Smolná osmička oblíbených prémiových vozů v nejhorších verzích. Při jejich nákupu se vyplatí obezřetnost

Zabrnkat na nervy sousedů elegánem vyšší třídy od prestižní značky může být zábava. Ale z nákupu některých ojetých luxusních fešáků vám do smíchu nakonec být nemusí.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Trh s ojetými vozy je v Česku hodně populární. Oblíbené jsou prémiové vozy. Řidiči oceňují jednoznačně vyšší kvalitu zpracování, často bohatou výbavu a v neposlední řadě také prestiž značky. Ne každá nablýskaná limuzína renomovaného výrobce je ale povedená a vybrat spolehlivé auto, které majitele nenechá po pár najetých kilometrech ve štychu je docela oříšek. Automobilový nadšenec a amatérský odborník na pohonné jednotky Lukáš Svoboda vytipoval osmičku problémových, kterým by bylo záhodno se vyhnout.

Audi A4 B6 – Multitronic

Model automobilky se čtyřmi kruhy v logu A4 B6 je mezi řidiči řadu let velmi oblíbený. Druhá řada se vyráběla v letech 2000 až 2006. Kromě nepříliš praktického kombi a sedanu výrobce nabídku doplnil o kabriolet. Nabízí přesně to, co od Audi čekáte. Koroze se objevuje jen zřídka, dobrá je kvalita povrchových materiálů, i když některé plasty se mohou po letech loupat. Standardní výbava je zajímavá.

iZdroj fotografie: Audi

Na trhu najdete tento vůz jen ve standardu, ale někdy majitelé na výbavě nešetřili, takže se na trhu objevují i třeba se sportovními sedadly. „Kromě variant, které jsou i po dlouhém používání bezproblémové, ale najdete i vozy s vážnými problémy. Odborníci radí vyhnout se s bezestupňovou automatickou převodovkou Multitronic, která byla kombinována pouze s pohonem předních kol,“ vysvětluje úskalí vozu Svoboda s tím, že případná oprava bude drahá.

BMW 3 E90 320 SI

Na trhu s ojetinami najdete za přijatelnou cenu BMW řady 3 E90, které automobilka prodávala v letech 2004 až 2012. Agresivně navržený exteriér nemá žádné větší problémy s korozí. Čas mnoho neubere ani z odolného interiéru. Řada 3 poskytuje optimální jízdní podmínky cestujícím na předních sedadlech a ve volitelné výbavě jsou i sportovní s dokonalou oporou v zatáčkách. Na zadních sedadla se vejdou jen lidé, kteří příliš nenarostli.

iZdroj fotografie: BMW

V rámci příplatkové výbavy se můžete setkat i s ojetým autem, které bylo vybavené koženým čalouněním, rozsáhlým multimediálním systémem a tempomatem.Nekupoval bych verzi 320 SI. Na první pohled se neliší od ostatních variant. Problémem je pohonná jednotka postavená pro homologační účely. Sportovní divize BMW vytvořila čtyřválcovou jednotku o výkonu 173 koní, která má nízkou životnost a vysoké náklady na generální opravy,“ varuje amatérský odborník.

Alfa Romeo 159 2.2 JTS

Svěží design italského elegána Alfy Romeo 159, který se vyráběl v letech 2005 až 2011, zaujme na první pohled. Oproti svému předchůdci zaznamenal tento model obrovský kvalitativní skok. Problémy s korozí tento vůz nemá téměř žádné. Interiér je vyrobený z kvalitních materiálů. Seznam příplatkové výbavy zahrnuje mimo jiné kožené čalounění, automatickou klimatizaci, palubní počítač a skleněné střešní okno.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Vedle kultivovaných vznětových motorů a dobrého motoru 1.7 TBI ale v nabídce 159 najdeme také benzinový čtyřválec 2.2 JTS s přirozeným nasáváním. Jednotka z dílny italských inženýrů generuje 185 koní s přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním ventilů. „Právě tento fázový variátor je jedním z hlavních problémů motoru, protože je poruchový,“ podotkl Svoboda.

BMW 5 E60 xDrive

Stále více zákazníků se na trhu ojetin orientuje na na BMW řady 5 E60, jehož cena neustále klesá. Nový model se prodával v letech 2003 až 2010 ve verzích sedan a kombi. Automobil úspěšně odolává korozi. Interiér dokonale zakrývá tisíce kilometrů, které vůz najel. K vyšším třídám patří i slušné základní vybavení, kterým disponuje i toto BMW.

iZdroj fotografie: BMW

Samozřejmostí je kožené čalounění, rozsáhlé multimediální a zvukové systémy, sportovní sedadla a pohon všech kol xDrive. „Když si chcete pořídit ojetinu, dejte u pozor na vozy 4×4. Systém přenáší většinu výkonu na zadní nápravu, v případě potřeby je podporován trakcí přední nápravy. Bohužel mechanismus není příliš odolný,“ upozorňuje mechanik. Pokud dojde na opravy, jejich cena se pohybuje v řádech desetitisíců.

