Je aktuálně nejhezčím autem v ČR? Škoda je rázem 10 let pozadu, Češi se zamilovali do nového národního klenotu

Na silnici ho nepřehlédnete a Češi se do něj zamilovali na první pohled. Nová Kia EV4 ukazuje, že i elektromobil může vypadat lépe než tradiční Škoda.

i Zdroj fotografie: KIA
                   

Na první dojem jde o automobil, který na silnici nikomu neunikne. Nepřehlédnete ho. A to ani nemusíte mít zájem o auta. Prostě tohle auto vypadá jinak. Nerozumím euforii kolem nových elektromobilů. Kdyby byla kompletně vybudovaná a všude dostupná síť nabíječek, možná bych mluvil jinak. Ale spíš ne. V redakci AutoŽivě patřím mezi největší kritiky elektromobility. Bateriové vozy prostě pořád nemají zdaleka takový dojezd jako auta s benzínovým či naftovým motorem. A navíc jsou drahé. Takže další elektrický vůz? Zůstávám chladný.

Ať bude auto při jízdě jakékoli, nedá se mu upřít vizuální drama

Ale nedalo mi a udělal jsme v rámci čtenářů rychlý průzkum. Otázka byla jednoduchá, parafrázuji, ptal jsem se, jak se vám líbí. Nový model značky Kia, který se nudně jmenuje EV4. Překvapilo mě, že se zalíbením reagovalo 81 % dotazovaných. A 78 % respondentů by si tohle auto koupilo radši než Škodu. Dodávám, mluvilo se pouze o vzhledu, tázaní netušili, co má auto pod kapotou a že jde o elektromobil. To by asi mluvili jinak, elektrická auta u nás nejsou masově oblíbená. Přesto existují fandové, pro které je elektromobilita klíčové téma.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: KIA

Lidé, kteří věří, že jde o správný směr. Na jejich radaru se tedy na trhu objevila nová hvězda. Hvězda, jež podle těchto nadšenců rozhodně stojí za pozornost. Ti ji na rozdíl od většiny znají. Jmenuje se Kia EV4. Nový člen elektrické rodiny této korejské značky přichází s ambicí oslovit nejen výkonem. Přiznávám, také vzhledem, který si nic nezadá s největšími hráči na scéně. Kia EV4 se nabízí ve dvou karosářských provedeních. Jako uhlazený sedan a praktický pětidveřový hatchback. Takže ať sháníte stylovou limuzínu, nebo rodinné auto, Kia má řešení.

Proč krom Peugeotu 208 nevypadají EV jako normální auta?

Mně se nelíbí ani jedna verze, ale ok, přiznávám. Nedá se přehlédnout. Ale že bych tvrdil, že se mi líbí? To skutečně ne. Začnu tedy vzhledem, protože u EV4 je skutečně nápadný – ať už sedne, nebo nesedne. Sedan s délkou přes 4,7 metru působí spíš jako čtyřdveřové kupé než klasická limuzína. Křivky jsou ostré, svižné a současné. Vizuální drama zvýrazňuje typická „digitální tygří tvář“ mezi vertikálně orientovanými světly. A denní LED světla Star Map, která vás přivítají animací? Detail, který okamžitě přitahuje pozornost, byť ho osobně považuji za naprosto zbytečný. Nedává mi smysl mrhat energií na animace. Hatchback naopak přináší kompaktnější rozměry s délkou 4,4 metru, a přesto na atraktivitě nic neztrácí.

iZdroj fotografie: KIA

Zadní partie evokuje SUV díky masivnímu střešnímu spoileru, skloněnému zadnímu oknu a ostře tvarovaným lampám. Tesla Model Y vedle EV4 působí jako stará kárka vznášedla z Návratu do budoucnosti. Aerodynamika je u EV4 samostatná kapitola. Karoserie je hladká jako sklo, což je výsledek několika technických fíglů. Podvozková část využívá 3D kryty, ráfky mají aero tvarování a přední nárazník integruje speciální vzduchové clony. Dokonce i kliky dveří se automaticky vysunují, aby neporušovaly proudění.

Cena zatím nebyla stanovena, spekuluje se o milionu Kč

Zadní stírací lišta je chytře ukryta pod střešním spoilerem. Všechny tyhle prvky spolupracují na redukci aerodynamického odporu a prodloužení dojezdu. Interiér? Zatím je zahalený tajmestvím, ale prototyp naznačuje, že je na co se těšit. Řidičsky orientovaný kokpit, recyklované materiály a široká škála barev, to vše slibuje pohodlí i udržitelnost v jednom balení. Pod kapotou EV4 lze očekávat platformu e-GMP, kterou Kia sdílí s modely EV6, EV9 a EV3. Tahle flexibilní architektura umožňuje nabídnout tři odlišné varianty pohonu.

Základ má baterii o kapacitě 58 kWh a elektromotor s výkonem 204 koní, který roztáčí přední kola. Pro ty, kdo potřebují delší dojezd, je připraveno provedení s baterií 81 kWh, zatímco verze s pohonem všech kol přidává další elektromotor na zadní nápravu. A co dojezd? Díky aerodynamickému tvaru sedanu by měl být ještě lepší než u modelu EV3. A teď to, co většinu zajímá nejvíc, kolik stojí. Tedy bude stát. Na oficiálním webu české ceny nejsou. Auto je tam vidět, ale bez cen. A v konfigurátoru jsem ho nenašel. Tak uvidíme, kolik tipujete vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články