Němci dokázali snížit emise. Místo zákazu vjezdu pomáhá snížení rychlosti

                   

Emisní limity se netýkají jenom konkrétních vozidel, ale týkají se i konkrétních zemí a také jejich především velkých měst, kde je znečištění výrazné. Cesta k jeho snížení často vedla přes zákazy vjezdu pro starší auta. Nyní se ukázalo, že tento směr není až tak efektivní, jako cesta druhá. Ta je spojena s omezením rychlosti.

Němci mají první čísla

Z Německa přišla první čísla o tom, jak se daří zlepšit životní prostředí a jak se daří snižovat emise v ovzduší. Daná čísla jsou pozitivní, protože ke zmírnění znečištění opravdu dochází. V roce 2018 byly hodnoty oxidu dusíku překračovány až o 40 procent. V roce 2019 už došlo k tomu, že byly hodnoty překračovány jenom zhruba o 20 procent. To je celkem výrazný úspěch, který ukazuje, že některá opatření mají smysl. A zároveň ukazuje, že některá ne.

Zákaz vjezdu dieselům nebyl důvodem

Řada lidí se domnívala, že tou cestou k čistšímu prostředí byl zákaz vjezdu dieselovým automobilům, který je nejenom v Německu poměrně aktuálním tématem. Ukázalo se však, že ten hlavním důvodem nebyl. Ostatně jak proto, že ho řada lidí stejně nedodržuje, tak i proto, že obvykle tyto zákazy platí jenom na pár místech v centru a celkový podíl není až tak velký, aby to přineslo výraznější změnu.

K čistšímu ovzduší pomalejší rychlostí

Co tedy nakonec zabralo o mnoho více? Rychlost. A její omezení na 30 kilometrů v hodině. Nejenom, že při pomalejší jízdě dojde k tomu, že motor vypustí podstatně méně emisí, než když se jede rychleji. Opomenout nelze ani to, že snížená rychlost na třicet kilometrů v hodině znamená i výrazné prodloužení cesty mnohých Němců například do práce.

A v tu chvíli pro ně už může být efektivnější vzít si kolo, nebo využít veřejnou dopravu. A tak se svým vozem ani nevyjíždí.  V návaznosti na to se dá očekávat, že trend snižování rychlosti ve velkých, nejenom německých městech, bude pro pozitivní výsledky pokračovat.

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články