Nezbytné kontroly vašeho vozu, které jsou před zimou více než důležité

                   

Také máte ten pocit, že léto uplynulo jako voda a opět se hlásí sychravé počasí a brzy také nízké teploty a riziko náledí? Nechceme zbytečně plašit, ale možná bude brzy čas připravit na zimu i vaše auto. Pokud si myslíte, že je to jen rutina, na které se nedá nic zkazit, dovolte nám vyvést vás z omylu. Možná přeci jen zapomínáte na něco důležitého.

Přípravu na zimu se určitě vyplatí dělat i podle toho, jakou máte vlastní zkušenost z míst, kde v zimě jezdíte. Pokud vás čekají jen městské silnice, pak není potřeba myslet na sněžné řetězy, ale pokud se chystáte do hor, pak je rozhodně na místě zkontrolovat i takové vybavení. Konkrétní příprava vozidla také velmi závisí na typu a stáří vozidla a na technickém stavu, takže neexistují nějaká obecně platná doporučení. Přesto se vyplatí zamyslet se alespoň nad několika základními věcmi.

Pneumatiky

Asi každého jako první napadnou pneumatiky. Je jasné, že před zimou je nutné myslet na přezutí. Kromě toho ale nezapomeňte zkontrolovat také tlak v pneumatikách. Právě velké teplotní rozdíly mohou snížit tlak, a značně tak ovlivnit jízdní vlastnosti vašeho vozu. V zimním období se tedy vyplatí tlak pravidelně kontrolovat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Karoserie

I u zcela nových aut je dobré myslet na protikorozní ochranu. Nechte své auto řádně vyčistit, navoskovat a veškeré dírky v laku po kamíncích raději opravte. Ať vás pak na jaře nečeká pořádně rezavé překvapení.

Akumulátor

Právě tehdy, když klesají teploty pod nulu, je nutné pamatovat na stav vašeho akumulátoru. Pokud není v dobré kondici, můžete se po mrazivé noci dočkat nepříjemného překvapení v podobě nestartujícího auta. Zkontrolujte tedy, že kabely či konektory nejsou zoxidované, případně napadené korozí, to jistě zvládnete i sami. V servisu si pak můžete nechat udělat speciální zátěžový test, který odhalí skutečnou kondici vašeho akumulátoru, a vy tak rovnou budete vědět, jak si stojíte.

Svíčky a žhavení

U zážehových motorů se doporučuje vyměnit běžné svíčky přibližně každých 30 tisíc kilometrů, iridiové nebo platinové svíčky by měly mít výdrž i 90 tisíc kilometrů. Zapalovací kabely vyžadují výměnu jednou za deset let. Podobně náročné to mají i žhavící svíčky ve vznětových motorech. Sami ale výměnu nezvládnete, raději se obraťte na někoho zkušenějšího, ať vůz zbytečně nepoškodíte.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Chladicí kapalina

Před nástupem zimy si nechte zkontrolovat teplotu zamrzání chladicí kapaliny pomocí hustoměru. Budete tak mít jistotu, že kapalina nezamrzne ani tehdy, když teploty půjdou v noci hodně hluboko dolů. Pokud už s vozem taky nějaký čas jezdíte, myslete na to, že po třech až pěti letech je zapotřebí kapalinu kompletně vyměnit. Řada lidí také dělá zbytečnou chybu tím, že míchá různé typy chladicích kapalin. Chcete-li mít vůz v perfektním stavu, lijte do něj pouze výrobcem předepsaný typ.

Olej

Startování v zimě je náročné i pro samotný motor. Pokud olej pravidelně kontrolujete a měníte, měli byste být v pohodě. Jestliže jste na něj už ale nějakou dobu nesáhli, raději si před zimou vyhraďte čas na jeho kontrolu. Díky výměně oleje můžete přispět k prodloužení životnosti motoru, a i startování by mělo být pohodovější a spolehlivější.

Nádrž a palivový filtr

Jestliže máte v plánu měnit filtr, raději to udělejte ještě před nástupem zimy. Nečistoty v kombinaci s kondenzovanou vodní párou mohou také snadno zamrzat, a omezí se tak průchodnost celého palivového systému.

Stěrače a ostřikovače

Dbejte na perfektní stav těchto nezbytných zařízení. V zimě, v blátě a při snížené viditelnosti je to doslova životně důležité. Kdy jindy vyměnit stěrače než právě před zimou a společně s tím zkontrolujte i kapalinu v ostřikovačích.

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články