Máme přesná čísla, o kolik zvyšují spotřebu různé typy nosičů. Většina motoristů přesto dělá stejnou chybu

Nosiče na kola a střešní boxy jsou často jedinou šancí, jak se sbalit a odjet na dovolenou, zejména s početnou rodinou. Přinášíme tipy, jak u toho ušetřit peníze.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Před námi je dovolenková sezóna, čekají nás chvíle zaslouženého odpočinku a radovánek s kamarády, partnery nebo rovnou celou rodinou. A s tím souvisí neskutečné množství věcí, které má náš automobil odvézt. Kdo někdy balil pro pětičlennou rodinu dovolenou do klasické tříprostorové karoserie dá mi tuším za pravdu, že Tetris je proti tomu směšná tuctovka. Člověk zjistí, kolik věcí se vejde pod sedačky a ani kapsy ve dveřích nejsou úplně marné. Řešením je pochopitelně střešní nosič.

Nosič na kola je často jediná možnost

Nosič s koly nebo velkým střešním boxem („rakví“) je řešením, které přidá cenné stovky litrů tam, kde se jich v chronicky přeplněném autě již nedostává. U jízdních kol je pak v podstatě jediným řešením, nemáte li zrovna přepravník velikosti Multivanu, případně nějaké z větších MPV. Ostatně, o převážení kol jsme psali nedávno tady. Nicméně, jestli zrovna někde platí „něco za něco“, je to u střešních nosičů. V kombinaci s rychlou jízdu speciálně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Neb jestli se nám znovu a znovu potvrzuje, že mezi rychlou a jen o kus rychlejší jízdou je zhruba od 100 km poměrně zásadní rozdíl ve spotřebě, tak u střešních nosičů to platí dvojnásobně. Čtyřnásobně. Zkrátka pokud už budete mít něco na střeše, je opravdu na zváženou, jestli skutečně potřebujete jet tak rychle, jak byste si přáli a jestli se opravdu vyplatí být u moře (na horách, v kempu) o půl hodiny dřív. Možná to bude celkem drahá půlhodina.

Experiment na spotřebu potvrdil známá fakta

Jak totiž zjistili v experimentu, provedeném magazínem WhichCar TV, už jen zcela prázdný nosič na kola zvýší spotřebu o 0,6l na 100km. Jakmile na něj dáme dvě standardně velká kola, začnou se dít věci. Při rychlosti do 95 km/h se spotřeba zvýší o +35,18 %, což například u auta s průměrnou spotřebou 8l/100km činí 2,8 litru navíc. Jenže při rychlosti 133 km/h už to je +49,76 %. Vaše auto v tom okamžiku nepojede za 8l/100km, ale zhruba za 12l/100km. Vyplatí se to?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Aerodynamika je zkrátka neúprosná a velká kola na střeše působí v podstatě jako aerodynamická brzda. K čemu mít do detailu vyladěné přechody na karoserii, aerodynamická zrcátka a do karoserie zapuštěné stěrače, když to pak celé „zbořím“ koly na střeše. Nicméně ani jejich umístění na zadním nosiči není nic extra, při 95 km/h se spotřeba zvyšuje o 31,38 %, při 133 pak o 41,59%. Méně, než na střeše, ale stále poměrně „draze“ zaplacený transport kola.

Závěrečná doporučení před cestou

Pokud jsou tedy před vámi stovky kilometrů po dálnici a kola chcete opravdu nechat na střeše, zapomeňte raději, za kolik jste tankoval bez nich. Dotankování a čísla na stojanu by vám mohly způsobit srdeční vyčerpání dřív, než na ta kola sednete. Pro klasická zavazadla je ze stejných důvodů ideální uzavřený aerodynamický box. Volte opravdu aerodynamické provedení s kvalitními zámky, jakékoli nehody na střeše bývají nebezpečné. To stejné platí pro pečlivé dotažení a překontrolování kol. Nám pak nezbývá než vám popřát pěkné léto!

Dokážete se krotit v rychlosti, pokud vezete náklad na střeše?

Zdroj: WhichCar TV
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články