Legendární naftový čtyřválec se už roky nevyrábí a neprodává, přesto má v ojetinách jasný smysl. Je to často nejlepší volba.
Když se mezi motoristickými nadšenci rozproudí debata o tom, který benzínový motor je mezi ojetinami ten skutečně nejlepší, málokdy se dočkáte jednoznačné shody. Jsou tady příznivci amerického small blocku od GM. A mají do určité míry pravdu. Univerzální agregát se vyrábí už dekády a je nejprodávanějším benzínovým motorem na světě. Příznivci BMW budou vychvalovat legendární řadový atmosférický šestiválec a také nebudou lhát, když budou tvrdit, že jde o skvělý motor. Stejně jako je vynikající a roky prověřený šestiválec Mezger.
Ikonické motory řidiči a nadšenci milují, je jich celá řada
Používaný ve starších Porsche. Těch motorů by bylo ale víc. Nejenom silných, sportovních, legendy jsou i mezi „obyčejnými“ pohonnými jednotkami. Jak je to s naftou? Při dotazu na ikonický dieselový motor jistě někdo zmíní „starý nafťák od Mercedesu“. V Africe jezdí dodnes, na cokoli vzdáleně připomínající naftu. A nutně přijde řeč na legendární agregát 1.9 TDI od Volkswagenu. Tenhle motor se stal doslova pojmem, synonymem pro spolehlivost, jednoduchost a dlouhou životnost. Není divu, že i dnes, kdy už se v nových autech neprodává, na něj odborníci i běžní řidiči nedají dopustit.
Z vlastní zkušenosti vím, že když se někdo ptá, jaký diesel zvolit do ojetého auta, devět z deseti mechaniků bez váhání doporučí právě 1.9 TDI. Není to jen nostalgie po starých časech, ale čistě racionální volba podložená roky praxe a miliony najetých kilometrů. Motor se objevil v celé řadě modelů koncernu Volkswagen, od Golfu přes Passat, Octavii, Superb až po Audi A3 nebo Seat Leon. Ať už šlo o variantu s rotačním čerpadlem, nebo pozdější verze s technologií PD (Pumpe-Düse), vždycky platilo, že 1.9 TDI je sázka na jistotu.
Naftový motor, který v rámci Evropy hraje prim, je od VW
Technicky vzato jde o čtyřválec s objemem 1 896 cm³, který se vyráběl v různých výkonových verzích. Od základních 66 kW až po 96 kW v nejsilnějších variantách. Právě tahle variabilita je jedním z důvodů, proč si motor našel cestu do tolika různých aut a proč je dodnes tak oblíbený. Dalším klíčovým faktorem je jednoduchost konstrukce. Tady za redakci AutoŽivě prohlásím, že jde o dobré konstrukční řešení. Má své mouchy, ale nemá žádné zbytečné složitosti. Minimum elektroniky, robustní blok motoru a mechanické vstřikování v prvních generacích. To všechno znamená, že i po letech provozu je motor snadno opravitelný.
Díly jsou dostupné a servisní náklady zůstávají rozumné. Zajímavé je, že i při vyšších nájezdech, a teď se bavíme klidně o 300 000 nebo 400 000 kilometrech, si 1.9 TDI drží kulturu chodu, spotřebu kolem 5 litrů na 100 km a nevyžaduje žádné zásadní investice. Samozřejmě, pokud se o něj majitel staral a dodržoval základní servisní intervaly. Právě tohle je další důvod, proč je tenhle motor mezi ojetinami tak vyhledávaný. I starší kusy mají často před sebou ještě desítky tisíc kilometrů bez větších problémů.
Motor zvládá naftu nejenom prémiovou, ale i horší kvality
Odborníci oceňují i to, že 1.9 TDI zvládá bez potíží i horší naftu, to je v některých zemích nebo při cestách na východ pořád aktuální téma. Motor je tolerantní k různým provozním podmínkám, zvládá krátké trasy i dlouhé dálniční přesuny. Pokud se objeví nějaký problém, většinou jde o drobnost typu vadného snímače nebo opotřebovaného turba, které lze řešit bez astronomických nákladů. Auta s tímto motorem často mění majitele až po několika letech a stovkách tisíc kilometrů, přičemž motor sám o sobě bývá to poslední, co by majitele trápilo.
Dalším aspektem, který stojí za zmínku, je spotřeba. I v dnešní době, kdy se automobilky předhánějí v udávaných hodnotách, dokáže 1.9 TDI v reálném provozu jezdit za 4,5 až 5,5 litru na 100 km, a to i v těžších modelech typu Passat nebo Superb. V menších autech, jako je Fabia nebo Polo, není problém dostat se i pod 4 litry. Pokud člověk jezdí rozumně. Přiznávám, to se mi nikdy nepovedlo. Ale spotřeba je parametr, který ocení každý, kdo tráví za volantem hodně času a nechce zbytečně utrácet za palivo.
Motor má dost síly, nízkou spotřebu a robustní kontrukci
Zajímavé je, že i přes svůj věk a relativně jednoduchou konstrukci splňuje 1.9 TDI emisní normy Euro 3 nebo Euro 4. To znamená, že s ním není problém jezdit ani v některých městech se zpřísněnými ekologickými pravidly. Teď mě nechytejte za slovo v kontextu toho, jak jsem nedávno psal o zákazu vjezdu do italských měst.
Čtyřválec 1.9 TDI zvládal bez problémů i vyšší výkon, aniž by se dramaticky zkrátila jeho životnost. To je důvod, proč byl oblíbený i mezi fanoušky úprav a tuningových projektů. Dnes bych řekl, že je to dobrá volba v rámci starších ojetin. Pokud hledáte auto z druhé ruky, které vás nezklame, nebude vás stát majlant na servisu a zároveň nabídne rozumnou spotřebu i výkon, to s motorem 1.9 TDI je volba, kterou lze doporučit.