O kvalitě japonských aut snad nikdo nepochybuje. Ano, jako každá automobilka, i ty japonské udělaly pár přešlapů a uvedly na trh nepovedená auta, která prodejům i jménu značky spíše uškodila. Přesto dodnes vyrábí spolehlivé vozy s dlouhou životností a nízkými nároky na údržbu. V následujícím článku si představíme desítku těch nejlepších aut, která kdy v Japonsku vyrobili. Věříme, že vám spousta z nich povědomá (třeba z NFS U2), vždyť to jsou legendy!

Toyota 2000GT

Hned zkraje začneme opravdu vzácným autem Toyota 2000GT, která sice nebyla příliš rychlá, ale byla jednou z prvních sportovních vozů vyrobených v Japonsku. Za dobu její produkce mezi lety 1967 a 1970 bylo vyrobeno pouhých 351 kusů, což je také jeden z důvodů, proč dnes stojí kolem milionu dolarů (22 milionů Kč). Na svou dobu bylo tohle auto doslova sexy, a ať jste s ním projížděli kdekoliv, strhávalo pozornost ostatních, podobně jako americká Corvette 454 nebo Jaguar e-type S2.

Toyota Supra

Toyota Supra byla spirituálním nástupcem výše zmíněného modelu 2000GT, a byla oblíbená jako rezidentní sporťák. První model Supra Celica z roku 1978 moc působivý nebyl; zato v roce 1987 Toyota představila Supru s turbodmychadlem, s nímž měla pod kapotou 230 koní – na svou dobu to bylo u sériové výroby celkem síla. Postupně se potom vyšvihla na krásných 320 koní, s čímž jste si mohli dovolit opravdu hodně.

Mazda RX-7

Tenhle kousek je jednou z největších ikon japonských aut, mezi nimiž se stal doslova legendou. Mazda RX-7 vznikla jako malé a lehké sportovní žihadlo osazené rotačním motorem namísto pístového, což umožnilo inženýrům Mazdy lépe vyvážit rozložení hmotnosti v přední části auta. Už tak malý motor byl spolu se zbytkem vozu podstatně lehčí než jiné modely, což umožňovalo Mazdě RX-7 podávat mnohem lepší výkony. V pozdější fázi dostala „RX sedmička“ upgrade v podobě turbodmychadla, což z ní udělalo top sportovní auto pro běžný provoz.

Nissan GT-R

Teď se podívejme na možná jedno z nejznámějších aut vůbec, a sice na Nissan GT-R, který je nástupcem Skylinu GT-R. Někteří ho považují za nejlepší japonské auto vůbec, což je možná trochu nadsazené …rozhodně na něj ale aspiruje. Oproti ostatním se jedná o novější model, což mu dost přidává. Nissan GT-R je už od pohledu bestie, která byla poprvé představena v roce 2009 ve Spojených státech, kam přinesla V6 motor s dvojitým turbodmychadlem s celkovou silou 480 koní. GT-R jsou oblíbené modely, které výrobce každý rok vylepšuje, a poslední verze nazvaná NISMO nabízí z výroby přes 600 koní.

Mazda MX-5 Miata

Mazda MX-5 Miata patří k legendám japonské automobilky Mazda, která dokázala vytvořit lehký sportovní vůz s výkonným motorem. Tohle auto vážilo pouhých 950kg, což je zhruba o polovinu méně než jiné sportovní vozy. Mazda MX-5 Miata sice neměla moc silný motor, zato nabízela dokonalou ovladatelnost a slušnou akceleraci. V roce 2015 byla povýšena na MX-5 ND a nabízena s 1,5 nebo dvoulitrovým motorem, přičemž její váha zůstala vždy zachována kolem 1 tuny. Před několika lety byla Mazda MX-5 zapsána do Guinessovy knihy rekordů jako nejprodávanější sportovní vůz na světě.

Toyota MR2

Jedním z absolutně nejlepších aut, která kdy Japonci vyrobili, byla Toyota MR2. Poprvé ji představili v roce 1988 s přeplňovaným motorem o síle 145 koní, s čímž udělala stovku za necelých 7 sekund. Na svou dobu tak byla opravdu brutálním strojem. Toyota MR2 byla celkové menší a lehké auto s motorem v zadní části, což řidiči dávalo mnohem kontrolu nad vozem. Bez nutnosti úpravy splňoval tenhle výkonný sporťák přesně to, co mohl automobilový nadšenec od auta očekávat.

O tři roky později potom získala vylepšení v podobě turbodmychadla, čímž dosáhla výkonu 200 koní. Díky své agresivitě a designu podobném Ferrari se zapsala do historie jako jedno z nejlepších japonských aut vůbec.

Nissan-Datsun Z

Jedno auto dvou jmen vzniklo ze společné práce automobilek DAT a Nissan. Vozidlo patří k legendám japonského auto-moto průmyslu, kterým poprvé pořádně zahýbalo v roce 1969 pod názvem Datsun 240Z. Kombinací nevšedního vzhledu, hbitosti, nízké hmotnosti a silnému 2.4litrovému motoru vznikla legenda se 151 koňmi pod kapotou. Začátkem 80. let byl jeho motor doplněn turbodmychadlem, s nímž nabídl Datsun 280ZX 180 koní.

O dalších deset let později nabídl ve své poslední verzi výkon 300 koní, takže se rozloučil jako opravdu výkonný stroj s nezaměnitelným vzhledem. Automobilka v roce 2001 navázala na úspěšnou řadu Z, a představila mnohým známější Nissan 350Z s 3.5litorvým motorem V6, který od základu nabídl 287 koní. V současnosti je známý jako 370Z a 3.7litorvým V6 motorem a výkonem 332 koní.

Honda Civic Typ R

Mezi nejostřejšími hatchbacky patří zaslouženě místo Hondě Civic typu R, která prakticky po celou dobu svojí existence nezklamala. Výrobce auto pravidelně inovoval, čímž udržel příznivce vozu „na stejné vlně“. Poslední verze přinesla 306 koní vycházejících z dvoulitrového čtyřválce, čímž tahle evropská verze překonala americkou s označením Si. Je to celkem zvláštní, protože právě v U.S.A. si potrpí na silné motory (ceny paliva tam jsou také oproti Evropě podstatně nižší).

Lexus LFA

Pojďme se podívat i na trochu luxusu, a sice na Lexus, který sice nikdy moc vzrušení nevzbuzoval, ale představil i jeden opravdu povedený kousek s názvem LFA. Tenhle opravdu luxusní supersport byl představený v roce 2012, a byl to právě jeho V10 motor s výkonem 552 koní, který přitahoval pozornost. Brutální pohon spojený se sekvenční šestistupňovkou je schopný udělat stovku za 3,6s, což je sériové auto opět parádní výkon.

Acura NSX

Kdo chtěl vlastnit trochu nevšední auto a měl opravdu hodně zbytečných peněz, mohl si dopřát supersport Acuru NSX s 3.0litorvým motorem V6 o síle 270 koní. Za dobu své existence se bohužel NSX příliš nezlepšovala, a na konci své bytí nabízela s 3.2litorvým motorem pouze o 20 koní více. Teprve v roce 2016 si vzal výrobce auto znovu do parády, a udělal z něj hybrida s V6 motorem o výkonu 450 koní.