Nekonečný souboj o to, která auta jsou nespolehlivější a dokáží co nejdéle sloužit svým majitelům, je u konce. Megastudie ukázala jasnou dominanci jediného výrobce.
Otázka v úvodním titulku k tomuto článku zaměstnává již notnou řádku let nejednoho odborníka z branže. Kdo staví ta opravdu neodolnější, „nejtrvanlivější“ auta na světě, auta, která spolehlivě slouží svým majitelům po co nejdelší čas? Když vynecháme extrémy typu Rolls-Royce, kde se všechno dimenzuje až do extrému, a vrátíme se „zpátky na zem“, která značka bude vyčnívat? Kdysi se takto mluvilo o Mercedesu, ale platí to ještě dnes? Pojďme se na to podívat společně.
Mercedes si prošel složitým procesem. Důsledky pociťuje dodnes
Mercedes byl dlouhá léta synonymem pro to, aby vám (s patřičnou péčí) vaše auto dělalo radost po dlouhé roky. Což platilo u dřívějších modelů, a když dnes vidíte na silnici zachovalou řadu W124, W129 (SL modely, tzv. „žehličky“ s designem od Bruna Sacca) nebo „mamuty“ (S-Klasse W140), je to dané právě kombinací velmi solidní konstrukce a toho, že se o to auto aspoň základně někdo staral. A světe div se, ono pak vydrželo klidně 30 let. I více. Všechny tři zmíněné řady Mercedesu mají totiž právě minimálně 30 let.
Jenže pak se něco zadrhlo v dosud fungující pověsti Mercedesu, speciálně s nástupem (v Čechách opravdu neuctivě pojmenované) „Masařky“ neboli E-Klase W210. Trvanlivost byla ta tam a najednou jste se nemohli na ten hlavní atribut Mercedesu – jeho dlouhověkost – spolehnout tak, jak jste se na něj mohli spolehnout kdysi. A jak dlouho musíte dojem (speciálně spolehlivosti) budovat, tak stejně rychle o něj můžete přijít. Což se právě přihodilo Mercedesu.
Japonci se rozhodli, že v otázce spolehlivosti změní svět
Mezitím na opačné straně zeměkoule vznikal pomalu, ale o to silněji jiný koncept. Ten koncept bych pro sebe nazval „Toyota a její snaha o extrémní spolehlivost jejích výrobků“. A mimořádně dobře jej dokládá tento příběh: V prosinci 1989 nařídil Lexus dobrovolné stažení 8 000 dosud prodaných vozů na základě dvou (!!!) stížností zákazníků na vadnou kabeláž a „přehřáté brzdové světlo“ (!!!). Všechna vozidla byla opravena do 20 dnů a tento incident (pro mnohé jiné výrobce zcela nepředstavitelný) pomohl vybudovat pověst zákaznického servisu Lexus.
A s ním i Toyoty. Neb Toyota rovná se Lexus. A třeba jako známý Scotty Kilmer jsem i já přesvědčen, že japonský výrobce má opravdu mimořádně dobře ošetřenou bezporuchovost a dlouhověkost svých modelů. Zajímavé přitom je, že já jsem k tomu dospěl velmi pozvolna, sledováním statistik, technických řešení Toyoty a názorů jejich majitelů. Zatímco Scotty měl ta auta 55 let možnost pozorovat denně na dílně a na zvedáku. Výsledek je nicméně tentýž.
Velká studie dokazuje jasnou nadřazenost Toyoty
Jedním z prvních impulsů byla u mne například vlastní turbodmychadla od Toyoty, vyznačující se neprůstřelnou odolností a dlouhověkostí. Nebo na první (i na druhý nebo desátý) pohled složitý hybridní systém, prvně v Priusu, dnes téměř ve všech Toyotách nebo Lexusu. Pokud dokážete tohle navrhnout a vyrobit tak, že se to ve finále ukáže jako spolehlivější než mnoho konkurenčních značek majících „jen“ ten spalovací motor bez celé hybridní elektroniky, pak jste v daném oboru zřejmě velmi dobří.
A nyní je to doloženo i další (velkou) studií. Americká online platforma pro prodej aut ISeeCars totiž zveřejnila seznam vozů s nejdelší životností. Konkrétně seznam obsahuje 30 modelů, které mají výrazně větší šanci, než je průměr trhu, dosáhnout alespoň 250 000 amerických mil nebo více. Což odpovídá nájezdu přes 400 000 kilometrů – na tolik kilometrů dosáhne v Čechách jen velmi málo aut. Respektive, velmi málo značek bez nějaké vážnější poruchy.
Fandíte Audi nebo VW? To je nám opravdu líto
Fanoušci německých automobilových značek se musí s výsledky hodnocení ISeeCars poprat velmi statečně: jednoznačně v ní totiž dominují japonští výrobci, a především Toyota. Prvních pět míst obsadily pouze modely Toyota. Potřebuje to komentář? Vpředu je pick-up Toyota Tundra, na druhém místě je Toyota Sequoia, SUV vycházející z Tundry. Třetí místo má mimochodem další offroad, Toyota 4Runner.
iSeeCars k výsledkům říká, že analyzovala více než 402 milionů vozů pro svou studii „Nejdelší životnost“ s cílem určit, která auta s největší pravděpodobností vydrží alespoň 400 000 kilometrů. Žebříčku vozů s nejdelší životností pak dominují vozy SUV, které obsadily 16 z 30 nejlepších míst, přičemž Toyota je s devíti modely tou hlavní značkou. Mimochodem, model s nejdelší životností, Toyota Tundra, má 36,6procentní šanci na ujetí 400 000 kilometrů. To je velmi slušná pravděpodobnost.
Britští novináři z „WhatCar?“ došli ke stejnému závěru
A potvrzuje to i další studie, tentokrát z britského magazínu „WhatCar?“, kde se na spolehlivost a odolnost jednotlivých značek a jejich modelů speciálně zaměřují. Postupují přitom tak, že každý ve Velké Británii, kdo nahlásí závadu na svém voze v předchozích 24 měsících, je požádán, aby ohodnotil závažnost problému tím, že sdělí, kolik stála oprava a jak dlouho bylo auto vyřazeno z provozu. Má uvést také, o jakou oblast vozu šlo, a lidé tak mají na výběr ze 14 různých kategorií.
Což, jak uznáte, je mimořádně reprezentativní vzorek řidičské populace. Údaje o nákladech na opravy a době mimo silnici se shromažďují pro každý model, aby se vytvořilo jedinečné hodnocení spolehlivosti. Nejnovější průzkum získal 21 732 odpovědí, což novinářům z WhatCar? umožnilo informovat o 178 modelech do pěti let stáří od 32 různých značek. Opět, to jsou mimořádně silné podklady na to, aby je bylo možno považovat za vypovídající o dané situaci.
Jedna značka vládne všem, jedna jim všem káže
Přičemž jedna jediná značka je na prvním místě žebříčku spolehlivosti nepřetržitě již sedm let v řadě. Což je něco, co by u kohokoli jiného bylo důvodem na oslavné fanfáry spolu s bujarým veselím v celé správní budově firmy po dobu jednoho měsíce. Ne tak u Toyoty, respektive u Lexusu. Obě značky – a Lexus speciálně – si totiž spolehlivost vzaly (možná až absurdně) jako naprostou mantru své další existence.