Před 45 lety představili nejlepší auto světa. Zrodila se díky němu třída dnešních „luxusních a výkonných“ sedanů

Pětimetrové sedany měly všechno, co motorista ocení. Povedený desing, komfotní výbavu, nadstandarní bezpečnostní prvky, výkonný motor, technické lahůdky. I odpovídající cenu.

i Zdroj fotografie: Mercedes-Benz
                   

Bezpochyby je Mercedes třídy S ztělesněním luxusu. Už od sedmdesátých let minulého století je považovaný za nejlepší auto na světě. Povedený design takřka pětimetrových limuzín nebyl tím jediným, čím vozy byly proslulé. Přidejme k tomu velmi širokou komfortní výbavu a nadprůměrné jízdní vlastnosti s ohledem na rozměr vozu a nadstandardní bezpečnostní prvky. Tento přepychový balíček se stal symbolem společenského postavení majitele. I navzdory ropné krizi v roce 1973.

Zrod komforní limuzíny

Za první řadu třídy S považuje výrobce řadu  W116, která byla uvedena na trh v září 1972. Od samého počátku vyvolala rozruch a získala řadu ocenění, včetně ocenění Auto roku 1974. Původní nabídka čítala tři modely 280 S, 280 SE a 350 SE. O tři roky později nabídku největšího Mercedesu obohatil nejsilnější model 450 SEL 6.9. Přestože ropná krize v roce 1973 přivedla automobilový průmysl do kritické fáze, Mercedes si stále udržoval vynikající prodejní čísla.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Uvedení 450 SEL 6.9 na trh bylo odloženo jen o několik měsíců. Model disponoval základním motorem V8, jehož kořeny sahají až k modelu 600 řady W100. Tento 4,5litrový osmiválec měl třístupňovou automatickou převodovku, výkon 210 kW (286 koní) a maximální točivý moment 550 Nm. Mercedes přitom údržbu svého nejmodernějšího stroje zjednodušil a zlevnil. Nebylo nutné seřizování hydraulických ventilů a odpadlo díky nově vyvinutému těsnění hlav válců i obvyklé dotahování.

Vůz pro bohaté

Model zdobilo hydropneumatické odpružení s plynovými tlumiči, což nabízelo špičkový komfort. Tehdejší prospekty uváděly, že „tato inovace dosahuje optimální kombinace vynikajících jízdních vlastností a maximálního komfortu za všech podmínek“. Výkon pětimetrového dvoutunového sedanu, který spatřil světlo světa před půlstoletím, byl čirou fantazií. Deklarovaná maximální rychlost limuzíny 450 SEL 6.9 byla 225 km/h. Zrychlení na 100 km/h se odehrálo za pouhých 7,4 sekundy.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Standardem byla klimatizace, tepelně izolační skla, vyhřívání zadního okna, centrální zamykání, tempomat, elektrické stahování oken, ostřikovač a čištění světlometů, velurové sedačky a automatické bezpečnostní pásy na předních a zadních sedadlech a střešní okno. V letech 1975 až 1980 bylo v Sindelfingenu vyrobeno 7 380 těchto vozů. Cena se tehdy vyšplhala na 69 930 německých marek. Pro srovnání, základní model 280 S stál ani ne polovinu, přesněji 28 800 marek.

Cena ikony roste

V době svého zrodu nebyl luxusní Mercedes 450 SEL 6.9 cenově dostupný širokým masám. S cenou téměř 70 000 marek není divu. Na trhu je oblíbeným veteránem dosud. A protože je žádaný, jeho cena neustále roste. Pokud je v dobrém stavu, dá se dnes pořídit kolem 70 000 eur, tedy zhruba 1,75 milionu korun. Ale za ikonu se stříbrnou trojcípou hvězdou na kapotě to není až tak moc. Mimochodem dosud má výrobce ve svém katalogu originální náhradní díly.

Projeli jste se někdy v Mercedesu 450 SEL 6.9?

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ultimátní zabiják lodí, proti němuž nebude obrany: Čína pracuje na rychlém „raketo-torpédu“ s nadzvukovou rychlostí
Události247.cz
Události247.cz
Jako za bolševika: Putin nadělí Rusům nepříjemný vánoční dárek. Na potraviny si podle nového videa vystojí pořádné fronty
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Lechtání může ublížit dítěti i dospělému: Smích vždy neznamená zábavu, může to přejít až k týrání
adbz.cz
adbz.cz
Čtyři věci, které orchideje k smrti nenávidí. Kdo se jich vyvaruje, může se z nádherných květů těšit po celý rok