Profesionální automechanik označil nejhorší ojetiny: Majitelům vyluxují peněženky

Které auto si koupit jako ojeté a od kterého dát ihned ruce pryč? Deset modelů vybraných značek funguje jako tornádo v peněžence.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz
                   

Finanční dostupnost, udržitelnost, ruku v ruce s výdrží, odolností a spolehlivostí. To jsou klíčové faktory, které bere člověk v úvahu při pořizování ojetého auta. Je to logické, nikdo nechce jezdit automobilem, který nechá svého řidiče s posádkou někde na holičkách. V ten nejméně vhodný okamžik na tom nejméně vhodném místě. Mám to stejně. Jistě, řeším, jestli se mi auto líbí vizuálně. Ale to je jen jedna z věcí.

Vzhled je lákadlem, ale člověk musí hledět na spolehlivost

Další, a možná podstatnější argumenty jsou z kategorie spolehlivosti. Vlastně ten vzhled není až tak důležitý. Kdyby byl, nikdy bych si nekoupil Subaru. Nedává to logiku, vlastnit auto, které na první pohled vypadá dobře, ale většinu času stráví v servisu místo na cestách. Radost z něj rychle opadne. Co bych k tomu řekl víc? Když vybíráte ojetinu, je důležité mít na paměti, že ne všechny automobily, které vypadají atraktivně, jsou i spolehlivé.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Co by o tom majitelé vozů značky Alfa Romeo mohli vyprávět! Některé modely vás mohou stát víc, než jste původně plánovali, protože vám budou vysávat peněženku při opakovaných opravách. Řešil jsem to s naším spolupracovníkem, panem Pavlíčkem. Ten má zkušenosti přímo ze servisu a potvrdil, že jsou auta, tedy značky a modely, které se objevují u nich v dílně častěji než ostatní.

Čeští specialisté na ojetiny vybrali motory, které najedou bez problémů milion kilometrů

Podíváme na tedy na výběr ojetin, které patří mezi nejvíce poruchové a mohou představovat riziko pro rodinný rozpočet. Seznamem mě inspiroval výběr na YouTube kanálu Carwow. Tam vytvořili seznam těch nejméně spolehlivých ojetých aut. Z rozsáhlých dat byly vyhodnoceny průměrné náklady na opravy. Každý model byl hodnocen jednoduchým bodovacím systémem od 0 do 100 bodů, kde nižší skóre znamená vyšší pravděpodobnost poruchy. Tak pojďme na nejhorších deset aut.

Range Rover Sport

Skončil na desátém místě nelichotivého žebříčku. Získal 34,6 bodů ze 100. Je nechvalně proslulý svými problémy se zavěšením, jehož oprava vychází v průměru v přepočtu na 65 000 Kč. Nicméně nejdražší oprava spojená s motorem se vyšplhala téměř na 870 000 Kč. Není tedy divu, že se tento vůz ocitl na seznamu. Vlastně mohu dodat svou osobní zkušenost. Range Rover byl „povinným autem“ představenstva ve firmě, kde jsem pracoval před lety. Vedení neustále mělo svá auta v servisu a řešilo, čím vlastně bude jezdit.

Seat Leon Cupra a Audi A7

Devátou příčku sdílí dva koncernové modely z let 2014 až 2017. Oba vozy získaly shodně 33,4 bodů. Audi A7 se potýká hlavně s problémy se systémem řízení emisí. Zatímco u Seatu Cupra jsou časté problémy s chlazením. Navzdory tomu, že Seat měl problémy častěji než Audi, při pohledu na celkové náklady na opravy to vedlo k tomu, že oba modely skončily na stejném místě.

iZdroj fotografie: Audi

Audi RS3 

Tohle auto bych tady upřímně nečekal. A mrzí mě to, mám to auto rád. Osmé místo obsadilo Audi RS3 poslední generace, které obdrželo 32,1 bodu. Model je mezi mechaniky znám svými problémy s převodovkou. Oprava stojí v průměru podle zdroje v přepočtu 88 000 Kč.

Audi RS6

Na sedmé příčce najdeme další model od Audi, konkrétně RS6 generace C7 a rané modely C8. Proč? Tyto vozy se potýkaly hlavně s elektrickými poruchami. Největší ztráty však přinesly problémy s brzdovým systémem, kde náklady na opravu dosáhly desítky tisíc korun. Audi RS6 získalo celkem 30,3 bodů.

