Nová maximální rychlost platí už 2 měsíce. Téměř nikdo o ní neví, a přitom jde o pokuty i vlastní krk

Představte si, že vyrazíte po dálnici v Německu, šlápnete si hezky na plyn, jak jste zvyklí – a za chvíli vám přistane v poště pokuta.

i Zdroj fotografie: MD ČR
                   

A to bohužel ne zrovna malá, jak jsme v redakci zjistili. Proč? Protože od 1. května 2025 platí nové rychlostní limity na vybraných úsecích německých dálnic, ale drtivá většina českých řidičů o tom podle našeho malého průzkumu znalostí lidí v našem okolí vůbec netuší. A to je průšvih.

Ne, tentokrát za to EU nemůže. Na vině je počasí

Obvykle si člověk povzdechne „To zase ti nahoře vymysleli pěkný zlepšovák“. Jenže tentokrát to není žádná bruselská hra na Green Deal, ale reakce na počasí. A to konkrétně na extrémní vedra, která dokážou udělat s asfaltkou (a to i tou opravdu kvalitní) pěknou neplechu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Možná jste to už také slyšeli – při vysokých teplotách se starší betonové silnice doslova zvedají, praskají a lámou se. Říká se tomu „blow-up“ a v posledních týdnech bývá bohužel tento výraz používán silničáři (a nejen jimi) stále častěji. V praxi to znamená, že vám najednou vystřelí pod koly kus silnice – a to už opravdu není legrace.

Kde platí omezení a kolik smíte jet?

Nová pravidla o maximální rychlosti se týkají konkrétních úseků, kde je povrch ve špatném stavu a teplo mu dává zabrat nejvíc. Můžete na nich jet nanejvýš stodvacítkou. Takže pozor hlavně na:

  • A3: úsek Deggendorf–Hengersberg
  • A92: Oberschleißheim – Eching-Ost, Freising-Süd – Freising-Ost, Landshut-Wes – Dingolfing-Ost
  • A93: Saalhaupt–Elsendorf

Jak jsme už předeslali, osobní auta do 3,5 tuny tudy mohou svištět rychlostí maximálně 120 km/h. Ovšem motorky a těžká vozidla mají limit výrazně snížený – jde „jen“ o 80 km/h. A to už je jako někde na okresce, ne na silnici, která by vás měla z bodu A do bodu B dovést ze všech nejrychleji.

A nenechte se mýlit, tohle není žádné doporučení, které můžete jednoduše obejít. V Německu totiž, jak je známo, funguje bodový systém a pokuty tu vybírají trochu jinak než u nás – a hlavně rychleji a tvrději. Překročíte limit o 20? Pokuta. Přes 30? Další peníze, body a klidně i zákaz řízení. A s tímhle rychlostním limitem to bude stejné. Navíc se může měnit – upozorní vás na něj informační tabule podél cesty. Už vám tedy bohužel nestačí sledovat jen klasické kovové trojúhelníky a kolečka. Ty by vás totiž před pokutou ochránit nemusely.

Co si o novém rychlostním limitu myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články