Největší výrobce aut na světě se s tím nemazal: Tohle přesně bude konec elektromobilů

Některé automobilky slepě jdou po cestě elektrických aut, jiné jsou chytré a investují do různých a odlišných možností.

i Zdroj fotografie: HZS ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Ať už se jedná o technologické novinky, změny v nabídce, nebo zásadní strategická rozhodnutí, vždy to rezonuje napříč celým odvětvím. A my to respektujeme. Tentokrát však nejde o žádné kosmetické úpravy nebo nové modely. Ale o zásadní prohlášení, které může otřást samotnými základy elektromobility. Největší světový výrobce automobilů, tedy Toyota, nedávno otevřeně prohlásil, že současný směr vývoje elektromobilů je slepou uličkou. A že brzy přijde jejich konec, když se nezmění přístup k technologiím, infrastruktuře i samotnému vnímání elektromobility.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

EU chce elektroauta. Je to ale nesmysl a všichni už to vědí

Jak to vnímám, co to vlastně znamená pro budoucnost automobilismu? Toyota, která ročně prodá přes deset milionů aut, si drží pozici světové jedničky. Není žádným nováčkem v oblasti alternativních pohonů. Právě ona stála u zrodu hybridních technologií. Její model Prius se stal synonymem ekologického provozu dávno předtím, než se o elektromobilech začalo vůbec vážně mluvit. Přesto právě z úst této automobilky zaznívá varování, že současný trend masivního prosazování čistě elektrických aut může skončit fiaskem. Hlavní argumenty, které Toyota předkládá, jsou přitom až překvapivě pragmatické. Prvním z nich je nedostatečná infrastruktura.

iZdroj fotografie: Toyota

I když se v posledních letech investovalo do výstavby nabíjecích stanic obrovské množství peněz, stále to zdaleka nestačí. V mnoha regionech, a to nejen v rozvojových zemích, ale i v Evropě nebo v USA, je síť nabíječek natolik řídká, že delší cesty s elektromobilem připomínají spíš dobrodružnou expedici než běžné cestování. Toyota upozorňuje, že bez masivních investic do infrastruktury nemá elektromobilita šanci stát se skutečně masovým fenoménem. Dalším zásadním problémem je výroba a recyklace baterií.

Těžba kovů je neekologická, přeprava také, stejně i likvidace

Současné lithium-iontové baterie jsou nejen drahé, ale jejich výroba je energeticky i ekologicky velmi náročná. Těžba lithia, kobaltu a dalších vzácných kovů má často negativní dopad na životní prostředí a v některých případech je spojena i s porušováním lidských práv. Toyota proto sází na vývoj nových typů baterií, například pevných (solid-state), které by měly být bezpečnější, levnější a ekologičtější. Jenže jejich masová výroba je zatím v nedohlednu. Další otázkou je samotná životnost elektromobilů.

iZdroj fotografie: Tesla

Jak už ukázaly některé nezávislé studie, průměrná životnost elektromobilu je stále výrazně kratší než u klasických aut se spalovacím motorem. Hlavním důvodem je právě degradace baterií, jejichž výměna je často tak drahá, že se ekonomicky nevyplatí. Výsledkem je, že elektromobily končí na vrakovištích mnohem dříve, než by odpovídalo jejich technickému stavu. Toyota proto varuje, že pokud se tento trend nezmění, může to znamenat konec elektromobilů v podobě, v jaké je dnes známe. Já souhlasím. Jak to vidíte vy? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem.

Vyplatí se jedno, investovat do různých a odlišných cest

Zajímavé je, že Toyota není jediná, kdo na tyto problémy upozorňuje. Podobné názory zaznívají i od dalších velkých hráčů, například od šéfa Stellantisu nebo od představitelů BMW. Všichni se shodují na tom, že elektromobilita má smysl pouze tehdy, pokud bude skutečně udržitelná. Toyota proto sází na diverzifikaci pohonů. Vedle elektromobilů investuje i do hybridů, plug-in hybridů a vodíkových aut.

Právě vodík je podle mnohých odborníků technologií budoucnosti. Cestou, která by mohla vyřešit většinu problémů spojených s elektromobilitou. Vodíkový pohon nabízí rychlé tankování, dlouhý dojezd a nulové emise, přičemž infrastruktura pro jeho výrobu a distribuci se začíná pomalu rozvíjet. Je tady čpavek. Jsou tady syntetická paliva. Tak proč vsázet na jednu jedinou kartu? Kartu, která může být ve výsledku Černým Petrem.

Koupíte si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články