Test: Kdo projede křižovatku první? Nejjednodušší křižovatka na světě, přesto 7 z 10 českých řidičů nevymyslí řešení

Základní křížení dvou silnic, nic jednoduššího neexistuje. Přesto jde o nejsložitější situaci pro většinu řidičů.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Není to tak dlouho, co jsme tady měli podobnou křižovatku ve tvaru písmene T, a říkali jsme si, že je někdy pro řidiče obestřena tajemstvím. A že hlavně mladší a méně zkušení řidiči často neví, jak ji projet, mají ostych najet si do křižovatky. Problémem byl konflikt pravidla pravé ruky s hlavní silnicí. Křižovatka byla označena svislým dopravním značením. Značka určovala, že hlavní silnice zahýbá z kolmice doleva. Tedy tak, jak odbočuje modré auto.

Dvě silnice, tři auta a jedno řešení. Řidiči tápou a bourají

Otázkou bylo, které auto projede křižovatkou jako první. Respektive v jakém pořadí projedou auta křižovatkou. Problémem byl právě tvar hlavní silnice do zatáčky v kombinaci s pravidlem pravé ruky. Řešení bylo následující. První projede křižovatkou modrý automobil. Podle svislého dopravního značení má přednost v jízdě, jede po hlavní silnici. Jako druhé projede křižovatkou červené auto. To je sice také na hlavní, ale protože nebliká a pokračuje rovně, dává přednost.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Ve skutečnosti počkají řidiči červeného a zeleného auta, až modrý vůz opustí křižovatku, a pak projedou najednou. Respektive motorista v zeleném automobilu může vjet do křižovatky ihned za modré auto. Sice najíždí z vedlejší, ale červenému autu tak jako tak nemůže zkřížit cestu. Modifikací situace by bylo, kdyby zatáčelo i červené a zelené auto. Pak by současně projel modrý a červený vůz, oba by byly na hlavní se stejnými právy. Teprve pak by do křižovatky vjelo zelené auto. Bez ohledu na to, zda řidič zeleného vozu odbočuje, nebo ne, dává přednost.

Nejde o tvar či velikost silnic, jde o značky a pravou ruku

Nezáleží na tvaru nebo na tom, která ze silnic je širší či vypadá jako hlavní. Jde o to, zda je situace ošetřena dopravním značením, to je pak nadřazené pravidlu pravé ruky. Bez dopravního značení je pak respektování přednosti zprava povinností, i kdyby vzhledově situace napovídala něco jiného. Jak to tedy bude v případě, že křižovatka nebude označena dopravním značením? Na grafice jsou tři auta.

Řidič červeného chce jet rovně, řidič modrého chce zatočit doleva a řidič zeleného chce také zatočit doleva. Značky nejsou, platí tedy pravidlo pravé ruky. Zákon říká, že „nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení…, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“ Auta tedy projedou křižovatkou v následujícím pořadí.

Jako první najede do křižovatky zelený automobil, křižovatkou ale neprojede. Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucímu vozidlu. Tedy červenému, ten jede rovně. Červený zase musí dát podle pravidla pravé ruky přednost modrému automobilu. Jenže tím, že si zelený najel do křižovatky, nemá už řidič modrého auta nikoho po pravé ruce a nemusí nikomu dávat přednost. Křižovatku projede jako první. Jako druhý pojede řidič červeného auta, bude pokračovat ve svém přímém směru. A jako poslední v řadě projede křižovatku řidič zeleného auta. Ten najel do křižovatka jako první, ale opustí ji jako poslední.

Znáte správné řešení?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články