Nová dopravní značka s červenou tečkou: Mohla být užitečná, ale je to blbost roku za tučnou pokutu

Řidiči netuší, co nová značka znamená, považují ji za zákaz. Význam je ale zcela odlišný, má pomáhat.

i Zdroj fotografie: ADAC
                   

Občas jsou na silnici podivné značky, které zná jen málokdo. A to je řeč o českém prostředí a tuzemské legislativě. Řidič, který získal oprávnění před řadou let, velmi často neprohlubuje své znalosti a dopravní značky nově uváděné do provozu neregistruje. Při cestě do zahraničí je situace ještě komplikovanější, existuje sice určitá jednotnost v rámci evropských států, i tak ale mohou jednotlivé země vydávat vlastní značky.

Nová značka má pomáhat, místo toho ale jen řidiče plete

Stačí přejet západní hranici k německým sousedům a řidiči mohou narazit na značení, které neznají. Přičemž riziko pokuty za nerespektování značky je evidentní. Dopravní značka s červenou tečkou je evidentním příkladem. Nedávno způsobila zmatek novinka, za jejíž ignorování hrozí pokuta, a dokonce i bod. V některých situacích může být velmi užitečná. Pomáhá řidičům najít snadnou cestu v obtížných dopravních situacích.

iZdroj fotografie: Pixabay

Značka s červenou tečkou nad černou šipkou je pro mnoho motoristů záhadou, podle Spolkového úřadu pro dálniční věci je nová značka v podstatě odbočkou. Značky s červenou tečkou jsou obvykle zřizovány místními úřady, aby zbavily zvláště frekventované trasy dopravních zácp a nehod. To vede všechny dotčené řidiče nákladních a osobních automobilů chytře přes zvláště frekventované regiony nebo mimo ně.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

V případě použití „červené trasy“ obvykle o odklonech informují i regionální rozhlasové stanice a vysvětlují, jak fungují. Dopravní značka s červenou tečkou však podle analýz způsobuje mezi řidiči nedorozumění. Ačkoli byla „červená trasa“ ve skutečnosti plánována jako dobrý nápad, aby se zabránilo dopravním zácpám a potenciálně nebezpečným místům, mnoho účastníků silničního provozu zneklidňuje.

Dopravní značka je neefektivní, navigace funguje lépe

Podráždění řidiči se často ptají místního dopravního podniku na účel nového typu klasické objížďky. Navíc červená tečka svým vzhledem evokuje zákaz. Řidiči mají obavy, že když neodbočí, dostanou pokutu, a proto zmatkují. Dopravní experti naopak očekávají potlačení dopravních zácp. Značka by měla řidičům navrhovat alternativní trasu. Ta by měla být rychlejší, s plynulejším provozem. Systém by měl rozmělnit dopravní špičku.

iZdroj fotografie: abcMedia

K uvolnění zvýšené frekvence aut v daném místě by mělo docházet například formou dřívějšího výjezdu z dálnice nebo vjezdem na alternativní komunikaci či úsek s menším provozem. Jeden by si řekl, zda není takový způsob zastaralý, neefektivní a zdlouhavý. A je otázkou, jestli není efektivnějším způsobem než nesrozumitelná dopravní značka spíše dynamická navigace doporučující objízdní trasy.

Viděli jste někdy tuto značku?

Zdroj: Bast
Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články