Nová pravidla pro STK / TÜV. Sousedé zavádí změnu, kterou pocítí i čeští řidiči. Mění se vše, na co jsme byli zvyklí

Německo zavádí digitální protokol z technické a chystá techničák i řidičák v mobilu. Jak to změní kontroly na dálnici, pokuty i nákup ojetiny z dovozu?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Když se řekne německá technická, většina Čechů si vybaví jediné slovo: TÜV. Systém hlavních technických prohlídek tam funguje už od roku 1951 a má jasná pravidla, která znají i čeští motoristé jezdící do Německa.

Osobní auta musí v Německu na první technickou po třech letech od první registrace, pak každé dva roky. Z každé návštěvy zkušebny dosud vznikl výhradně papírový protokol, který skončil v šuplíku nebo šanonu u majitele. Tím to ale od 25. listopadu 2025 přestane končit.

TÜV v nové éře: papír zůstává, přidává se digitální protokol

Právě od tohoto data totiž každý vůz po technické dostane i digitální protokol HU, tzv. Digitaler Untersuchungsbericht (DUB). Je navázaný na konkrétní prohlídku a bude dostupný on-line. Sdílet půjde:

  • přes QR kód,
  • přímým odkazem
  • nebo pomocí kombinace několika identifikátorů.

V praxi to znamená, že technická už nebude jen papír v šuplíkuDigitální zprávu půjde snadno přeposlat třeba při prodeji auta nebo při jednání s úřady, bez nutnosti skenovat či kopírovat originál. Papírový protokol ale nemizí, digitální verze ho pouze doplňuje.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Stejný přístup volí Němci i u dalších dokladů. Tamní ministerstvo dopravy spouští digitální technický průkaz auta v aplikaci a připravuje také digitální řidičský průkaz. Oba mají být dobrovolnou alternativou ke klasickým plastovým a papírovým dokladům, které dál zůstávají plně platné.

Část řidičů bude nadšená, že má všechno v telefonu, jiní se nepustí svého „pořádného“ štosu papírů v přihrádce. A právě na tomhle střetu pohodlí a jistoty se ukáže, jak rychle se nový systém skutečně ujme.

Kontroly a pokuty: co po vás budou chtít na německé silnici

Jakmile s českou značkou přejedete hranice, hrajete podle německých pravidel. A ta jsou u silničních kontrol jasná, i když se technické a doklady přesouvají do digitálu.

Řidič musí mít u sebe originál řidičského průkazu a originál osvědčení o registraci vozidla (část I)Kopie ani obyčejné fotky v mobilu se za platný doklad nepovažují.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Platnou technickou kontrolu v Německu standardně prokazuje nálepka na zadní registrační značce a razítko v technickém průkazu. Samotný protokol z TÜV, ať už papírový, nebo digitální, u sebe vozit nemusíte. Nový digitální HU protokol tak v praxi nejvíc pomůže německým servisům, prodejcům a kupujícím, ne samotné silniční kontrole cizinců.

Na samotných termínech technické se nic nemění, zpřehledňují se ale sankce za jejich nedodržení u osobních aut registrovaných v Německu:

Pokud někdo překročí termín HU:

o více než dva měsíce, hrozí mu pokuta 15 eur.
Při zpoždění čtyři až osm měsíců už jde o 25 eur.
Více než osm měsíců znamená 60 eur a jeden bod v německém bodovém systému.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Kdo při kontrole nepředloží řidičský průkaz nebo osvědčení o registraci, riskuje typicky blokovou pokutu 10 eur za každý chybějící originál. V případě závažných technických závad může policie odstranit nálepku HU a zakázat další jízdu, dokud vůz nebude v pořádku.

I když Němci zavádějí digitální techničák v aplikaci, má to svá pravidla: při kontrole musí být aplikace aktivní a interaktivní, pouhý snímek obrazovky nestačí. Aplikace sice funguje i offline, přesto samotné úřady doporučují mít při cestách do zahraničí dále u sebe papírové doklady. Spoléhat se jen na mobil se tak může rychle vymstít třeba při jeho poruše nebo ztrátě, a právě tady se začíná lámat otázka, kde má digitální pohodlí své limity.

Doklady v mobilu: výhody, slabiny a evropská digitální peněženka

Německý digitální techničák i nový on-line protokol z TÜV ukazují, jak rychle se svět dokladů přesouvá do mobilu. Na první pohled to má pro řidiče samá pozitiva.

Doklad je vždy po ruce v telefonu, odpadá hledání zalaminovaného papíru a aplikace umí připomenout termín další technické. Digitální dokument lze navíc dočasně sdílet s rodinou, servisem nebo třeba půjčovnou. A právě digitální HU protokol umožní komukoli, kdo zná potřebné identifikátory, nahlédnout do historie prohlídek konkrétního auta, aniž by se zobrazily osobní údaje o majiteli. Kupující ojetiny tak snáz ověří, kdy a s jakým výsledkem vůz na technické byl.

S každou digitalizací ale přicházejí i slepá místa. Digitální HU protokol například neobsahuje označení závad, které už byly mezitím opraveny. Samotný výpis proto nemusí vyprávět celý příběh o současném stavu vozu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Všechno stojí na fungující digitální infrastruktuře a na pečlivém školení úředníků, policie i servisů, aby dokázali s novými dokumenty bezpečně pracovat a bránit se případné manipulaci. I proto německá vláda i ministerstvo dopravy zdůrazňují, že digitální techničák i budoucí digitální řidičák mají klasické doklady pouze doplňovat a jejich používání zůstává dobrovolné.

Do toho se chystá celoevropská digitální peněženka, kterou mají státy nabídnout občanům do konce roku 2026. Má sloužit jako společný „sejf“ pro různé státní doklady, včetně těch řidičských.

  • Komfort: všechno v mobilu, snadné sdílení, připomínky termínů.
  • Kontrola: otázka, kdo vidí jaká data a jak se s nimi pracuje.
  • Záloha: co se stane, když technika selže nebo dojde k chybě systému.
  • Pocit jistoty: někdo věří aplikaci, jiný papíru v peněžence.

Každý řidič si tak bude muset sám nastavit, kde mu ještě dává pohodlí technologií smysl a kde raději sáhne po starém dobrém papíru, ať už kvůli pocitu jistoty, nebo kontrole nad vlastními daty. A právě v tomhle osobním rozhodování se ukáže, jak výrazně nové německé změny ovlivní i každodenní život českých motoristů.

Bojíte se STK?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články