Jaguar XF I 2.7 TDV6

Když toužíte po anglickém šarmu a komfortu, nabízí se na trhu ojetin Jaguar XF. První generace britského konkurenta BMW řady 5 a Audi A6 se vyráběla v letech 2007-2015 jako sedan a kombi. Nepřehlédnutelná karoserie netrpí korozí. Trochu víc byste zřejmě u téhle značky očekávali od některých plastů použitých v interiéru. Seznam příplatkové výbavy zahrnuje kožené čalounění, klimatizaci a řadu dalších doplňků. Komfort pro cestující je skutečně silnou stránkou Jaguara.

iZdroj fotografie: Jaguar

Jedním z nejoblíbenějších motorů, které Britové nabízejí, je vznětový motor 2.7 TDV6 od koncernu PSA. Jednotka využívá přímé vstřikování common-rail a dvojité přeplňování. Dosahuje výkonu 207 koní. „Trpí na hodně špatné mazání klikového mechanismu. Intervaly výměn oleje každých 30 000 kilometrů, které doporučuje výrobce, tomu rozhodně nepomohou. Přidřená klika je průšvih,“ upozorňuje Svoboda.

BMW 5 F10 2.0d

Neotřelý krasavec vyjel z dílny mnichovské automobilky v letech 2010 až 2017.  Šestá generace BMW řady 5 F10 má atraktivně řešenou karoserii, která netrpí na problémy s korozí ani kvalitativními vadami laku. V interiéru se pohodlně usadí čtyři osoby, kterým je většinou poskytnutá vysoká úroveň příplatkové výbavy. Vévodí jí klimatizace, audiosystéme, kožené čalounění a systémy podpory řidiče.

iZdroj fotografie: BMW

Mezi používanými motory je velmi oblíbený čtyřválcový diesel 2.0d o výkonu 143 až 218 koní. Využívá přímé vstřikování common-rail, přeplňování a samozřejmě filtr pevných částic. Jednotka dostala rozvodový řetěz umístěný v zadní části. „Problémem je, že se rozvodové řetězy natahají až do úplného prasknutí, což se stane bez varování,“ vypíchl úskalí tohoto bavoráka mechanik.

Audi A6 C6 2.0 TFSI

Za příznivou cenu se už na trhu ojetých automobilů dá pořídit Audi A6 C6. Rozumná volba pro řidiče, kteří chtějí vlastnit pohodlný vůz vyšší třídy. Z výrobních pásů čtyřkruhové automobilky tento model vyjel v letech 2005 až 2011. Zákazníkům byl nabízený ve verzích sedan a kombi. Na problémy s korozí u této ojetiny v podstatě nenarazíte. Interiér je kvalitně zpracovaný. Plasty a textilie ani po letech neprozrazují najeté kilometry.

iZdroj fotografie: Audi

V široké nabídce pohonných jednotek ale nenajdete moc těch, které by stály za ocenění. Řadu problémů generuje třeba čtyřválcový agregát 2.0 TFSI o výkonu 170 koní, který patří mezi z koncernu Volkswagen mezi oblíbené. Využívá přímé vstřikování paliva, přeplňování turbodmychadlem a rozvodový řetěz. „Mezi problémy motoru patří špatné časování a vadná konstrukce pístních kroužků, která je jednou z příčin vysoké spotřeby oleje,“ uvedl Svoboda.

Mercedes třídy S W220 4.0 CDI V8

Čtvrtá generace Mercedesu třídy S se vyráběla v letech 1998 až 2005. Nabízený by byl i ve verzi s dlouhým rozvorem. Elegantní karoserie má ale bez ohledu na rok výroby vozu dost zásadní problém s korozí, která napadá téměř všechny komponenty. Interiér je vymazlený a dotažený do detailů s důrazem na výběr odolných materiálů, ergonomii a úroveň výbavy. Mezi ojetinami se vám nepodaří najít vůz, který by byl špatně vybavený.

iZdroj fotografie: Mercedes Benz

Podle odborníka Svobody je důležité, aby se případní kupci této ojetiny vyhnuli zanedbaným vozům, na kterých je na první pohled vidět, že se o něj majitel nestaral. Zejména pokud má vůz vzduchové odpružení. „Opatrně je třeba zacházet i se vznětovým motorem 4.0 V8 s výkonem 250-260 k a točivým momentem 560 Nm. Automatická převodovka si s vysokým točivým momentem neporadí a při plném výkonu se u starších aut může zničit,“ uzavřel Svoboda.

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články