Tato auta bazaristé prodají naslepo, Češi je vždy spolehlivě vykoupí. Jsme ale opravdu národ 5 aut?

Zkušení bazaristé vědí, že existuje 5 typů vozů, které lze koupit a pak také prodat v podstatě úplně „naslepo“. Češi je milují natolik, že je stejně všechny vykoupí.

i Zdroj fotografie: Flickr / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

O legendách a zkazkách, popisujících nákupy bazaristů tzv. „naslepo“, by se daly napsat romány. Nevím, nakolik se pohybujete v prostředí ojetin a jejich dovozu ze zemí kolem nás, nicméně i někoho zcela „nezasaženého“ světem ojetin musí minimálně zaujmout, že některé modely se v nabídkách opakují zkrátka častěji než ty druhé. Má to celkem jednoduchou příčinu: bazaristé již samozřejmě dávno zjistili, na co Češi „letí“ a co prodají téměř vždy. A pochopitelně tomu také přizpůsobili nabídku.

Můžete vozit auta svých snů, nebo auta snů svých zákazníků

Bylo by ostatně s podivem, kdyby tomu bylo jinak. I nákup a prodej vozů je jenom „obyčejný byznys“ a můžete sice milovat Lancii a Alfu Romeo až do pátého kolena zpětně, ale pokud se v dovozu soustředíte jen na ně, ve finále sice budete mít pravděpodobně slušnou přehlídku italské elegance ve svém autobazaru, ale také dost možná exekutora za dveřmi. Nebo minimálně nepříjemné dopisy od banky, která vám na vaše „italské hrátky“ půjčila. Protože je zkrátka neprodáte. Co naopak prodáte téměř vždy? Třeba tohle:

VW Golf

Ne, nechtěl jsem začínat Golfem, ale mám ho zkrátka rád. Raději než Octavii, na kterou pochopitelně také dojde. Golf mne vždy fascinoval svou nadstavovskou existencí, Golfem může jezdit jak univerzitní profesor, tak studentka prvního ročníku na téže univerzitě. A ani v jednom případě nebudete mít pocit, že je na tom něco nepatřičného. Naopak. Golf poměrně specifickým způsobem stírá sociální rozdíly a možná i proto je nejen mezi Němci tak oblíbený. A milují jej pochopitelně i Češi.

iZdroj fotografie: M93 / Creative Commons / CC-BY-SA

Jakkoli už to není taková láce, jakou si pamatujeme ještě z dob třetí (a trochu i čtvrté) generace. K mému velkému překvapení však nedávno importér došel se zajímavou cenovou nabídkou na Golf v akční nabídce Limited, který začíná již od 550 tisíc korun. A to navíc už jde o facelift osmé generace, který odstranil většinu neduhů, s nimiž „osma“ tak nemile překvapila. Ale i bazarové vozy šesté a sedmé generace se prodají vždy zcela spolehlivě. Zachovalý Golf s TDI pod kapotou, pěkným interiérem a rozumnou cenovkou? Do dvou týdnů je pryč, jen se po něm zapráší.

Hyundai i30

Nošovický produkt s nálepkou „Made in Czech Republic“ se prodá také vždy velmi spolehlivě, Češi si Hyundai oblíbili a jeho produkce „za humny“ tomu jedině prospěla. Jeden čas to navíc byla jedna z mála rozumných konkurencí pro Škodu a ti, co neměli produkci z Boleslavi z jakéhokoli důvodu v lásce, zkrátka a jednoduše zamířili do showroomu pro další „české auto“. Podobně jako u Golfu ani i30 již dnes není vyloženě levným vozem, byť samozřejmě se stále drží pod německou konkurencí.

iZdroj fotografie: M93 / Creative Commons / CC-BY-SA

A i pod tou českou. Na novou „třicítku“ vám tak spolehlivě bude stačit půl milionu korun, s trochou snahy u dealera, případně nákupem předváděcího vozu budete snadno o sto tisíc níže. Za bazarový, čtyři roky starý a pěkně vybavený však dáte minimálně 225 000 (například tento), o sportovních variantách „N“ ani nemluvě. Nabídka je však bohatá a každý správný bazar nějakého „Hjůndeje“ má přímo na place.

Ford Focus

Další ze stálic nižší střední třídy. Češi Focus milují již od první generace a nic moc se na tom dosud nezměnilo, jakkoli problémy s litrovým EcoBoost motorem mnohé od značky v modrém oválu odradily. Nutno však uznat, že současná (a minulá) generace Focusu dokonale naplňuje klasické rodinné potřeby drtivé většiny uživatelů, příliš moc za to nechce a krom neotřelosti v designu nabídne i vcelku schopné jízdní vlastnosti. Ojeté kombi s motorem 1,5 z roku 2020 (třeba jako toto) přitom přijde na zajímavých 250 tisíc korun.

iZdroj fotografie: Vauxford / Creative Commons / CC-BY-SA

Toyota Corolla

Nikdy jsem si nemyslel, že by v jádru konzervativní Češi věřili tak modernímu a pokrokovému pohonu, jakým je hybridní sestava od Toyoty, ale zřejmě i „TDI národ“ se nakonec povedlo přesvědčit, že levně se dá jezdit i bez „chrochtání“ dieselu. Prodejní výsledky Yarisu nebo Corolly tomu ostatně odpovídají. Nicméně tady jsme již cenově trochu jinde. Za opravdu pěkné, hybridní kombi Corolly z roku 2020 dáte i 400 tisíc (jako třeba za toto), neb nové zkrátka také nebylo levné. A hybrid si drží cenu. I v Čechách. Přesto se vždy prodá, spolehlivě.

iZdroj fotografie: Alexandr 93 / Creative Commons / CC-BY-SA

Škody všeho druhu, malé i velké, levné i drahé

Ne, tohle není opsáno z příručky pro školení pojišťováků. Je to jen vcelku přesné shrnutí toho, jaké auto v Čechách nakonec prodáte s naprostou jistotou a téměř vždy také za vaši cenu. Zkrátka kupec se najde. Jsme vyloženě vysazeni na produkty domácí automobilky, která je současně jednou z nejstarších na starém kontinentu. A Škoda to samozřejmě moc dobře ví. A i když díky spojení s VW už domácí klientela zdaleka není jejím největším trhem, snaží se o tom příliš nemluvit. Zkrátka vše jako kdysi.

iZdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA

A Češi nakupují škodovky také jako kdysi. Ve velkém. Kdybyste si otevřeli bazar „Vše od Škody“, zřejmě byste nekrachli, jakkoli by to byla nuda. Ale funkční, a hlavně výdělečná nuda. Není divu, že všechny přední české bazary mají zdánlivě nekonečnou nabídku všech možných typů Škody, často si podobných jako vejce vejci, neb je vykupují po desítkách a stovkách od firem, které obměňují svoje flotily. Jinými slovy: „trojková“ Octavie Combi s motorem 1,6 TDI z roku 2020 se jen velmi špatně dostává pod 350 tisíc korun. Tohle bude zkrátka vždy prodejní jistota. Jaká by byla vaše volba z této pětice? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jaká by byla vaše volba? A proč?

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články