Některé nabíječky elektromobilů nabízejí výkon, který auta neumí zvládnout

                   

V souvislosti s elektromobilitou se mluví hlavně o poměrně dlouhé době nabíjení. V některých případech se ukazuje, že problémem není infrastruktura, ale samotné vozy. Ty nejsou na velký výkon nabíječek uzpůsobeny. Výsledkem je dlouhá doba, kterou si auto u dané nabíječky postojí.

Nejlepší nabíječka má výkon 350 kW

Pokud se podíváme na tu nejsilnější nabíječku která dnes ve světě elektromobilů existuje, tak má výkon 350 W. Nabíječku postavila a provozuje společnost Electrify America. K dispozici jich je zatím jenom několik, ale dá se očekávat že s nástupem elektromobility se bude jejich počet postupně navyšovat. Bohužel zatím jejich potenciál zůstává nevyužitý, jelikož na takovou porci výkonu nejsou uzpůsobeny samotné elektromobily.

Nejlépe je na tom Porsche Taycan

Aktuálně jediným elektromobilem, který se možnostem nabíječky může alespoň přiblížit je novinka Porsche Taycan. Ten využívá 800 voltovou architekturu, což je mezi elektromobily zatím unikát. Díky tomu dokáže přijímat 270 W. Výsledkem je, že se dokáže na 80 procent své kapacity nabít za zhruba 22,5 minuty. Pro porovnání se podívejme ještě na vozy Tesla, které dokážou přijmout maximálně 200 W.

Problémem není infrastruktura, ale auta

Jak se nakonec ukazuje, problémem elektromobility není vždy jenom infrastruktura, ale jsou to často samotné vozy. Nabíječky by byly, ale auta nabízený výkon nedokážou využít. Nutno samozřejmě dodat, že čím obyčejnější automobil, tím jsou jeho parametry horší a tím déle času bude u nabíječky trávit. Výsledkem může být jak celková nepraktičnost spojená s dlouhou dobou dobíjení, tak samozřejmě i to, že budou nabíječky zbytečně dlouhou dobu blokovány.

Hlavně pro nabíjení doba

Většina výrobců elektromobilů počítá s tím, že lidé budou svá auta nabíjet hlavně doma. Přijedou z práce, zapojí do zásuvky a ráno vyjedou s plně nabitým elektromobilem. Veřejné nabíječky tak mají sloužit hlavně při delších trasách, kdy je třeba auto nabít v průběhu cesty. A právě tato doba by se mohla výrazně zkrátit pouze tím, že elektromobily budou uzpůsobeny možnostem využívat plné výkony takzvaných supernabíječek.

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články