Díky své šikovnosti dokázal proměnit zadní nárazník auta na primitivní sedadlo, zkrátil podvozek a umístil motor a převodovku do středu, aby vytvořil vozidlo, které se udrželo v provozu dostatečně dlouho na to, aby ho dopravilo do bezpečí. Tehdy 43letý dobrodruh jel se svým Citroenem 2CV přes poušť z marockého města Tan-Tan. Po cestě byl ale zastaven u vojenské základny, kde mu řekli, že dál už nesmí. Tváří v tvář vyhlídce na návrat do Tan-Tanu, Emile se místo toho rozhodl sjet z cesty, aby se mohl pohybovat po vojenském prostoru. Bohužel skalnatý a nerovný terén mu brzy zadělal na problémy, Leray ztratil kontrolu nad svým vozem a narazil do skály. Náraz poškodil ramena a nápravy, takže auto zůstalo nepojízdné.

„Chtěl jsem jet terénem, protože jsem cestoval po Africe asi desetkrát, takže jsem tuto oblast dobře znal, a proto jsem neměl žádné obavy. Rozhodl jsem se, že tam pojedu s 2CV, protože, i když to není 4×4, je to odolné auto. V Africe mu říkají „ocelový velbloud“, dostane se všude – za předpokladu, že budete řídit opatrně. Člověk nesmí být zbrklý. Zřejmě jsem zbrklý byl, protože jsem s ním naboural.“

Nebližší vesnice byla vzdálena nejméně 30 kilometrů a Emile nevěřil, že by to mohl zvládnout pěšky. Naštěstí měl s sebou nějaké jídlo, vodu na několik dní a nářadí, včetně ruční pily. Po zvážení svých možností se Emile rozhodl, že nejlepší bude použít části automobilu, a postavit provizorní motorku. „Přepnul jsem se do toho, co se nazývá režim přežití. Nemohl jsem se vrátit pěšky – bylo to příliš daleko. Jedl jsem méně; hlídal jsem si příděly vody a jídla, aby vydržely co nejdéle.“

Začal tím, že z podvozku odstranil karoserii Citroënu, tu pak použil jako přístřešek, pod kterým spal. Při sestavování motocyklu zkrátil podvozek vozu před opětovným připojením náprav a dvou kol a montáží motoru a převodovky doprostřed.

Myslel si, že stavba motocyklu mu bude trvat jen pár dní, ale nakonec měl hotovo až po 12 dnech. Avšak byl připravený a s pouhým půllitrem vody se Emile vydal na svou cestu zpět do civilizace. Jízda nebyla snadná a pravidelně padal ze sedadla, které bylo vyrobeno z části zadního nárazníku. Po dni jízdy byl Emile nalezen marockou policií, která ho odvezla do nejbližší vesnice. Dali mu také mastnou pokutu, protože doklady od jeho auta už neodpovídaly tomu, co řídil.

Emilův mimořádný příběh se začal šířit po světě až poté, co se objevil na internetu a rychle se stal virálním. Ačkoli v devadesátých letech krátce vystoupil ve francouzské televizi, pan Leray o svém dobrodružství moc nemluvil a známým se stal až poté, co se jeho příběh objevil na francouzském motoristickém webu. Pan Leray, nyní 68letý, žije v severozápadní Francii, je přirovnávám k akčnímu hrdinovi Tonymu Starkovi – a jeho alter egu Iron Manovi – který byl známý svou geniální technickou zdatností.