Studie potvrdila dávno tušené: Největší hrozbou pro Evropu a Česko jsou čínská auta. Politici musí konat, jinak přijde kolaps

Studie stará jen několik dní ukázala, co mnozí již dávno tušili: opravdovou hrozbou pro Evropu a její průmysl jsou čínské automobily. Jako by nestačilo EURO 7.

i Zdroj fotografie: BYD
                   

Studie, kterou v úterý 9. května zveřejnilo oddělení německé pojišťovny Allianz, hovoří jasně: elektrická vozidla vyráběná v Číně představují největší riziko pro evropské výrobce automobilů. Do roku 2030 by je pak mohl ušlý zisk stát 7 miliard eur (zhruba 168 miliard korun) ročně, pokud politici nepřijmou opatření. Podle stejné studie musí politici čelit výzvě s recipročními cly na dovážená auta z Číny. A také udělat více pro vývoj materiálů a technologií baterií pro elektromobily, stejně jako umožnit čínským výrobcům automobilů vyrábět auta v Evropě. Pojďme se na to společně podívat.

Čína a EURO 7 – trochu moc zlého najednou

Studie v zásadě odráží varování generálního ředitele skupiny Stellantis Carlose Tavarese na letošním veletrhu CES, že evropský automobilový průmysl čelí „strašnému boji“ s čínskými dovozci. A s Evropskou komisí, chtělo by se dodat. Opravdu, snad aby to výrobci v Evropě neměli „tak snadné“, tak krom opravdu nelítostné a tvrdé konkurence ze strany čínských výrobců se k tomu přidává EU se svojí (velmi špatně splnitelnou) normou EURO 7. Je tady ještě někdo, kdo si myslí, že vyrábět v Evropě auta v roce 2023 je „skvělý byznys“?

iZdroj fotografie: Chery

Evropské automobilky navíc čelí dvojí „čínské hrozbě“. Jednak musí řešit pokles prodeje jejich vlastních vozidel v Číně, kde místní výrobci elektromobilů doslova za pár měsíců vyrostli a převzali podíly na trhu. V druhé řadě pak musí řešit rostoucí prodeje dovážených čínských vozidel v Evropě. A to vyrobených v Číně, ať již čínskými, nebo západními výrobci automobilů. To je něco, na co jsme na těchto stránkách upozorňovali již několikrát. A sice že klesající prodeje v Číně v kombinaci s dovozy čínských aut do Evropy mohou mít pro evropské automobilky fatální dopady.

Evropský „Autoland“ to odnese více, Češi jsou první na ráně

V Číně je totiž v zásadě „přeplněný“ trh pro plně elektrická vozidla, speciálně pak pro SUV. Vláda vyvíjí tlak na místní automobilky, aby vyvážely více vozidel do Evropy. Čínský dovoz elektromobilů by mohl v roce 2030 stát Evropskou unii více než 24 miliard eur v ekonomické produkci. Neboli 0,15 procenta hrubého domácího produktu bloku, jak uvedla Allianz Trade. Jenže „ekonomiky Německa, Slovenska a České republiky závislé na automobilovém průmyslu by mohly čelit ještě většímu zásahu“. A to mezi 0,3 procenta až 0,4 procenta HDP, uvedla zpráva s názvem: „Čínská výzva pro evropský automobilový průmysl.“

iZdroj fotografie: Škoda

Tak to bychom měli. Pokud jste si dobře přečetli poslední větu, zaregistrovali jste, že jsme se jako Česká republika ocitli v sousedství Německa a Slovenska. Ano, to je klasický evropský „automotive trojúhelník“. Země, které mají výrobu automobilů i všeho dalšího, co s automobily nějak souvisí, jako jeden z hlavních pilířů svojí ekonomiky. Ty jsou nynější krizí ohrožené pochopitelně ještě výrazně více než ostatní. Jinými slovy to, co nás ve slunných dobách vynášelo do nebes, nás v temnějších časech vrhá o to více do větší temnoty.

Kdyby se EU chovala více evropsky, možná by ubylo problémů

Jaké je řešení? Určitě ne jednoduché, určitě ne levné a určitě rychlé. Možná by ale do začátku stačilo, aby někdo v Bruselu řekl: „OK, přesouváme EURO 7 na 2027.“ Vystresovaným týmům v automobilkách by se trochu ulevilo a mohly by se soustředit na více hrozeb, které se na ně momentálně valí. Nudit se totiž v tomto směru v dalších letech určitě nebudou. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Něměli by se podle vás politici opravdu probudit, než bude pozdě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články