Některé automobilky slepě jdou po cestě elektrických aut, jiné jsou chytré a investují do různých a odlišných možností.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Ať už se jedná o technologické novinky, změny v nabídce, nebo zásadní strategická rozhodnutí, vždy to rezonuje napříč celým odvětvím. A my to respektujeme. Tentokrát však nejde o žádné kosmetické úpravy nebo nové modely. Ale o zásadní prohlášení, které může otřást samotnými základy elektromobility. Největší světový výrobce automobilů, tedy Toyota, nedávno otevřeně prohlásil, že současný směr vývoje elektromobilů je slepou uličkou. A že brzy přijde jejich konec, když se nezmění přístup k technologiím, infrastruktuře i samotnému vnímání elektromobility.
EU chce elektroauta. Je to ale nesmysl a všichni už to vědí
Jak to vnímám, co to vlastně znamená pro budoucnost automobilismu? Toyota, která ročně prodá přes deset milionů aut, si drží pozici světové jedničky. Není žádným nováčkem v oblasti alternativních pohonů. Právě ona stála u zrodu hybridních technologií. Její model Prius se stal synonymem ekologického provozu dávno předtím, než se o elektromobilech začalo vůbec vážně mluvit. Přesto právě z úst této automobilky zaznívá varování, že současný trend masivního prosazování čistě elektrických aut může skončit fiaskem. Hlavní argumenty, které Toyota předkládá, jsou přitom až překvapivě pragmatické. Prvním z nich je nedostatečná infrastruktura.
I když se v posledních letech investovalo do výstavby nabíjecích stanic obrovské množství peněz, stále to zdaleka nestačí. V mnoha regionech, a to nejen v rozvojových zemích, ale i v Evropě nebo v USA, je síť nabíječek natolik řídká, že delší cesty s elektromobilem připomínají spíš dobrodružnou expedici než běžné cestování. Toyota upozorňuje, že bez masivních investic do infrastruktury nemá elektromobilita šanci stát se skutečně masovým fenoménem. Dalším zásadním problémem je výroba a recyklace baterií.
Těžba kovů je neekologická, přeprava také, stejně i likvidace
Současné lithium-iontové baterie jsou nejen drahé, ale jejich výroba je energeticky i ekologicky velmi náročná. Těžba lithia, kobaltu a dalších vzácných kovů má často negativní dopad na životní prostředí a v některých případech je spojena i s porušováním lidských práv. Toyota proto sází na vývoj nových typů baterií, například pevných (solid-state), které by měly být bezpečnější, levnější a ekologičtější. Jenže jejich masová výroba je zatím v nedohlednu. Další otázkou je samotná životnost elektromobilů.
Jak už ukázaly některé nezávislé studie, průměrná životnost elektromobilu je stále výrazně kratší než u klasických aut se spalovacím motorem. Hlavním důvodem je právě degradace baterií, jejichž výměna je často tak drahá, že se ekonomicky nevyplatí. Výsledkem je, že elektromobily končí na vrakovištích mnohem dříve, než by odpovídalo jejich technickému stavu. Toyota proto varuje, že pokud se tento trend nezmění, může to znamenat konec elektromobilů v podobě, v jaké je dnes známe. Já souhlasím. Jak to vidíte vy? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem.
Vyplatí se jedno, investovat do různých a odlišných cest
Zajímavé je, že Toyota není jediná, kdo na tyto problémy upozorňuje. Podobné názory zaznívají i od dalších velkých hráčů, například od šéfa Stellantisu nebo od představitelů BMW. Všichni se shodují na tom, že elektromobilita má smysl pouze tehdy, pokud bude skutečně udržitelná. Toyota proto sází na diverzifikaci pohonů. Vedle elektromobilů investuje i do hybridů, plug-in hybridů a vodíkových aut.
Právě vodík je podle mnohých odborníků technologií budoucnosti. Cestou, která by mohla vyřešit většinu problémů spojených s elektromobilitou. Vodíkový pohon nabízí rychlé tankování, dlouhý dojezd a nulové emise, přičemž infrastruktura pro jeho výrobu a distribuci se začíná pomalu rozvíjet. Je tady čpavek. Jsou tady syntetická paliva. Tak proč vsázet na jednu jedinou kartu? Kartu, která může být ve výsledku Černým Petrem.