Nenechte se zmást výhodnou cenou ojetiny po výměně turbodmychadla. Nízká cena může být past

Pokud vyměňujete turbodmychadlo a cena za takovou službu bez diagnostiky automobilu je pár tisíc korun, je lepší se od ní držet dál. Nové turbodmychadlo bude k ničemu, pokud neznáte příčinu závady a nevyměníte několik dalších komponent. Může se také ukázat, že po takové opravě přijdete o záruku na nové turbodmychadlo.

Za předpokladu, že turbodmychadlo pro nějaký populární model stojí přibližně 5 000 korun a jeho výměna trvá jen několik hodin, neměli bychom v servisu zaplatit více než 7 500 korun. Po přidání výměny oleje by mělo být vše uzavřeno částkou 8 500 korun. Bohužel ne vždy, a ve skutečnosti obvykle, to není tak snadné. Turbodmychadlo se z nějakého důvodu porouchá a bez zjištění důvodu nové nevydrží dlouho. Proto se často do prodeje dostávají automobily s vyměněnými turbodmychadly. Protože výměna podle současného stavu techniky může být dokonce dvakrát dražší, zejména u vznětových motorů.

Benzín a nafta. kde je rozdíl?

Teoreticky by na typu paliva neměly záležet náklady na výměnu, ale rozdíl mezi benzínem a naftou není jen palivo. Drtivá většina benzínových motorů používá tzv turbodmychadla s pevnou geometrií, která jsou levnější, protože jsou jednodušší a snadno opravitelná. U populárního modelu můžete za turbo zaplatit 3 000 – 4 000 korun. Nová turbodmychadla stojí často 5 000 – 6 000 korun.

Zdroj fotografie: PxHere

U naftových motorů, zejména u konstrukcí, které splňují minimální normu Euro 4, jsou turbodmychadla s tzv. variabilní geometrií. Jsou složitější a během renovace vyžadují složité nastavení. Je to zpravidla tak obtížné, že se jejich opravy nevyplatí. Existují však společnosti, které to dělají úspěšně. Je zajímavé, že náklady na takovou opravu nejsou výrazně vyšší (cca. 5 000 korun), zejména s ohledem na rozdíl v ceně nových turbodmychadel (dokonce dvakrát dražších než u těch s pevnou geometrií).

Toto je první významný rozdíl mezi benzínem a naftou, druhým je přítomnost filtru DPF. Není neobvyklé, že ucpaný filtr DPF je příčinou selhání turbodmychadla. Na druhé straně, kdyby z turbodmychadla unikal olej, mohlo by ve filtru být dost oleje na jeho ucpání. Lze tedy předpokládat, že turbodmychadlo a DPF jsou zařízení, která přímo interagují, a bylo by vhodné alespoň před výměnou turba zkontrolovat DPF; nejlepší je filtr současně regenerovat nebo vyměnit. Takzvaná regenerace filtru stojí cca. 2 500 – 4 000 korun včetně montáže.

Bez zjištění příčiny závady nemá cenu turbo vyměňovat

Bez ohledu na druh poškození turbodmychadla je vždy nutné zjistit příčinu a odstranit ji.

Příčin selhání turbodmychadla může být několik, které spolu souvisí, takže hledání hlavní, ale i dalších, je obtížný, časově náročný úkol, který vyžaduje komplexní diagnostiku motoru, včetně vstřikovacího systému. Důvod může být zřejmý, ale také tak skrytý, takže úspěch zaručí pouze dlouhé hodiny hledání. Může se také ukázat, že příčinu nelze určit, takže pak zbývá hádat: náhodné selhání, opotřebení turba nebo jeho neodborná výměna.

Zdroj fotografie: Pixabay

Kromě toho stojí za to vědět, že výrobci turbodmychadel a opravny mohou v případě reklamace turbodmychadla požádat o fakturu s položkami, které ukazují zjištění a odstranění příčin poruchy. Při výměně turbodmychadla je proto lepší nechat jeho nákup nebo opravu na straně servisu, protože za případnou poruchu je pak opět odpovědný právě servis. Samozřejmě bude taková výměna odpovídajícím způsobem dražší ve srovnání s výměnou, kdy zákazník pouze přinese turbo k montáži. Ale to ještě není vše.

Pouhá výměna turbodmychadla většinou nestačí

I za předpokladu, že autoopravna našla příčinu a odstranila ji, nemusí výměna samotného turbodmychadla stačit. Podle stavu techniky byste měli alespoň zkontrolovat a nejlépe nahradit přímo spolupracující prvky, jako například:

  • olejové potrubí (výměna – demontáž a montáž nového),
  • přívod mezichladiče (vyčištění nebo výměna),
  • mezichladič (vyčištění nebo výměna),
  • vzduchový filtr (vyčištění systému),
  • motorový olej (výměna oleje, vyčištění systému a funkční diagnostika)

Pokud počítáte, pouze výše uvedený seznam může zvýšit cenu služby až o 5 000 korun u každé položky. Bez faktury za tyto díly může být také problém s reklamací turbodmychadla. Přidejte tedy ještě 5 000 korun za turbodmychadlo a zde již vidíte, že za 8 500 korun se dělá výměna turba jen na autě, které se má okamžitě prodat. Samozřejmě v popisu nebude chybět položka „po výměně turbodmychadla“, což může některé kupující nadchnout, protože budou mít o jednu starost méně.

88 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 295 hlasů
Nahlásit chybu
ArmádníZpravodaj.cz
Bývalý ruský kapitán ukradl lodní šrouby svého torpédoborce
Události247.cz
Svět nemá dost lipidů na výrobu vakcín
VědaŽivě.cz
Prodloužit životnost baterie telefonu není složité. Rozhodující je způsob nabíjení
adbz.cz
Neobvyklé zalévání orchidejí zajistí, aby vždy krásně kvetly a měly násobně více pupenů