Časté nešvary a zlozvyky nejen zkušených řidičů. Při každé jízdě pomalu, ale jistě ničí auto

Správné řidičské návyky jsou důležité nejen pro bezpečnou jízdu, ale také pro samotné vozidlo. Z nešvarů se může stát zlozvyk, který opotřebovává důležité komponenty.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Po úspěšném absolvování autoškoly jsme se začali postupně učit řídit v provozu sami. Během této relativně „čerstvé doby“, kdy většině z nás bylo lehce nad 18 let, se začali automaticky tvořit návyky, kterými ovládáme vozidlo. V autoškole nás sice naučí, jak ovládat auto a řešit základní situace, ale řidič se z nás stává až praxí. Důležité je si osvojit funkce auta a správné návyky nejen z pohledu bezpečnosti, ale také z pohledu životnosti automobilu. Nesprávný návyk může utkvět v paměti a zbytečně opotřebovávat důležité součásti.

Stání na spojkovém pedálu

Spojkový pedál je často strašákem řady řidičů. Bojí se, že nezvládnou zvolit správný stupeň, a zároveň sledovat situaci kolem. Někteří se radši uchýlí k variantě, kdy na spojkovém pedálu stojí prakticky pořád. Například na světelné křižovatce nevyšlápnou spojkový pedál, ale stojí na něm a mají zařazeno. Tímto návykem se může zkracovat životnost spojky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nákladná výměna pak zbytečně zatíží rozpočet daného motoristy. Faktem zůstává, že tomuto zlozvyku se snaží předejít už v autoškole. Instruktor často opakuje jednu větu dokola: Na spojkovém pedálu nestojíme, nemáme o něj opřenou nohu ani na něj nepoťukáváme .“ Jak tedy předejít tomuto zlozvyku? Stejně jako jsme se například naučili zapínat světla, když vjedeme do tunelu (nebo si kontrolovat, zda automatika správně zafungovala), tak i v tomto případě, to chce myslet na to co děláme a kdy to děláme.

Řazení a parkování

Řazení s manuální převodovkou má svá pravidla. O to více se tyto pravidla projeví při parkování. Převodovka má v dnešní době už standardně synchronizaci. Jenomže synchronizace je jen na převody, umožňující jízdu vpřed. Na zpátečku se nevztahuje a při parkování je často nutné rychle měnit směr. Hlavně začátečníci jsou zpočátku při parkování pomalejší, ostatní řidiči mají tendence na ně troubit a dostávat je pod tlak.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tím, že převodovka nemá synchron a potřebujete otočit směr rotace výstupního hřídele, tak se řadě řidičů stane, že takzvaně „spočítá zuby“. Jak se to stane? Stává se to v situacích, kdy jste rozjetí ve směru dopředu a zařadíte zpátečku. Auto musí stát pro hladké přeřazení z pohybu dopředu na pohyb dozadu. Pak nebudete počítat zuby v převodovce. V některých případech se ještě stává, že řidič takzvaně „nedosadí převod“, tedy nezařadí úplně a převodovka pak opět vydá zvuky počítání zubů.

Plný výkon bez zahřátí

Kontrolka teploty motoru, neboli ukazatel teploty chladicí kapaliny, nám říká, jak je zahřátá chladicí kapalina. Dosáhnutím 90 °C však proces zahřívání motoru neskončil. V motoru jsou ještě další náplně, hlavně olejová náplň, která se zahřívá pomaleji než chladicí kapalina. Chtít tedy po autu chvíli po nastartování plný výkon a hnát jej do vysokých otáček není pro motor ideální.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Samotné zahřívání je důležité z toho pohledu, že jednotlivé motorové komponenty jsou vyrobeny z různých materiálů. Každý materiál pak má jinou tepelnou roztažnost. Komponenty se pak zahřívají v rozdílné době. Jako zahřátý stav pak bereme dosažení teploty oleje kolem 70 – 80 °C. Pokud v autě není ukazatel teploty oleje, pak se doporučuje po nastartování ujet vzdálenosti alespoň 20 km pro zahřátí oleje v motoru.

Jaké byly vaše začátky účastníka silničního provozu?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články