Nejlevnější elektromobil z druhé ruky se dá pořídit za 24 000 Kč. Výhodná koupě to ale za žádných okolností není

Elektromobil jako ojetina je ještě složitější na pořízení než auto se spalovacím motorem. Nízká cena je jako varovný prst.

i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
i Zdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Koupit, či nekoupit? V otázce ojetých elektromobilů je toto téměř shakespearovské dilema zásadní. Elektromobilů není v autobazarech tolik, aby šlo paušalizovat potenciální chyby a rizika. U těch skutečně starých exemplářů pak mnohdy nejsou žádné náhradní díly, anebo jsou drahé a nedostupné. Nicméně se na trhu s ojetinami dá najít tu a tam elektromobil, který se jeví jako extrémně výhodná koupě. Vážně je tomu tak? 

Elektromobil jako ojetina, rozhodně ne za nejnižší cenu

„Platí, že čím starší elektrický vůz, tím je na tom hůře s kapacitou baterií,“ říká odborník na servis evropských a japonských automobilů pan Pavlíček. Myslet si, že staré elektrické auto ujede na jedno nabití tolik jako moderní stroj, by bylo bláhové. Na německém internetovém portálu se dá aktuálně najít elektromobil za 1 000 Eur, což je v přepočtu zhruba 24 000 Kč.

iZdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena

Nejedná se o žádnou novinku, elektrická auta nejsou výstřelkem poslední doby. Historie Citroen Saxo sahá do roku 1997, kdy se francouzská automobilka rozhodla prezentovat na trhu svůj elektrický vůz. Saxo tak nahradilo model AX z roku 1995, vyrobený i v elektrické verzi, a to v sérii 300 kusů. Saxo přišlo na svět v širší produkci, vyrobeno bylo 5 500 aut. Automobil měl vpředu uložený elektromotor s výkonem 20 kW, na dnešní dobu nic moc.

Ve Francii se vyráběla elektrická auta před mnoha lety

Rychlost byla omezena na 90 km/h, ze zásuvky byl stroj nabíjen 4 až 5 hodin a na jedno nabití ujel až 80 km/h. Citroen Saxo Electrique má podle inzerce najeto 53 268 km. Auto prodává soukromý majitel, který o něm tvrdí, že je ve velmi dobré kondici„Takhle staré auto nemá cenu kupovat,“ říká expert Pavlíček, „dojezd reálně nebude 80 km, ale mnohem méně.“ Dalším problémem mohou být i díly, které nepůjdou sehnat. A také auto nebude umět nikdo opravit. 

iZdroj fotografie: S vědomím Martina Hansena

„Podle popisu nabídky v autě chybí baterie,“ říká odborník Pavlíček, „a z toho důvodu jakákoli koupě zcela postrádá smysl. Snad pouze pro někoho na náhradní díly, kdo už jedno Saxo Electrique má.“ Shánět a kupovat baterie do takto starého auta, to se prostě nevyplatí, kupovat takové auto postrádá logiku. Vlastně nedává smysl ani chtít ho zadarmo. Pokud by někdo lpěl na ojetém elektromobilu za co nejméně peněz, dává větší smyls hledat mezi desetiletými modely. Renault Twizy či Peugeot iOn, jakkoli nejde o právě praktická auta, stojí od 100 000 Kč a jsou jako koupě z druhé ruky vhodnější.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Koupili byste si ojetý elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články