Nejprodávanější auta v ČR? Do popředí se dere značka, kterou by tam nikdo nečekal. Jak ustála Škoda čínský tlak?

Český automobilový trh je v zajímavém čase, ten by se mohl klidně nazvat tradičním i přelomovým. Z klasického modelu jde k novějším hodnotám.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Trh s automobily je v krizi. Lidi nemají peníze. Nová ani ojetá auta se neprodávají. Tohle jsou zprávy, které běží poslední dobou médii, ale i v rámci sociálních sítí. V redakci AutoŽivě na koncept „jedna paní povídala“ nedáme, a tak není nic jednoduššího než se podívat na suchá čísla a kompetentní statistiky. Český žebříček prodejů nových aut se podle SDA, svazu dovozců automobilů, v posledních měsících tváří jako učebnicová ukázka toho, co znamená stabilita na jedné straně a překvapení na straně druhé. Na samotném vrcholu panuje klid, který by se dal krájet.

Na první pozici prodejů aut se u nás stále drží známá firma

Lídr je jasný a od začátku roku nepředal štafetu nikomu jinému, ať se jednotlivé měsíce přelévají jakkoliv. Ale hned za touto „jistotou“ se odehrává příběh, který by ještě loni mnozí považovali za nepravděpodobný. Na dalších příčkách se objevují typy aut či značky, které bychom donedávna v pomyslném top 10 nečekali. Právě data jsou v tomhle směru nejpádnějším argumentem. Nejsou emotivní, nelze je „ukecat“, jen ukazují, jak český trh skutečně dýchá. V redakci AutoŽivě sledujeme s velkým zájmem vývoj trhu nových osobních vozů v České republice a musím říct, že některé posuny jsou opravdu zajímavé.   

iZdroj fotografie: Škoda Auto / AutoŽivě

SDA ve své tiskové zprávě uvádí, že za období od ledna do srpna 2025 bylo registrováno celkem 161 067 nových osobních automobilů. To znamená meziroční nárůst o 4,75 % oproti stejnému období minulého roku (jde o 153 757 vozů). Zároveň konkrétně v srpnu to bylo 17 611 nových osobních vozů. Kdo vede? Jak jsem zmínil, to je asi jednoduché odhadnout. Na prvním místě je Škoda s 54 142 registrovanými vozy, jde o podíl 33,61 %. Je následována značkou Hyundai s 13 838 vozidly (8,59 %) a na třetí pozici je Toyota s 11 487 kusy (7,13 %) za zmíněné období.

Mluví se o krizi v době, kdy rostou prodeje nových i ojetých aut

Podle SDA tvořily vozy s benzínovým pohonem podíl 67,14 %, naftová auta měla podíl 20,56 %, elektromobily pak jen 5,48 % registrací. Takže ne, není tady elektrický boom, jak by si někdo mohl myslet. A znovu, jak je v některých médiích proklamováno. Dále SDA zmiňuje, že vozy s hybridním pohonem se na nových registracích podílely 26,68 %, z toho plug-in hybridy měly 4,26 %. Krize je také nevhodným termínem, protože i import ojetých osobních vozů mírně rostl. Dovoz se zvýšil tak, že tvořil 37,8 % z celkových registrací osobních automobilů v daném období.  

iZdroj fotografie: Ford

Z mého pohledu je právě kombinace těchto prvků – růstu registrovaných nových vozů, stále vysokého podílu benzínu, relativně nízkého podílu elektromobilů, avšak vzrůstajícího hybridů – velmi zajímavá. Uvedení konkrétních čísel dává jasně najevo, že trh se v Česku posunul, ale ne dramaticky. Jde o vývoj spíše „postupný, ale viditelný“. Značka Škoda s přibližně třetinovým podílem drží jasnou dominanci, což není překvapení. Domácí výrobce s renomé klasiky vede. Ovšem do ringu nehází ručník ani Hyundai, dostává se do pozice stabilního „druháka“. Toyota pomalu ale jistě potvrzuje, že její ambice a nabídka rezonuje i u nás.  

Škoda vede a na záda jí dýchá rádoby česká značka Hyundai

Na druhou stranu, když se podíváme na elektromobily s podílem 5,48 %, je zřejmé, že jsme zatím stále v době, kdy spalovací motory mají náskok.  Můj osobní pocit při návštěvách dealerů je potvrzen: více modelů, více možností, větší tlak ze strany značek na alternativní pohony. Ale zároveň i vědomí, že infrastruktura, zákonodárství i nabídka stále zaostávají za „velkými“ trhy. Elektromobilita jako jediná cesta? Za mne rozhodně ne. Rád bych doplnil jeden komentář. Domácí značka má jasné výhody, servisní síť, povědomí, důvěru a tradici.

iZdroj fotografie: hyundai / AutoŽivě.cz

To je výhoda za výhodou, které nelze podceňovat. Které nesmetou čínské značky, jež se víc a víc na našem trhu ukazují. Ale značky jako Toyota ukazují, že trh je otevřený změně. Poptávka není jen o značce jako takové, ale o tom, co pod tímto logem získáte: technologie, spolehlivost, náklady provozu. A to vše se promítá do těch čísel. Trh je tedy ve fázi „mezi“ – mezi klasikou spalovacích motorů, která stále vede.

Mezi čistou elektromobilitou, která zatím u nás nedosáhla masy. A mezi hybridy, které jsou v mnohém mostem. Z mého úhlu pohledu si říkám, že jestli plánujete nákup nového vozu v blízké době, dejte si chvilku a zvažte ne značku, ale spíše pohon. Autům s elektřinou dramaticky a rychle padá cena. Nelze dát na dojmy. Je třeba sledovat trendy a statistiky od SDA jsou pro to velmi dobrým rámcem. 

Koupíte si nové auto?

Zdroj: SDA
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články