Tesla Model S

Tesla se umístila na šestém místě se skóre 25,9 bodů. Tento elektromobil trpí hlavně na elektrické problémy, jak pikantní. Člověk by čekal, že potíže budou spíše v mechanické oblasti, že elektriku má Elon Musk v malíčku. Jejich oprava vychází v průměru na 37 000 Kč. Největší finanční ránu však způsobil problém s baterií, který stál 294 000 Kč. I přes záruku 8 let nebo 241 000 kilometrů, kterou Tesla v Británii drží. Smutné.

iZdroj fotografie: Sciencia58 / Creative Commons / CC-BY-SA

Maserati Levante

Pátou příčku si „zasloužilo“ Maserati Levante se skóre 25,3 bodu. U tohoto vozu nebyl identifikován jeden převládající problém, ale u různých verzí se objevovaly různé typy poruch. Což je snad ještě horší. Nejde se vymlouvat, že došlo k jedné konkrétní chybě, a pokud ta se opraví, vůz je v pořádku. Tole je prostě špatné a poruchové auto. Průměrné náklady na opravy činily v přepočtu asi 86 000 Kč. Nejdražší oprava motoru dosáhla téměř desetinásobku této částky.

Tesla Model X

Čtvrté místo obsadil další model od Tesly, který získal 24,6 bodů. Tento vůz měl nejčastěji problémy se zavěšením, jehož oprava stála v průměru 34 000 Kč.

BMW M3

Na třetí příčce se umístilo BMW M3, které získalo skóre 24,0. Tento model zklamal mnoho fanoušků, zejména s ohledem na jeho výkon a cenu. Nový model pro rok 2024 nabízí zrychlení z nuly na stovku za 4,1 sekundy, začíná na ceně 2 379 000 Kč. Varianta M3 Competition RWD zrychlí z nuly na sto za 3,8 sekundy a stojí 2 542 800 Kč.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Verze s pohonem všech čtyř kol, M3 Competition xDrive, se dostane na stovku za 3,4 sekundy a její cena je 2 671 500 Kč. V základu. Stačí párkrát kliknout v seznamu příplatkové výbavy a jste na částce 3 221 036 Kč. Ano, stále se bavíme o BMW M3. Nicméně, u starších generací F80 (2014 až 2018) stojí opravy běžných problémů s dvojitým turbodmychadlem přes 69 000 Kč. Nejvyšší cena opravy se týkala převodovky.

Land Rover Discovery a Range Rover

Druhou pozici sdílejí modely Land Rover Discovery 4 a 5 a Range Rover poslední generace. Neslavnou „stříbrnou“ medaili získaly za skutečně nedostatečných 22,1 bodů ze 100. Tyto vozy měly nejčastěji problémy s elektroinstalací, přičemž náklady na opravu činily v průměru 58 900 Kč u Discovery a 53 000 Kč u Range Roveru. Nejvyšší částky však dosáhly opravy motoru. Jak jinak.

BMW i8

A konečně, na prvním místě se s pouhými 16,5 body ocitl sportovní vůz BMW i8. Tento model má nejvíce poruch spojených s hybridním elektrickým systémem. Jeho oprava podle dostupných zdrojů Carwow stojí v průměru 57 800 Kč. BMW i8 z roku 2020 bylo z výroby vybaveno 1,5litrovým tříválcovým přeplňovaným motorem o výkonu 231 koní a točivým momentem 320 Nm. Díky elektromotoru se hodnoty zvýšily na 374 koní.

i

Za mne – škoda. Myslím tedy to, jak to po letech vypadá se spolehlivostí tohoto vozu. Je podle mne unikátní. Mám tohle auto rád, moc se mi líbilo, a kdybych v té době měl dostatek peněz, koupil bych si ho. Nicméně s odstupem času se ukazuje, že by nešlo o dobrou investici. Minimálně ne s ohledem na spolehlivost a náklady na servis.

V rovině jednotlivých typů aut to vypadá jak? Pokud jde o městská auta, nejméně spolehlivým modelem je druhá generace Smart Forfour, ten získal 60,9 bodů ze 100. Je relativně spolehlivý v porovnání s celkovým žebříčkem TOP 10, ale stále se jedná o nejméně spolehlivý městský vůz. Nejméně spolehlivým malým hatchbackem je druhá generace Mini Clubman. Získala 57,8 bodů.

Spolehlivost nesouvisí s tím, jestli jde o prémiovou třídu

Tento model trpí hlavně na elektrické poruchy. Volkswagen Amarok první generace je považován za nejméně spolehlivý pick-up s pouhými 41,5 body. V kategorii malých SUV se na vrcholu žebříčku objevuje první a druhá generace Audi SQ5, které získaly 40,9 bodů. Nejvíce poruchovou součástí je palivový systém. V kategorii luxusních limuzín se na první místo dostalo BMW řady 7 páté a šesté generace, má 39,0 bodů.

Tento model se ukázal být méně spolehlivý než konkurenční Mercedes třídy S, Jaguar XJ nebo Audi A8. Tím bych mohl skončit, ale neodpustím si určitou spekulaci. Pokud bychom se podívali do budoucnosti, za deset let by tento seznam mohl být zcela naplněn elektromobily. Bude – tedy přál bych si říct že „bylo by“ – zajímavé sledovat, jaké problémy budou v roce 2035 sužovat nejnovější a největší (elektrická) auta.

Jaké auto byste si nikdy nekoupili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články