Kontroverzní LED světla pro denní svícení jsou v těchto případech nelegální. Hrozí pokuta i problémy na STK

Denní svícení technologií LED je jistě atraktivní. Dodělávané v garáži pak může přinést řadu potíží, pokut a problémů s technickou kontrolou.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Dnes jsou světla pro denní svícení u nových aut standardem, v podstatě součástí předních lamp. U starších automobilů, které nejsou z výroby vybavené denním svícením, řidiči doplňují své auto tímto prvkem dodatečně. Někdy se nevědomky vystavují postihům ze strany policie a potížím na technických kontrolách. Jindy jdou do rizika, že překračují zákon, s plným vědomím. V čem spočívá problém a v čem řidiči chybují?

LED svítí více, na staré auto se však moc nehodí

Dnes jsou v módě LED diody a jakkoli je možné použít i jinou, méně okázalou a moderní technologii, právě LED světla volí řidiči pro užití denního svícení častěji a častěji. Existují dvě varianty. Jedna viditelná na první pohled, stará Škoda se zažloutlými předními světly, a v předním nárazníku bílé pásy diod, jeden na každé straně. Vkusné? Ne. Ale dejme tomu, že viditelnější na delší vzdálenost než běžné žárovky, údajně až pětkrát.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Druhá varianta, to je aplikace LED světel přímo do světlometů. Je důvod, proč na opravdu staré auto aplikovat LED svícení? Popravdě řečeno asi není, energetická úspora plynoucí z instalace LED denního svícení je zanedbatelná. Jedinou výhodou je vyšší svítivost. Je však nutné vyhovět liteře zákona. Správná montáž dodatečných denních světel podléhá zákonům a homologačním pravidlům.

Kdo poslouchá zákon, ten se nesplete

Nejprve definice denního svícení jako taková, jde o zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, § 32 odstavec 1, pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Tam se říká, že „motorová vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení.“ Světla jsou charakteristická svým světelným tokem. Ten netvoří kužel, kterým by byl oslněn protijedoucí řidič, jde o bílé, rozptýlené světlo.

iZdroj fotografie: Ssang Yong

Samozřejmě že nelze na auto umístit jakákoli světla, provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a světla jako taková jsou homologována dle předpisu EHK/OSN č. 87. Že jde o homologovaný systém dokládá značka RL, tedy „Running Lights“ či u homologační značky. Dodatečná montáž světel není přestavbou vozidla a jako taková nepodléhá žádnému schvalování ani zápisu do technického průkazu.

Montáž bez pravidel neprojde přes STK

Ovšem jsou zde pravidla pro dodatečnou montáž, která musí být dodržena. Na vozidlo se montují vždy dva kusy světel v bílém spektru barvy, ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla. Vzdálenost světel od bočního obrysu je maximálně 400 mm, minimální vzdálenost mezi světly je 600 mm. U automobilů s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm. Světla se musí rozsvěcovat automaticky po zapnutí zapalování a zhasnout po vypnutí motoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dodatečná montáž denních světel je tedy poměrně přesně vymezena zákonem. Odpověď na otázku, zda je možné na auto dodatečně namontovat denní svícení je, že ano. Musí však jít o systém s homologací, a namontovaný dle pravidel o umístění světel. Dodatečná montáž LED diod přímo do lamp je tak reálně zapovězena. Pokud se řidič rozhodne, že si na auta dá cokoli jiného, co neodpovídá homologaci, nebo upraví původně homologovaný díl podle svého, vystavuje se riziku pokuty a na STK omezení způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích.

Jaké denní svícení máte na autě vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články