Nejnovější model Dacie neponechává nic náhodě a kromě přijatelné cenovky nabízí i bohatou výbavu nebo možnost V2V. Bude to však stačit na korejskou konkurenci?
Opravdu kolosální úspěch rumunského lovebrandu, jehož majitelem je francouzský Renault, inspiruje pochopitelně k dalším a dalším modelům tak, aby značka dokázala uspokojit co nejvíce klientů. A jakkoli vidíme v poslední době spíše posun do vyšších modelových (i cenových) pater, Dacia bude pořád především značkou menších, ekonomicky pojatých vozidel, se silným fokusem na poměr výkon/cena. A přesně taková je novinka značky. Pojďme se na ni s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Nejmenší model Dacie, ovšem s velkou výbavou
A je tedy více než případné, že nový Spring je nejmenším modelem značky. A ještě jedna zajímavost: Je to jediný nový elektromobil v Evropě s hmotností menší než 1 000 kilogramů. Po přidání nových systémů se hmotnost vozu oproti předchozí verzi zvýšila pouze o 6 kg. Co by za to někteří konkurenti se spalovacími motory dali. I škarohlídy a posměváčky na adresu Dacie musí tato čísla pokud ne ohromit, tak minimálně přimět k zamyšlení. Neb Spring je pravděpodobně opravdu chytře postaven. Ostatně jak začíná být pro Dacii pravidlem.
Což velmi úspěšně maskuje nízkou cenou (ještě se k ní dostanu), a cena naopak maskuje velmi solidní výbavu a provedení: LED denní svícení, palubní deska připomínající tu (velmi povedenou) z Dacie Duster, ovládací panel klimatizace překvapuje důrazem na detail, dva USB-C porty zahanbí i několik let staré kompakty a dva displeje (7palcový digitální hodinový a 10palcový multimediální systém) zaujmou naprosto slušným rozlišením. Na malé elektroauto v ekonomické třídě? Tleskáme.
Interiér je také poměrně praktický: zavazadlový prostor má objem 308 l , což je o 16 l více než u předchozího modelu. Po sklopení opěradel zadních sedadel se přepravní kapacita zvýší na 1004 l. V kabině jsou k dispozici odkládací přihrádky s celkovou kapacitou přes 33 l. Neodfláknutý facelift interiéru jej tak učinil mnohem funkčnějším. Nový Spring, jak se na plnokrevný elektromobil sluší, má také tzv. frunk, tedy přední, menší, ale užitečný zavazadlový prostor s objemem 26 l. Tak akorát na nabíjecí kabely.
Parametry pohonného ústrojí však jsou (i s přihlédnutím na danou cenu a vůz této velikosti) přinejlepším dostatečné. Spring je k dispozici ve dvou variantách – v nejlevnější verzi Essential Dacia používá elektromotor o výkonu 33 kW (ano, to je opravdu málo, na stovce budete za předlouhých 20 sekund). Druhá nabízená jednotka má již výrazně lepších 48 kW a Spring s ní zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 14 sekund. Hmotnost pod jednu tunu, nezapomeňte. Navíc je dostupná i v prostřední konfiguraci Expression (dříve jen pro vrcholnou verzi Extreme).
Nízká hmotnost pomáhá malé baterii s dojezdem
Pod podlahou se nachází baterie s kapacitou 26,8 kWh, která zajistí dojezd přes 220 km. Tedy nic mimořádného, výrobce se však odvolává na vlastní výzkum, který ukázal, že uživatelé vozu Spring ujedou průměrně 37 km denně. Deklarovaná spotřeba energie je 14,6 kWh/100 km – opět, Dacia Spring váží pouhých 984 kg, a to v nejvyšší výbavě Extreme. Čili bychom s trochou šikovnosti a využíváním ve městě věřili i možnosti dostat se kus pod oněch 14,6 kWh/100 km.
Nabíjení je možné střídavým proudem o výkonu 7 kW, kdy nabití baterie z 20 % na 100 % z domácí zásuvky bude trvat přibližně 11 hodin, respektive 4 hodiny s použitím 7kW wallboxu. 30kW DC nabíječka (coby volitelné příslušenství) nabije baterii z 20 % na 80 % za 45 minut. Důležitá je také funkce obousměrného nabíjení V2L, která umožňuje napájet externí zařízení z baterie Dacia. Vůz tak může sloužit jako obrovská mobilní powerbanka.
Velmi schopná cena, aktuálně však i velmi schopná konkurence
A cena? Za 33kW motor a základní výbavu chce Dacia 419 900 korun, což mi přijde jako přiměřená částka. Naopak nejvyšší výbava s motorem 48 kW vyjde stále pod půl milionu: 494 500 korun. To není úplně špatné. Problém je v tom, že Spring má aktuálně jednu mimořádně povedenou konkurenci: Hyundai Inster. S téměř dvakrát tak velkou baterií (a také hmotností 1,4 tuny), dojezdem až 370 km, a především citelně praktičtějším interiérem, umožňujícím mj. přespání dvěma dospělým osobám (ložná plocha 2,2 metru).
Inster přitom začíná na 540 000 korunách a ten nejlépe vybavený a motorizovaný pak stojí ještě o 100 000 víc. Jenže, popravdě, Inster je úplně jiné auto. Výkony, výbavou, provedením i užitnými vlastnostmi. Zájemce o malé elektro má tedy nyní vskutku nelehké dilema. Jednáme v redakci momentálně o zápůjčce Insteru na test, po jeho zveřejnění pak přidáme náš názor, jestli stojí oněch 120 tisíc korun (nižší verze obou modelů), případně 150 tisíc korun za investování do korejského „mrňouse”. Mimochodem, jaká by byla vaše volba?