Čeští řidiči mají svou rutinu, svou klasiku a neřeší, co vezou v zavazadlovém prostoru. Dokud nepřijde policie s vtíravým dotazem.
Dlouhodobě v Česku panuje jednoduchá poučka o povinné výbavě. Je třeba mít v autě výstražný trojúhelník, reflexní vestu pro řidiče, lékárničku a náhradní kolo, tedy takzvanou rezervu. A člověk je z obliga. Tohle minimum vychází z tuzemských předpisů, tedy zákona o pozemních komunikacích a trestního řádu. Nedodržení může při silniční kontrole skončit pokutou a na domácí půdě to celé působí jako samozřejmost.
Kontrola policií je rutina, dokud nedojde na chyby ve výbavě
Rutinní kontrola před delší cestou, žádná věda. Jenže realita evropského provozu si jde svým vlastním tempem. K 1. lednu 2026 začne platit pravidlo, které může překvapit každého, kdo plánuje cesty mimo republiku. A spolehne se na to, co stačí doma. Protože zatímco české povinné minimum je pořád stejné, v zahraničí – a konkrétně ve Španělsku – už brzy nebude stačit tradiční trojúhelník. Ona obligátní věc s ostrými hranami, odrazkami.
Je symbolem bezpečnosti, kterou si většina řidičů představí jako první pomůcku při poruše na dálnici. Na druhém konci Evropy dostane jasného nástupce a fakticky zmizí z role povinného označení nepojízdného vozu. Ještě než se k tomu dostanu, k vysvětlení, stojí za připomenutí, že výbavu „pro pokročilé“ experti doporučují rozšířit už dnes. Bez ohledu na státní hranici. V redakci AutoŽivě řešíme často povinnou výbavu a doporučujeme mít v autě i věci nad rámec. Hasicí přístroj. Nebo sprej, ten se dá pořídit v řádu nižších stokorun.
Hasicí přístroj u nás v autě nepotřebujete, ale může se hodit
Při začínajícím požáru je rozdíl mezi drobností a průšvihem otázkou minut. Reflexní vesta je ze zákona nutná pouze pro řidiče, ale každý, kdo někdy stál na krajnici v dešti, ví, že ji ocení všichni v autě. Investice zanedbatelná, přínos maximální. Stejně tak formulář pro záznam dopravní nehody patří mezi věci, které měli mnozí ve zvyku vozit v přihrádce. Ale dnešní „online realita“ nabízí i online formulář. Tím se další položka přesouvá spíš do kategorie pohodlí než fyzické nutnosti. Náhradní kolo a opravná sada mají svou logiku, ale i „výjimku“.
Nejsou povinné, stačí při kontrole prokázat pojištění s asistenční službou, která kryje defekt a odtah. Přes to všechno ale platí, že napříč Evropou je povinná výbava různorodá a rozvedená do mnoha detailů, které české řidiče snadno zaskočí. Rakousko bdí nad tím, aby lékárnička byla v ochranném obalu, aby se neznečistila. Zároveň dbá na barvu reflexní vesty, nesmí připomínat odstín policie. Jinak hrozí pokuta až do výše 60 000 korun, což není detail při cestě na lyže. Polsko nařizuje ve voze lékárničku i hasicí přístroj.
Analogovou klasiku mění novinka s žárovkou a GPS
Přičemž právě hasicí přístroj u nás povinný není. A je toho samozřejmě víc. Španělsko tak od 1. ledna 2026 zavádí zcela nový standard označení nepojízdného vozidla. Tradiční výstražný trojúhelník nahrazuje elektronický maják označovaný jako V-16. Má od prvního dne fungovat jako plnohodnotná náhrada a vlastně i vylepšení. Umístí se jednoduše na střechu vozidla, vysílá intenzivní oranžové světlo viditelné do všech směrů.
Zároveň odesílá přesnou polohu vozu prostřednictvím GPS do systému španělské dopravní správy. Podle některých dostupných zdrojů je povinný nejenom pro španělské řidiče, ale i pro ty, co do Španělska jedou. Tuto informaci ještě budeme potvrzovat, nicméně pokud má někdo vazby na Španělsko, ví detaily, budu moc rád za komentáře pod článkem. Tak jako tak je vždy lepší, když je z povinné výbavy rutina, která v případě nouze chrání posádku vozu. Ale v lepším případě zůstane během celé cesty jen v zavazadlovém prostoru.