Před deseti lety pro elektromobily totiž neexistoval. Dneska se na něm prodávají tisíce vozů ročně, jak se to bude posunovat dál?
Pro ojetiny se jezdí do Německa. Tam je větší výběr, jsou v lepším stavu a němečtí prodejci jsou serióznější než třeba u nás. V redakci AutoŽivě se ojetinám věnujeme, to víte. Zejména kolega Rakovan má s auty z druhé ruky velké zkušenosti. Včetně německých dovozů. A po konzultaci s ním mohu říct jedno. Ne, není to pravda. Snad jen to, že vzhledem k rozloze našeho západního souseda je tam opravdu větší výběr než u nás. To ostatní už neplatí. Jsou tady ale i další trhy za našimi hranicemi. Polsko? Nedoporučil bych. Trochu ruská ruleta. Rakousko? Proč ne.
Sousední trh s ojetými automobily se mění a mění se ten náš
Ale co třeba Maďarsko? Do redakce dorazil shodou okolností dotaz na pořízení ojetého elektromobilu a čtenář nechce řešit tuzemský ani německý trh. Polsko jsem zmínil. Tak co tedy bývalé Uhry, když si neodpustím poznámku milovníka historie? Situaci sledujeme i tam. A není těžké všimnout si na maďarském trhu s ojetými elektromobily tiché, ale o to zásadnější změny. Ceny v první polovině roku 2025 citelně povolily. Zájem kupujících se přelil k modelům, které ještě před rokem budily hlavně respekt, ne nutně chuť okamžitě sáhnout do peněženky. Když se člověk podívá na tamní data, zapadá to do sebe jako ozubená kola.
Ani se nemusíte prokousávat nekonečnými tabulkami. Stačí si vytáhnout několik referenčních bodů a dát je do souvislostí. Tím prvním, a nejspíš i nejdůležitějším, je Tesla Model 3. Průměrná cena spadla meziročně v průměru o 2,7 milionu forintů, v přepočtu asi 170 tisíc Kč. Tedy o 16,7 %. Zároveň se zájem o tento typ téměř ztrojnásobil, takže se z něj stalo nejžádanější elektrické auto v zemi. Taková je změna nálady na trhu. A když se podíváme dál, čísla vyprávějí vlastně ucelený příběh. Srovnání 10 nejoblíbenějších elektromobilů mezi rokem 2024 a první polovinou 2025 ukazuje jedno. Že jen samotný Model 3 přitáhl za prvních šest měsíců roku 2025 celkem 22 600 zájemců.
Trh s elektromobily dříve neexistoval, dnes má tisíce položek
Ti přitom měli na výběr z 2 800 aktivních inzerátů. Nabízené kusy měly v průměru 110 000 km a věk 4,6 roku. Jestli někdy existovala chvíle, kdy dávalo smysl přestat snít o „novém“ a začít pragmaticky vyhledávat „ojeté, ale za peníze, které nebolí“, pak teď. Pokud jste Maďar. A není to jen o jedné Tesle, přeskupení sil je vidět i u těch, kdo donedávna vedli. Dříve vedoucí BMW se posunulo na druhé místo. Objevil se i nový hráč v žebříčku, který víc než co jiného ukazuje, že se kupující dívají na pragmatickou hodnotu a slevu oproti novému ceníku. Volkswagen ID.3 vstoupil do top 10 jako nováček. Hned si vytáhl osmé místo, 4 920 zájemců, 510 aktivních inzerátů.
Třetí příčku drží Nissan Leaf, starý harcovník, který ukazuje, že čas umí být k peněžence milosrdný, když mu dá člověk šanci. Průměrná cena se během roku propadla o 15,2 % a v první polovině 2025 tak vychází na 310 tisíc Kč v přepočtu. S průměrným nájezdem 82 000 km a věkem 6,4 roku. A zájem roste i tady, meziročně o 13,5 %. To potvrzuje, že tohle je sázka na dostupnost, ne na kompromis. Jak je to u nás? Přiznávám, že dojezdy elektromobilů v posledních letech vzrostly a jejich ceny naopak klesají, není tajemstvím.
V ČR se trh změnil, vznikla silná nabídka ojetých EV aut
Podle tuzemských expertů, dívám se na údaje AAA Auto, se průměrný dojezd elektromobilů nabízených na českém trhu dramaticky zvýšil. Zhruba na trojnásobek. Nejlevnější elektroauto přitom stojí polovinu toho, co před ještě deseti lety. Na sekundárním trhu pak dnes za půl milionu korun seženete i „dospělý“ elektromobil s dojezdem kolem 500 km. Nevím, jestli je to důvod k radosti, ale berme, že to je fakt. První moderní bateriové elektromobily (BEV) se na českém trhu začaly objevovat kolem roku 2010. Modely jako Mitsubishi i-MiEV či první generace Nissanu Leaf měly udávaný dojezd pouze kolem 130–175 km, reálně to však bývalo pod 120.
Pamatuji si to, a bylo to hrozné. Peugeot iOn byl zajímavý technologický počin, ale jako automobil to bylo nepoužitelné. To se změnilo a důvody jsou jasné. Jde o celkový pokrok v technologii baterií a efektivitě pohonu. Akumulátory mají vyšší energetickou hustotu, elektromotory jsou účinnější, nepoměrně rychlejší je také nabíjení, výrazně se zlepšila aerodynamika elektroaut. Velmi zajímavé je pak cenové srovnání.
Lidé se přestávají elektrických aut obávat a víc je kupují
Například Kia Soul EV stála před deseti lety 850 tisíc korun. Za to nabízela baterii s kapacitou 27 kWh a dojezd lehce přes 200 km. Konkurenti jako Volkswagen e-golf nebo Nissan Leaf na tom byli velmi podobně. Auto s obdobnými parametry, Dacia Spring s baterií o stejné kapacitě a dojezdem 225 km, dnes stojí polovinu, 420 tisíc korun. Kam probíráním se českými statistikami směřuji? Změnil se sekundární trh. Už jen v tom, že tady je. Jak to bude dál? Budu moc rád za vaše vyjádření v komentářích pod článkem. Za mě to je jasné. Řeším aktuálně pořízení nového ojetého auta. Bude mít spalovací motor.