Co stojí za absolutním rekordem giganta na poli trhu s ojetinami? Víme, které značky šly doslova na dračku, jaké typy vozů a jaký je aktuálně zájem o automaty. Benzíny vítězí.
Skupina AURES Holdings, která provozuje mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, v srpnu poprvé překonala hranici 10 000 prodaných a 10 000 vykoupených automobilů za jeden měsíc. Jde tak o vůbec nejsilnější prodejní měsíc ve dva a třicetileté historii společnosti. Letos tak skupina prodala v České republice, Polsku a na Slovensku za osm měsíců roku už celkem 73 941 automobilů při 75 159 autech vykoupených. Meziročně to bylo celkově o 10 % více, což je absolutní rekord. Nejprodávanější jsou i nadále Škodovky, které tvoří na tuzemském trhu celých 30 % prodejů.
Rekordy díky umělé inteligenci i důvěře zákazníků
„Srpnových 10 077 prodaných a 10 129 vykoupených aut je vůbec nejsilnějším měsíčním obchodním výsledkem v naší dva a třicetileté historii. Ve dvou po sobě jdoucích rekordních prázdninových měsících se tak po předešlém testovacím období naplno projevilo nasazení generativní umělé inteligence (dále jen zkratka AI) na výkupu, prodeji i v marketingu. Vzhledem k tomu, že jsme z hlediska využití generativní AI teprve na začátku plného provozu, do budoucna očekávám další exponenciální nárůst prodejů,“ zdůraznila Karolína Topolová, co-CEO skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Nárůst prodejů pozitivně ovlivňuje i zvyšující se důvěra zákazníků, která se projevuje neustálým růstem hodnoty Net Promoter Score (NPS), kterou na sekundárním automotive trhu měříme jako jediní. Důvěru zákazníků zvyšuje i spolupráce se společností Cebia – největší českou nezávislou společností prověřující automobily. Naši zákazníci tak na našem webu mohou ke každému vozu zdarma získat nezávislé prověření. Obdobnou spolupráci máme i na Slovensku s Iris Ident a v Polsku s CarVertical. To vše se promítá i do stále rychleji rostoucího pozitivního hodnocení zákazníků v rámci vyhledávače Google, který je pro nás důležitým indikátorem jejich spokojenosti,“ doplňuje Karolína Topolová.
Jasně vedou hatchbacky a benzínové motory
Struktura prodávaných automobilů v AAA AUTO v červenci a srpnu zahýbala českými stereotypy. Nejprodávanější jsou stále hatchbacky, které tvořily 26,9 % prodejů, ovšem kombíky jsou v těsném závěsu za nimi (27,6 %). Na třetím místě jsou již s 25,3 % SUV, která jsou každým rokem oblíbenější. Pro zajímavost u sousedních Poláků je SUV hned na druhé pozici.
48,6 % Čechů si pořizuje benzínové vozy, 44 % dieselové. „Pokles prodejů dieselů je důsledkem rostoucí poptávky po alternativních palivech. Čistě elektrických aut jsme jen v létě prodali na sto osmdesát, od začátku roku pak více než pět set. Vloni se přitom prodalo čtyři sta elektromobilů za celý rok. Rostoucí důvěra v ně je nejvýraznější u Čechů, a to i díky stále se rozšiřující síti dobíjecích míst. Slováci a Poláci jsou v tomto ohledu zatím velmi opatrní,“ upřesňuje Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings.
Škodovka vítězí. Ovšem ne všude
Co se týček značek, tak pro Čechy jsou stále nejoblíbenější Škodovky. Proto se i v létě nejlépe prodávaly právě modely této značky – Octavia (10,7 %), Fabia (6,2 %) a Superb (3,4 %). Stejné modely zaujaly rovněž první tři místa na Slovensku, jen v Poláci nedají dopustit na Opel Astra a Kiu Sportage. Škoda Octavia byla v Polsku až třetí nejprodávanější. Automat si pořídilo 33 % Čechů, 34 % Slováků a 29 % Poláků.