Nová dopravní pravidla? Přilba je nyní povinná pro řidiče elektrických koloběžek, výmluvy nepomohou

Jeden dopravní prostředek, tři kategorie, ale jen jedno zdraví a jeden život. Jedno pravidlo, které se nesmí nikdy porušit.

i Zdroj fotografie: Phillip Pessar / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Elektrické koloběžky jsou jako mor. Nevím, jak v ostatních městech, ale Praha je jimi zamořena. Povalují se všude, jezdí na nich děti a cizinci, ohrožují sebe, ale hlavně ostatní. V redakci AutoŽivě jsme tolerantní, ale tady ta empatie trochu pokulhává. Minimálně já vidím v elektrických koloběžkách spíše problém než užitek. Věc se řeší v mnoha rovinách nejenom u nás, v ČR. Nová pravidla pro provoz na silnicích v Rakousku se také zaměřila na segment, který dlouho tak trochu unikal jasným regulacím. Ano, jde o elektrické koloběžky a lehká elektrická vozidla.

Koloběžky se dnes dělí na ty bez elektrického pohonu a s ním

V praxi je potkáváme dnes a denně, zvlášť ve velkých městech. U nás i v cizině. Často šlo a stále jde o šedou zónu, kterou starší verze předpisů neuměla úplně přesně popsat. To se teď mění. Rakouský ministr dopravy představil novelu silničního zákona, která má platit od května 2026. A která docela zásadně přepisuje pravidla pro E scootery a E mopedy. Na papíře to vypadá jako technická úprava, ve skutečnosti jde ale o docela výrazný zásah do toho, jak se bude na rakouských ulicích jezdit.

Hlavně kdo a za jakých podmínek bude smět na elektrické koloběžce vyrazit do provozu. Součástí změn je především zavedení povinnosti nosit přilbu pro mladší uživatele E-scooterů, konkrétně do dovršení 16 let. Kdo tedy pojede na elektrické koloběžce a ještě mu nebylo 16, bude muset mít na hlavě helmu. Z hlediska bezpečnosti jde o krok, který dává smysl. Stačí se podívat na statistiky úrazů, kde právě hlava patří k nejohroženějším částem těla. Ostatně samotné úřady odkazují na zkušenosti z dřívějška, kdy byla v Rakousku zavedena helma pro cyklisty do 12 let, a ukazují, že se počet závažných poranění hlavy u dětí snížil. Nově ale nejde jen o helmy.

U sousedů si s elektrickými koloběžkami zjevně nevědí rady

Elektrické koloběžky budou od května 2026 muset splňovat i konkrétní technické požadavky. Povinnou výbavou se stane zvonek a směrová světla, tedy blinkry. Tím rakouský zákonodárce říká poměrně jasně, že elektrickou koloběžku už nebere jen jako jakousi „hračku“ na úrovni skateboardu nebo odrážedla, ale jako plnohodnotné vozidlo, které má být v provozu předvídatelné. Ukazování rukou už má nahradit skutečný, světelný směrový signál. K tomu se v Rakousku přidává další zpřísnění, které se dotkne hlavně těch, kdo berou E-koloběžku jako bezstarostný dopravní prostředek na večerní návrat z hospody.

Limit se snižuje, místo dosavadních 0,8 ‰ bude platit hranice 0,5 ‰. V praxi tedy Rakousko staví jezdce na E-scooteru blíž k motoristům než k cyklistům, alespoň z hlediska tolerované hladiny alkoholu v krvi. Zajímavá je i změna v tom, co už na E-scooteru nebude povoleno. Od 1. května má být výslovně zakázána přeprava dalších osob nebo nákladu. To míří na oblíbenou praxi „ve dvou na jedné koloběžce“ nebo vození velkých balíků na plošině, kdy koloběžka už připomíná spíš pojízdný stojan než dopravní prostředek. A jak je to u nás?

Koloběžka je buď hračka, kolo, nebo moped či motorka

Osoby jedoucí na koloběžce jsou podle zákona o silničním provozu považovány za cyklisty. Platí stejná pravidla jako pro osoby jedoucí na jízdním kole. Ochrannou přilbu musí mít podle zákona při jízdě na koloběžce osoby mladší 18 let. To mluvíme o klasických koloběžkách na „lidský“ pohon. Co elektrické koloběžky? Tady je třeba je rozdělit. U nás na tři skupiny. Elektrokoloběžka, tedy „světově“ E-scooter, jako jízdní kolo je ta nejčastější a pro většinu uživatelů nejpříjemnější kategorie. Aby se elektrokoloběžka mohla považovat za jízdní kolo, musí splňovat poměrně přísné parametry. Klíčové jsou dvě věci, maximální rychlost 25 km/h a výkon motoru nejvýše 250 W.

Pokud koloběžka tyto limity dodržuje, pak je člověk na ní v očích zákona cyklista. Co to znamená v praxi? Nepotřebuje řidičský průkaz, nemusí řešit registraci vozidla ani schvalování technické způsobilosti. Prostě nasedne a jede, stejně jako na klasickém kole. Elektrokoloběžka jako moped či motocykl? Tady už se dostáváme do úplně jiných vod. Pokud vaše elektrokoloběžka nesplňuje výše uvedené parametry pro jízdní kolo, a navíc má alespoň jedno místo k sezení, pak se na ni vztahují požadavky nařízení EU 168/2013 a je posuzována jako vozidlo kategorie L, tedy jako moped nebo motocykl. Rozdíl je v rychlosti, kdy do 45 km/h se jedná o dvoukolový moped (kategorie L1e-B).

Pád z koloběžky, která jede 45 km/h, může být fatální

Nad 45 km/h už je to dvoukolový motocykl (kategorie L3e). A teď to nejdůležitější. K řízení takovéto elektrokoloběžky potřebujete řidičské oprávnění! Pro moped je to skupina AM, pro motocykl alespoň A1. Koloběžku je navíc nutné registrovat a opatřit registračními značkami, tady už se nebavíme o nějaké benevolenci. Samozřejmostí je technický průkaz a pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. A k tomu všemu ještě další povinnosti řidiče, a to jsme u jádra pudla. Je nutné mít na hlavě nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přilbu schváleného typu a vhodným způsobem si chránit zrak. Je to tedy jasné?

Tady už se z bezstarostné jízdy stává plnohodnotné řízení motorového vozidla se všemi náležitostmi. Pak je tady ještě jedna kategorie, a to když je elektrokoloběžka jako vozidlo kategorie Z. Tato kategorie je pro koloběžky, které se nevejdou ani do jedné z předchozích. Jde o elektrokoloběžky, které nemají místo k sezení, ale zároveň přesahují rychlost 25 km/h a výkon 250 W. Řidič je povinen provozovat takové vozidlo jako motorové vozidlo v souladu se zákonem 361/2000 Sb., což opět znamená, že musí být držitelem příslušného řidičského oprávnění.

Je tedy jasné, že koupit si elektrokoloběžku a vyrazit s ní do provozu není jen tak. Je potřeba vědět, do jaké kategorie koloběžka spadá a jaké povinnosti z toho pro vás plynou. Ignorování těchto pravidel se může prodražit, a to nejen finančně, ale hlavně na zdraví. Takže než se s větrem ve vlasech – nebo spíš pod helmou – vydáte na cestu, ujistěte se, že máte všechno v pořádku. Protože bezpečnost na prvním místě, a to platí pro všechny, bez ohledu na to, jestli jedete na kole, v autě, nebo na elektrické koloběžce. Řeknu to jinak. Bez helmy ani ránu. A to doslova.

Jezdíte s přilbou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články