Nejlepší motor českých ojetin: S minimální spotřebou a životností bez konce je národním miláčkem. Máte ho? Nikdy neprodávejte

Legendární naftový čtyřválec se už roky nevyrábí a neprodává, přesto má v ojetinách jasný smysl. Je to často nejlepší volba.

i Zdroj fotografie: Radek Vršecký / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Když se mezi motoristickými nadšenci rozproudí debata o tom, který benzínový motor je mezi ojetinami ten skutečně nejlepší, málokdy se dočkáte jednoznačné shody. Jsou tady příznivci amerického small blocku od GM. A mají do určité míry pravdu. Univerzální agregát se vyrábí už dekády a je nejprodávanějším benzínovým motorem na světě. Příznivci BMW budou vychvalovat legendární řadový atmosférický šestiválec a také nebudou lhát, když budou tvrdit, že jde o skvělý motor. Stejně jako je vynikající a roky prověřený šestiválec Mezger.

Ikonické motory řidiči a nadšenci milují, je jich celá řada

Používaný ve starších Porsche. Těch motorů by bylo ale víc. Nejenom silných, sportovních, legendy jsou i mezi „obyčejnými“ pohonnými jednotkami. Jak je to s naftou? Při dotazu na ikonický dieselový motor jistě někdo zmíní „starý nafťák od Mercedesu“. V Africe jezdí dodnes, na cokoli vzdáleně připomínající naftu. A nutně přijde řeč na legendární agregát 1.9 TDI od Volkswagenu. Tenhle motor se stal doslova pojmem, synonymem pro spolehlivost, jednoduchost a dlouhou životnost. Není divu, že i dnes, kdy už se v nových autech neprodává, na něj odborníci i běžní řidiči nedají dopustit.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Z vlastní zkušenosti vím, že když se někdo ptá, jaký diesel zvolit do ojetého auta, devět z deseti mechaniků bez váhání doporučí právě 1.9 TDI. Není to jen nostalgie po starých časech, ale čistě racionální volba podložená roky praxe a miliony najetých kilometrů. Motor se objevil v celé řadě modelů koncernu Volkswagen, od Golfu přes Passat, Octavii, Superb až po Audi A3 nebo Seat Leon. Ať už šlo o variantu s rotačním čerpadlem, nebo pozdější verze s technologií PD (Pumpe-Düse), vždycky platilo, že 1.9 TDI je sázka na jistotu.

Naftový motor, který v rámci Evropy hraje prim, je od VW

Technicky vzato jde o čtyřválec s objemem 1 896 cm³, který se vyráběl v různých výkonových verzích. Od základních 66 kW až po 96 kW v nejsilnějších variantách. Právě tahle variabilita je jedním z důvodů, proč si motor našel cestu do tolika různých aut a proč je dodnes tak oblíbený. Dalším klíčovým faktorem je jednoduchost konstrukce. Tady za redakci AutoŽivě prohlásím, že jde o dobré konstrukční řešení. Má své mouchy, ale nemá žádné zbytečné složitosti. Minimum elektroniky, robustní blok motoru a mechanické vstřikování v prvních generacích. To všechno znamená, že i po letech provozu je motor snadno opravitelný.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Díly jsou dostupné a servisní náklady zůstávají rozumné. Zajímavé je, že i při vyšších nájezdech, a teď se bavíme klidně o 300 000 nebo 400 000 kilometrech, si 1.9 TDI drží kulturu chodu, spotřebu kolem 5 litrů na 100 km a nevyžaduje žádné zásadní investice. Samozřejmě, pokud se o něj majitel staral a dodržoval základní servisní intervaly. Právě tohle je další důvod, proč je tenhle motor mezi ojetinami tak vyhledávaný. I starší kusy mají často před sebou ještě desítky tisíc kilometrů bez větších problémů.

Motor zvládá naftu nejenom prémiovou, ale i horší kvality

Odborníci oceňují i to, že 1.9 TDI zvládá bez potíží i horší naftu, to je v některých zemích nebo při cestách na východ pořád aktuální téma. Motor je tolerantní k různým provozním podmínkám, zvládá krátké trasy i dlouhé dálniční přesuny. Pokud se objeví nějaký problém, většinou jde o drobnost typu vadného snímače nebo opotřebovaného turba, které lze řešit bez astronomických nákladů. Auta s tímto motorem často mění majitele až po několika letech a stovkách tisíc kilometrů, přičemž motor sám o sobě bývá to poslední, co by majitele trápilo.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Dalším aspektem, který stojí za zmínku, je spotřeba. I v dnešní době, kdy se automobilky předhánějí v udávaných hodnotách, dokáže 1.9 TDI v reálném provozu jezdit za 4,5 až 5,5 litru na 100 km, a to i v těžších modelech typu Passat nebo Superb. V menších autech, jako je Fabia nebo Polo, není problém dostat se i pod 4 litry. Pokud člověk jezdí rozumně. Přiznávám, to se mi nikdy nepovedlo. Ale spotřeba je parametr, který ocení každý, kdo tráví za volantem hodně času a nechce zbytečně utrácet za palivo.

Motor má dost síly, nízkou spotřebu a robustní kontrukci

Zajímavé je, že i přes svůj věk a relativně jednoduchou konstrukci splňuje 1.9 TDI emisní normy Euro 3 nebo Euro 4. To znamená, že s ním není problém jezdit ani v některých městech se zpřísněnými ekologickými pravidly. Teď mě nechytejte za slovo v kontextu toho, jak jsem nedávno psal o zákazu vjezdu do italských měst.

Čtyřválec 1.9 TDI zvládal bez problémů i vyšší výkon, aniž by se dramaticky zkrátila jeho životnost. To je důvod, proč byl oblíbený i mezi fanoušky úprav a tuningových projektů. Dnes bych řekl, že je to dobrá volba v rámci starších ojetin. Pokud hledáte auto z druhé ruky, které vás nezklame, nebude vás stát majlant na servisu a zároveň nabídne rozumnou spotřebu i výkon, to s motorem 1.9 TDI je volba, kterou lze doporučit.

Máte ho?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články