Některé elektrické vozy předvedly již k polovině roku 2025 nebývalé nárůsty. Tesla začíná dostávat na frak. A naopak Škodovka začíná lákat stále více zákazníků.
Elektromobily předvedly v první půlce letošního roku historicky vůbec největší prodeje v Evropě. Oproti loňsku se zájem o ně zvýšil o 25 % a jejich celkový prodej nedávno přesáhl celkem 1,19 milionu kusů. V rámci všech prodaných vozů v evropských zemích se v případě elektrických modelů jedná o 17% podíl. Zajímavé je, že o rekordní čísla se letos postaraly především nejlevnější modely elektromobilů. Prodej dlouhodobého rekordmana v podobě Tesly naopak v roce 2025 zaznamenal pokles.
Je vidět, že navzdory mnoha odpůrcům aut s elektrickým pohonem je na evropském trhu také výrazná skupina motoristů, kteří naopak elektromobily jasně preferují. Oceňují na nich moderní technologii, tichý i levný provoz a také možnost nabíjení vozu z domácí sítě.
Tahounem jsou letos levnější modely
Největší zájem mezi zákazníky byl o elektromobily s cenou do 600 000 korun. Do této kategorie spadá Dacia Spring, Fiat 500 e, nebo třeba Citroën e-C3. Pozornost získaly v očích zákazníků také čínské elektrické vozy jako například BYD Dolphin, který aktuálně vyjde na 675 000 korun. Solidní prodeje předvádí i poměrně nový model Škoda Elroq, který se prodává od 799 000 Kč (verze RS vyjde na 1 269 000 Kč) a Volkswagen ID.3 ze stejného koncernu. Jeho cena se pohybuje od 799 900 Kč až do 1 249 900 Kč podle motorizace stupně výbavy.
Nízké náklady na kilometr díky domácímu nabíjení
Naprosto klíčovou roli hraje v očích příznivců plně elektrických modelů cena za jejich provoz. Dobíjení na oblíbených domácích wallboxech vychází obvykle na 3,50–5 Kč za jednu kWh. To znamená, že nabití vozu na 60 kWh (plný dojezd cca 350 km) stojí v rozmezí od 220 do 300 korun. Veřejné nabíjecí stanice vycházejí dráž, a to okolo 11 Kč za kWh.
V tomto případě je již cena srovnatelná s vozy se spalovacími motory, které vykazují spotřebu pod 6 litry na 100 km. Podle informací, které se podařilo získat AutoŽivě, ale dokonce až 75 % majitelů elektromobilů v ČR nabíjí svá auta doma, a tedy za nižší ceny.
VW, Tesla a BMW v prodejích vedou
Největším šampionem v evropských prodejích elektrik je aktuálně Volkswagen, který v první půlce roku ohlásil 135 000 prodaných kusů (nárůst o 78 %). Následuje ho Tesla se 109 000 prodanými vozy, ovšem také poklesem prodeje o 33 %. Třetí je BMW, které prodalo 95 000 elektrických vozů a pak Audi se 74 500 prodanými kusy.
Hned za Audi se dere dopředu Škodovka, která si v rámci 71 700 nově registrovaných elektromobilů polepšila o neuvěřitelných 147 %. Je vidět, že Elroq a Enyaq dokáží zákazníky oslovit více, než se očekávalo. Když se podíváme na nejúspěšnější konkrétní modely, tak na špici stojí Tesla Model Y s 68 800 registracemi, kterou pak následují vozy Volkswagen ID.4 a ID.3, Kia EV3, Renault 5 a Škoda Elroq.
Dotace nemáme, ještě že klesly ceny wallboxů
Řada evropských států nabízí dotace na nákup elektromobilů. Příkladem je Belgie, Francie, Rakousko, Řecko a Maďarsko. U nás se bohužel tyto dotace vztahují jen na obce, kraje a úřady. Zájemci z řad soukromých osob mají u nás smůlu. A to je jeden z důvodů, proč u nás zájem o elektroauta nijak zázračně neroste. Nehledě na preference českých motoristů, kteří raději investují do aut se spalovacími motory, které jsou podle nich odolnější a méně finančně náročné na servis, s čímž plně souhlasím.
Alespoň, že dochází ke zlevnění domácích wallboxů, jejichž cena se nyní pohybuje mezi 15 a 25 tisíci korunami včetně montáže. Zajímavá je z finančního pohledu jejich kombinace s fotovoltaikou, která dokáže snížit cenu domácího nabíjení elektromobilů na skutečné minimum.
Jak se na elektromobily tváří čeští řidiči?
Když jsme v anketě oslovili běžné majitele elektromobilů, dostali jsme od nich následující reakce. Paní Marie z Jičína nám sdělila svoji zkušenost: „Chtěla jsem malé auto na cesty do práce a zpět a také na nákupy a kratší výlety. Pořídila jsem si Citroën e-C3, který doma nabiju za 150 korun, a za tuto cenu ujedu 260 km, což je paráda. Do servisu jezdím jen na výměnu pneumatik a jednou jsem řešila i nové brzdy. Jinak žádné náklady navíc.“
Petr Nováček z Brna jezdí novou Škodou Elroq a k tématu dodává: „Nabíjení doma je největší výhoda. Ceny ve srovnání s benzínem jsou až třikrát nižší, a přitom nikde nečekám, nabíjím prostě přes noc. Elektromobily mě baví a je obrovská škoda, že jejich prodej u nás stát nepodporuje.“
17 % je málo a může být ještě hůř
Poslední čísla prodejů elektrických aut na území Evropy jsou skutečně pozoruhodná, stejně jako to, jak si některé modely dokáží neskutečným způsobem získat své zákazníky. Ale 17 % prodaných elektromobilů v celé Evropě je ve srovnání s prodanými vozy se spalovacími agregáty stále ještě slabota.
Odborníci sice odhadují, že v roce 2026 číslo vyskočí na 24 %, ale já tomu příliš nevěřím. Nový trend orientace na spalováky je stále více markantní. A ještě více ho posílí i samotné automobilky, které pomalu začínají od masivní produkce elektromobilů ustupovat.