Pokud svoje auto objevíte v tomto seznamu, je dost pravděpodobně, že již nyní volíte model, který vám dobře poslouží i v důchodu. Je to známka stárnutí, nebo racionální volba?
Nejsem si zcela jist, nakolik se při designu nových aut zohledňují i poměrně specifické požadavky seniorek a seniorů, ale když se tak dívám na některé modely z předlouhého seznamu, který zveřejnil německý autoklub ADAC, musím uznat, že na jejich „senioritě“ něco bude. A opravdu bych je s klidným srdcem doporučil všem, co hledají nenáročné, jednoduché auto, které jim bude dobrým parťákem i ve věku 75+. Pojďme se na některá podívat zblízka.
Ideální auto pro seniory musí splňovat některá kritéria
A hned si pojďme definovat, co by takové „ideální auto” pro seniory mělo splňovat. Nevím, jak to vnímáte vy (navíc je celkem obtížné se do pocitů této kategorie zcela přenést, pokud vám je například něco mezi 30 a 50 lety věku). Za mne osobně by ideální auto pro seniory mělo splňovat minimálně některé z těchto bodů:
- zvýšená poloha při sezení (zajistí dobrý výhled a přehlednost při parkování),
- pohodlí při nastupování (nikdo nemládneme, v 70 většinu z nás bolí nejen záda),
- úsporný provoz (s jedním důchodem to není snadné),
- snadná opravitelnost a levný servis,
- nezájem ze strany zlodějů (často se parkuje venku a na ulici, co nejblíž domovu),
- minimum zbytečně složitých digitálních asistentů.
Německý ADAC a čtyři exaktní parametry
- Délka vozu by neměla přesáhnout 4,50 metru (snadnější parkování a manévrování v městském provozu).
- Výška vozidla musí být minimálně 1,50 metru.
- Výška sedáku od země by měla činit alespoň 47 centimetrů.
- Výška nakládacího prahu zavazadlového prostoru nesmí překročit 78 centimetrů.
Roli Fabie jako auta pro seniory převzal Kamiq. Celkem pochopitelně
Z dlouhého seznamu, který začíná abecedně u Audi (pochopitelně) a zahrnuje pro české seniory po pravdě ne zcela běžné modely jako Audi Q3 nebo Lexus LBX, jsem vybral tři modely, které ve starších generacích splňují výše uvedené požadavky a jsou navíc velmi dostupné. A v Čechách oblíbené a hojně rozšířené. Prvním je zástupce domácí Škody, a kupodivu nikoli Fabia. Ta je totiž celkem nízká a na vystupování ne zcela pohodlná. Její roli tak převzal malý Kamiq.
Ten s délkou 4,24 metru splňuje kritéria ADAC a na trhu ojetých vozů je již dobře dostupný. Vyšší posez typický pro SUV segment usnadňuje nastupování a vystupování, zatímco zvýšená pozice za volantem poskytuje lepší výhled na okolní provoz. Praktické pro seniory je i ovládání s velkými, přehledně uspořádanými tlačítky. V bazarech se ojeté Kamiqy pohybují v cenách od přibližně 300 tisíc korun za starší kusy s nájezdem kolem 150 tisíc kilometrů.
Výrobce | Délka v mm | Výška sedáku v mm | Výška nakládacího prahu mm | Výsledek testu obsluha | Výsledek testu výhled z vozu |
---|---|---|---|---|---|
Audi Q2 | 4208 | 485 | 745 | 2.1 | 4 |
Audi Q3 | 4484 | 510 | 755 | 2 | 3.9 |
BMW iX1 | 4500 | 525 | 720 | 2.3 | 3.1 |
BMW X1 | 4500 | 535 | 715 | 2.3 | 3.1 |
Citroën Berlingo | 4403 | 625 | 590 | 2.5 | 3.2 |
Citroën C5 Aircross | 4500 | 550 | 735 | 2.5 | 3.7 |
Fiat 500X | 4248 | 540 | 760 | 2.2 | 3.3 |
Ford Puma | 4207 | 500 | 775 | 2.2 | 3.2 |
Hyundai Kona Elektro | 4355 | 530 | 685 | 2.1 | 4 |
Kia Niro Hybrid | 4420 | 475 | 735 | 2.1 | 3.8 |
Lexus LBX | 4190 | 510 | 780 | 2.5 | 3.9 |
Mercedes-Benz B-Klasse | 4419 | 465 | 630 | 2.4 | 3.3 |
Mercedes-Benz GLA | 4410 | 535 | 695 | 2.2 | 3.7 |
Mitsubishi Eclipse Cross | 4405 | 585 | 760 | 2.5 | 4 |
Nissan Juke | 4210 | 515 | 775 | 2.5 | 3.7 |
Nissan Qashqai | 4425 | 545 | 770 | 2.3 | 3.2 |
Opel Combo Electric Life | 4403 | 625 | 580 | 2.4 | 3 |
Renault Captur | 4227 | 550 | 775 | 2.6 | 3.9 |
Renault Scénic E-Tech Electric | 4470 | 510 | 770 | 2.5 | 3.5 |
Seat Arona | 4138 | 470 | 695 | 2.1 | 3.3 |
Seat Ateca | 4381 | 510 | 695 | 2.2 | 2.9 |
Škoda Kamiq | 4241 | 465 | 695 | 2.2 | 3.8 |
Škoda Karoq | 4390 | 515 | 680 | 2.2 | 3.2 |
Toyota Corolla Cross | 4460 | 525 | 730 | 2.5 | 4 |
Toyota Proace City Verso | 4403 | 615 | 575 | 2.5 | 3 |
VW T-Cross | 4108 | 495 | 710 | 2.2 | 3.7 |
VW T-Roc | 4236 | 485 | 765 | 2.6 | 3.7 |
VW T-Roc Cabriolet | 4271 | 485 | 755 | 2.1 | 3.5 |
Dva zástupci z Francie, jeden levný a jeden modernější
Jako druhého zástupce ze seznamu jsem vybral v Čechách mimořádně populární Citroen Berlingo. Díky koncepci „MPV z dodávky” a vysokému posedu nabízí pohodlné nastupování téměř bez nutnosti se sklánět. Posuvné boční dveře pak potěší nejen při parkování v těsných prostorech. Obrovský zavazadlový prostor zvládne i invalidní vozík nebo chodítko, podobně jako velký nákup v Kauflandu. Na trhu s ojetinami lze slušné modely ze starší generace Berlinga pořídit již od 50–80 tisíc korun, což z něj činí cenově velmi dostupnou variantu. Spolehlivé HDi motory jsou příjemným bonusem.
A i poslední „tip pro generaci 75+“ je také z Francie. A oproti Berlingu je mimořádně chic. Renault udělal s Cliem to samé, co Škoda s Fabií, a výsledkem je Captur. Mimořádně líbivý malý crossover, s vyšším posedem a délkou pohybující se kolem 4,2 metru splňuje kritérium ADAC pro snadné parkování. Není úplně k mání za ceny, za jaké seženete Berlingo, ale je to také zcela jiné, moderní auto. A již od první generace mimořádně dobře vypadá a nejsou s ním žádné zásadní problémy.
Tak co říkáte výběru z německého seznamu aut pro seniory? A našemu výběru? Máte nějaké vlastní tipy na ideální auto „75+”? Napište nám, prosím!