Policie nasadila tajné dodávky: Sledují, kdo kouká do mobilu, a pokutují přímo za jízdy. Od zítra pozor na tyto značky a barvy

Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je každý řidič povinen plně se věnovat řízení a sledovat situaci v provozu. Kdo nedbá, zaplatí.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
i Zdroj fotografie: Policie ČR
i Zdroj fotografie: Policie ČR
i Zdroj fotografie: Policie ČR
i Zdroj fotografie: Policie ČR
i Zdroj fotografie: Policie ČR
i Zdroj fotografie: Policie ČR
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Vlastně nemám nic proti. Chápu potřebu zvyšovat dozor nad řidiči v tom ohledu, že jsem proti tomu, aby řidiči za volantem zírali na mobilní telefon. Takže tady je další zbraň. Tedy dvě zbraně. Česká policie totiž nasadila do služby dvě nové dodávky Iveco Daily. Ty na první pohled vypadají jako běžná pracovní vozidla. Jako obyčejné dodávky, kterých potkáte na silnicích desítky. My v redakci AutoŽivě to tak vnímáme, nejde o žádná výrazná auta. Jenže zdání klame. Jde o sofistikovaná pojízdná monitorovací centra vybavená čtyřmi otočnými 360stupňovými kamerami ovládanými z interiéru vozidla. Jejich úkolem je hlídat řidiče kamionů, autobusů, dodávek, ale i osobních aut.

Ferrari se cítilo osamoceně, tak dostala policie další auta

Hlídat, jestli se věnují řízení. Jestli nekoukají na film. Jestli nehrají na telefonu. Jestli si nečtou. A jestli mají zapnutý bezpečnostní pás. Když jsem se o těchto vozidlech poprvé dočetl, musím přiznat, že jsem měl smíšené pocity. Na jednu stranu chápu, že nevěnování se řízení je obrovský problém. Na druhou stranu, další tajná policejní vozidla, další kontroly, další pokuty. Jsou tady statistiky. A ty jsou alarmující. Za rok 2024 policie řešila celkem 92 217 dopravních nehod. Víte, co byla nejčastější příčina? Nevěnování se řízení. Není to vysoká rychlost, jen tak mimochodem. S počtem 18 182 událostí a celkovým podílem 23,5 procent.

iZdroj fotografie: Policie ČR

To je skoro čtvrtina všech nehod. Čtvrtina nehod způsobená tím, že se řidiči prostě nevěnovali řízení. Koukali na telefon. Psali zprávy. Četli noviny (ano, tohle jsem viděl na vlastní oči na pražské Jižní spojce). Dívali se na film (i tady mám osobní zážitek, člověka vedle v autě s notebookem na klíně za volantem). A to je přesně ten důvod, proč policie nasazuje tato speciální vozidla. Protože nevěnování se řízení patří mezi nejtragičtější příčiny dopravních nehod. A dost často souvisí s další příčinou, kterou je nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Denně se policie setkává s řidiči, kteří riskují životy druhých kvůli nepozornosti nebo spěchu.

Je neuvěřitelné, že se lidé za volantem dívají za jízdy na filmy

Na dálnicích, v místech, kde bývá provoz hustý a rychlost vysoká, může jediná vteřina nepozornosti nebo několik metrů chybějícího odstupu vést k nehodě. Nová vozidla jsou přidělená Speciálnímu oddělení dohledu Čechy a Speciálnímu oddělení dohledu Morava. Jak to celé funguje? Řidič spolu s operátorem vyberou podezřelé vozidlo, namíří na něj boční kameru a připraví zadní kameru. Obě jsou na střeše. Jakmile kolem dotyčného projedou, boční kamera snímá to, co sledovaný řidič dělá, třeba telefonuje, zatímco ta zadní poté natočí řidiče i registrační značku. Operátor kamery ovládá joystickem. Za jízdy samozřejmě, má k dispozici pracovní stůl a sedačku s bezpečnostním pásem. To je jeden z příkladů, jak může monitorovací automobil fungovat.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ale také může natočit jiné přestupky, za jízdy či stání, jako je zákaz předjíždění kamionů nebo třeba nedovolené užití jízdního pruhu. Natočené hříšníky pak může řešit buď samotná posádka Iveca, nebo věc včetně záznamu předá jiné policejní hlídce. Každý zapojený policista totiž bude moci mít ve služebním mobilu aplikaci pro přehrávání takových videozáznamů. Kromě toho je ke každému Ivecu přidělený jeden tablet s přístupem k videozáznamu. Ten může mít jiná hlídka anebo skrze něj posádka přehraje video hříšníkovi.

Policie vás nahraje, zastaví a hned na místě udělí pokutu a body

Pracovní prostor vozidla navíc umožňuje okamžité zpracování dokumentace i tisk výstupů. To znamená, že když vás chytí, jak telefonujete za jízdy, je to rychlé. Takže příště, než vyrazíte na dálnici, dejte si pozor. Možná ta bílá dodávka Iveco s žebříkem na střeše a zahrádkou, která vypadá jako pracovní vozidlo, je něco trochu jiného. Možná je to policejní monitorovací centrum. A možná právě teď natáčí, jak se díváte do telefonu místo na silnici. A pak už je jen otázka času, kdy vás zastaví a dají vám pokutu 3 500 korun a čtyři trestné body.

A to už je dost na to, aby si člověk dvakrát rozmyslel, jestli to telefonování za jízdy opravdu stojí za to. Protože nestojí. Žádná zpráva, žádný hovor, žádný film nestojí za to, abyste riskovali svůj život a životy ostatních. A já doufám, že tato nová vozidla pomohou lidem to pochopit. Že je donutí zamyslet se nad svým chováním. Že je donutí věnovat se řízení. Protože to je přesně to, co by měl každý řidič dělat. Věnovat se řízení. Sledovat situaci v provozu. Dodržovat bezpečnou vzdálenost. A nechat telefon v klidu. Protože život je důležitější než jakákoliv zpráva.

Tajné policejní dodávky – na co si dát pozor

Jak vypadají

  • Značka a model: Iveco Daily (užitková dodávka)
  • Barva: Bílá
  • Vzhled: Běžná pracovní dodávka, často bez jakéhokoliv policejního označení
  • Střecha: Kovová „zahrádka“ nebo žebřík, na střeše umístěny 4 otočné kamery s 360° záběrem
  • Specifika: Působí jako vozidlo stavební či servisní firmy, nenápadná, zaparkovaná u silnic nebo jedoucí v běžném provozu

Kde se s nimi můžete setkat

  • Dálnice a silnice I. třídy
  • Okolí větších měst a úseků s hustým provozem
  • Místa s častými přestupky – používání mobilu, sledování videa, neudržování bezpečné vzdálenosti

Jak fungují

  • Uvnitř sedí dvojice policistů – řidič a operátor
  • Kamery sledují okolní provoz a zaznamenávají chování řidičů
  • Záznam se okamžitě vyhodnocuje a přenáší k dalším hlídkám
  • Policie může řidiče zastavit přímo po přestupku a uložit pokutu i trestné body na místě

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Mobilujete za volantem?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články