej 1,8 l naftový tříválec, poskytující 55 koní a 190 Nm točivého momentu. Řadí pak pomocí 6stupňové manuální převodovky, díky které dokáže vyvinout na silnici až 40 km/h. 

Zveřejnil(a) SHERP dne Úterý 23. června 2020

Co je však důležitější než rychlost na silnici, tak je nádrž na palivo o objemu 95 litrů, možnost přepravit až 8 pasažérů plus řidič a zvládnutí kolmé překážky až do výšky 1 m. Při půdorysu v délce 3984 mm, šířce 2520 mm a výšce 2846 mm nepřekvapí ani 60 cm světlé výšky. Samotnou kapitolou jsou kola, která měří v průměru 1,8 m. Díky nim totiž dokáže i plavat. V nouzovém režimu se údajně obejde i bez dvou kol. Sherp se řídí jako pásové vozidlo a to přibrzděním kol jedné strany a k tomu používá páky.

Pokud se Vám Sherp zalíbil, tak mají v nabídce ještě další verze. Základní je Sherp Pro 1000, následuje výše popsaný Sherp N a pak novinka v podobě Sherp the ARK 3400. Ten se vyznačuje tím, že k původnímu Sherpu je připevněn ještě modul, který je také poháněn. Jde tak vlastně o pohon 10 x 10. Pomocí hydraulického spoje mezi modulem a autem, je možné pak přizvednout přední část, tzv. postavit na zadní kola. Modul pak může být vybaven až 22 sedadly pro pasažéry, záchranným vybavením pro zdravotníky a lůžkovou úpravou.

Trekol založen roku 1996

Trekol neboli „všudyprojel“. Tento název plně vystihuje možnosti tohoto offroadu. Stejně jako Sherp i Trekol používá podhuštěné pneumatiky, díky kterým zvládne i disciplínu plavání. Trekol 39041 je postaven na základě UAZ 461 (ano, ten UAZ, který měla naše armáda). Akorát došlo k drobné změně v kolech. Ty standardní byly zahozeny a místo nich se nastěhovaly do rozšířených podběhů pořádně veliká kola s průměrem 1,3 m a šířkou 60 cm. O pohon se stará benzínový čtyřválec 2,4 l o výkonu 90 koní. 

To pravé, co nabízí Trekol, je jeho model 6×6 s označením 39294. Tady jsou použity stejné pneumatiky, jen roztáčejí tři nápravy. V zadní části pak může být dokonce umístěn i pomocný motor pro pohyb na vodní hladině. Tam zvládne vyvinout rychlost až 10 km/h. Na silnici to pak rozpálí na 70 km/h. Nespornou výhodou, kromě toho, že projede i přes jezero, je i fakt, že má laminátovou kabinu, která je zateplená, takže je možné s tímto vozem operovat do přibližně -45°C.

Ripsaw EV2 od roku 2009

Zajímavým offroadem je bezpochyby i Ripsaw. Auto, které vypadá jako tank a můžete si jej specifikovat dle vlastních požadavků. Tento bláznivý nápad vznikl v Americe. Můžete ho mít údajně i opancéřovaný. V kabině jsou pohodlná křesla pro dvě osoby a řídí se volantem. Co tedy vlastně Ripsaw nabízí? V první řadě neotřelý design. Dále širokou možnost individualizace a prvotřídní výkony v terénu.

O pohon se stará 6,6 l naftový V8 Duramax, produkující 610 koní a 1200 Nm. EV2 je schopná dojet až 480 km na jedno natankování a je určená pro prodej civilistům. Cena je kolem 300 tis. dolarů. Za tuto cenu dostanete „autotank“ jedoucí až 97 km/h, dvě pohodlné sedačky a spoustu dalších vychytávek. Některé údaje hovoří i o rychlosti přes 100 km/h a o zrychlení kolem 5,5 s z 0 – 100 km/h. Je však otázkou, jakou řidičskou licenci budete potřebovat, protože osobní auto to technicky není (váží 4,1 t).

Společnost Arctic Trucks

Artic Truck není auto samo o sobě, ale jedná se o islandskou společnost, která upravuje již vzniklá auta. Nejde tedy o výrobu nových speciálních vozidel, jako v případě výše uvedených modelů, jde o radikální úpravu stávajících offroadů. Mezi veřejně nejznámější patří nejspíš upravený pick-up od Toyoty, její model Hilux, se kterým v roce 2007 moderátoři Top Gearu dosáhli severního pólu. Společnost vznikla už v roce 1990 a má bohaté zkušenosti s úpravou aut. Kromě Toyot upravují i Isuzu, Mercedes-Benz, Ford, Iveco, Nissan, Volkswagen a Lexus.

Kterým extrémním offroadem byste se chtěli projet vy?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského, CarMag

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články