Naftový motor – dřív symbol síly, úspory a dlouhé výdrže. Jenže časy se mění a Dieselgate, tedy skandál s emisemi, mu na pověsti právě nepřidal.
Nafta už není, co bývala. A některé naftové motory byste měli obcházet obloukem, jak uvádí web WhatCar – jinak vám mohou řádně vysát účet a jako bonus také nepěkně pocuchat nervy.
Které diesely jsou největší problém? Začíná to Kia
Podle žebříčku tohoto britského magazínu dopadl nejhůř model, který na českých silnicích vídáme poměrně často: Kia Sportage z let 2016–2021. Čísla jsou vážně alarmující. Motor se prý totiž zkazí u každého čtvrtého auta, a to není právě málo. A přidává se k tomu ještě i značně problémová převodovka, slabá elektroinstalace, mizerný výfuk a poruchový palivový systém… A výsledek? Každý druhý majitel v průzkumu přiznal, že měl s autem vážný problém. A taková běžná oprava pak může vyjít klidně přes 50 tisíc korun. Za nás nechápeme, jak mohl někdo něco takového pustit na silnice.
Druhý v pořadí: Volkswagen Golf (od 2020)
Golf je sice král kompaktní třídy, ale s naftovým motorem se u něj objevují potíže. „Těšit“ se můžete především na problémy s elektroinstalací, klimatizací i motorem samotným. Poruchovost také není zanedbatelná, dělá to prý nějakých třicet procent – a to je na nový vůz opravdu hodně. A pokud si myslíte, že na vše vyzrajete třeba plug-in hybridy nebo benzinovou verzí, zklameme vás – ani ony na tom nejsou o moc líp.
Na třetím místě? BMW řady 5 (2017–2023)
Prémiová značka, vysoká cena – ale bohužel taky slušná šance na problémy. Kdo by to do tohohle autíčka řekl, že? Srovnání od expertů z WhatCar je nekompromisní – nejčastěji selhává výfuk, elektroinstalace a baterie. Dieselová verze 520d je přitom oblíbená, protože nabízí rozumnou spotřebu i výkon. Ovšem když k tomu započtete i cenu za servis, nebývá už výsledek tak růžový.
Pozor i na notoricky známé motory
Ale nejsou to jen auta – vyplatí se jít i po součástkách. Pozor byste si tak prý měli dát například na motor 2.0 TDI od Volkswagenu. Ten má velká spousta aut – například Golf, Passat, Octavia… Ovšem ať už se nachází pod kapotou čehokoli, často se potýká s vadnými vstřiky, turby, EGR ventily nebo filtrem pevných částic. Což jsou opravy, které se často opakují – a to není pro vaši peněženku právě dobrá zpráva.
A to samé platí pro 1.6 HDI od Peugeotu a Citroënu a také pro motor 2.0 JTDm od Alfy Romeo. Srdce fanouška zaplesá, ale mechanik by plakal. Tak to prostě je.