Nejprodávanější auto světa roku 2025: není to Čína, Tesla, ani žádný elektromobil. Tipnete si, která značka všechny převálcovala?

Titul nejprodávanějšího auta světa za rok 2024 a první čtvrtletí 2025 získal vůz, do kterého byste to zřejmě neřekli. A rozdíl vůči Tesle je navíc překvapivě malý.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Dámy a pánové, vítěz v kategorii nejprodávanější auto světa je zde. Podle dosud dostupných dat to není ani Tesla, ani žádný Volkswagen, dokonce ani žádný čínský elektromobil. Titul si bere Toyota RAV4. Ano, průkopník kategorie SUV opět dokázal, jakou sílu má Toyota a jaký typ vozů se těší největší oblibě.

Nejprodávanější auto planety: co opravdu říkají čísla

Opíráme se přitom o globální statistiky prodejů nových osobních a lehkých užitkových aut za rok 2024 a období leden až květen 2025. Tyto přehledy sledují registrace ve více než 150 zemích a kombinují národní statistiky, data dealerů i celní údaje.

„Svět“ tu neznamená jen Evropu, USA a Čínu, ale v podstatě všechny velké trhy. Započítávají se jak soukromé nákupy, tak firemní flotily, takže vzniká obraz toho, co lidé skutečně kupují, ne jen toho, o čem se nejvíce mluví.

Když si totiž pročítám naše i zahraniční články, mohlo by se zdát, že světu dnes dominují elektromotory, baterie a software. Jenže statistiky nakonec vypadají zcela jinak. Podíl EV na nových registracích sice rychle roste, většina nových aut ale stále sází na spalovací motor, často v kombinaci s nějakou formou hybridu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Možná mne pak ani tolik nepřekvapí, že vítězem je Toyota, která je v hybridech zřejmě nedostižná. Stejně jako fakt, že vítězná Toyota RAV4 není elektromobil, ale model s benzinovým motorem, nabízený jako klasická verze, plnohodnotný hybrid i plug-in hybrid. Vždy jde ale o kombinaci spalovacího agregátu a jednoho či více elektromotorů, nikoli o čistý bateriový vůz bez nádrže.

Elektřina se ale přesto nevzdává: rozdíl mezi druhou Teslou Model Y je totiž opravdu zanedbatelný.

Těsný souboj s Teslou: rozdíl pár tisíc aut

Podle globálního žebříčku za rok 2024 se prodalo přibližně 1,187 milionu kusů Toyoty RAV4. Čistě elektrická Tesla Model Y skončila těsně druhá, asi s 1,185 milionu vozů.

Rozdíl? Jen v řádu dvou až tří tisíc registrací. V měřítku světového trhu jde o naprosto zanedbatelné číslo. Neboli, kdybych měl být malinko nekorektní, bylo to velmi těsně, takřka „o prsa korejské gymnastky”.

Předběžná data za prvních pět měsíců roku 2025 ukazují, že RAV4 si mezi jednotlivými modely drží první příčku, s mírným meziročním růstem kolem půl procenta. Do souhrnu se opět započítávají registrace nových osobních a lehkých užitkových aut napříč světem, a to jak v retailu, tak ve firemních flotilách.

Elektromobily v žebříčcích: hvězdy médií, ne tabulek

Kromě Modelu Y se do globální TOP 10 dostala i Tesla Model 3, přibližně s 560 tisíci prodanými kusy na devátém místě. Nejvýše postaveným čínským modelem byl loni vůz BYD Qin, zhruba s 502 tisíci prodanými auty na desáté příčce.

Přitom samotná značka BYD jako celek prodala přes 4,27 milionu elektrických a plug-in hybridních vozů a patří k nejrychleji rostoucím hráčům. V žebříčku jednotlivých modelů ale stále vítězí spíše univerzální a cenově dostupný kompromis než to nejodvážnější, co automobilky umí.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár / AutoŽivě.cz

Data z mezinárodních studií zároveň ukazují, že elektrická auta tvoří zatím menšinu nových prodejů. Bariéry se opakují:

  • nedostatečná nabíjecí infrastruktura,
  • obavy z dojezdu,
  • délka nabíjení,
  • vysoká pořizovací cena oproti konvenčnímu autu.

I proto se zájem mnoha řidičů přesouvá k hybridům, zatímco plná elektrifikace postupuje pomaleji, než napovídají politické proklamace a marketingové slogany. A právě tady se začíná naplno projevovat i emoční stránka celé debaty.

Data vs. emoce: proč RAV4 sedí většině

Reakce čtenářů pod články o elektromobilitě ukazují, jak silně dnes auta rozdělují společnost. Jedni považují elektrický vůz za samozřejmý další krok a argumentují nižšími lokálními emisemi, druzí brání „klasiku“ s tím, že jim dává větší pocit jistoty.

Rozdílné postoje potvrzují i mezinárodní průzkumy. Například v USA deklaruje jen kolem deseti procent respondentů, že jejich příští auto bude čistý elektromobil, zatímco většina stále preferuje spalovací motor. V Číně naopak uvažuje o EV už zhruba téměř polovina dotázaných.

iZdroj fotografie: Foto: Jiří Louthan / AutoŽivě

Další výzkumy ukazují, že ochota přejít na elektřinu v poslední době spíše slábne, zejména v Evropě. Jako hlavní překážka se uvádí vyšší pořizovací cena oproti konvenčnímu autu a průzkumy zaznamenávají i klesající zájem o EV mezi pravděpodobnými kupci v USA.

Na jedné straně stojí lidé, kteří vidí auto jako technologickou novinku a chtějí tichý zátah elektromotoru, nižší provozní náklady na „palivo“, zajímá je ekologie a baví je mít v garáži něco, co připomíná chytrý telefon na kolech.

Na druhé straně jsou ti, pro které je auto hlavně nástroj na každodenní dojíždění: oceňují vnímanou spolehlivost benzinového motoru, hustou síť čerpacích stanic a nižší vstupní cenu.

Do prostoru mezi těmito dvěma světy přesně vstupuje Toyota RAV4.

Auto, které vyhoví takřka všem: Toyota RAV4

Toyota RAV4 vytváří mezi oběma tábory jakýsi most. Nabízí elektrifikaci formou hybridu či plug-inu, ale zároveň zachovává známý způsob tankování a ovládání. Pro většinu řidičů tak nepůsobí jako skok do neznáma.

A možná to není to nejradikálnější ani nejvíc „cool“ auto na trhu. A navíc značně „nabobtnalo”, od své první generace. Ale stále přesně odpovídá tomu, co dnes většina lidí od auta čeká: co nejméně překvapení a co nejvíce spolehlivých kilometrů.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

A právě proto v tichosti vládne globálním prodejním žebříčkům, i když debata na hlasitých pódiích automobilového světa často zní úplně jinak. Jestli bych si jednu koupil? Klasickou hybridní zřejmě ano. Praktická, úsporná, odolná, relativně nenápadná. Čili značka ideál? Možná víc, než se na první pohled zdá. Souhlasíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články