Nová chytrá SPZ stojí 550 Kč měsíčně. Řidiči ji ale chtějí, přináší výhody. Chcete ji také?

SPZ, se kterou si může řidič dělat, co chce, se zdá jako dobrý nápad. Existuje místo, kde je taková myšlenka realitou.

i Zdroj fotografie: REVIVER, koláž AutoŽivě
i Zdroj fotografie: S vědomím Reviver
i Zdroj fotografie: S vědomím Reviver
i Zdroj fotografie: S vědomím Reviver
i Zdroj fotografie: S vědomím Reviver
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Kolik stojí řidiče jedna registrační značka? Náklady na výrobu jedné tabulky jsou jedna věc. Cena, kterou musí za registrační značku zaplatit řidič, respektive majitel auta, je věc druhá. Nicméně je zapotřebí vědět, že za běžnou registrační značku neplatí motorista nic. Nula, ani korunu. A kdo by si myslel, že se platí za značku na přání jako takovou, tak by se pletl, tato tabulka řidiče nic nestojí.

Za tabulku se nic neplatí, řidič si ji vůbec nekupuje

Řidič tabulky totiž nevlastní, značky jsou majetkem úřadu a řidič platí pouze za přihlášení automobilu. Popřípadě za propůjčení SPZ na přání. Ani po zaplacení 2 x 5 000 Kč za registrační značku na přání není řidič jejím majitelem. Stát vyjde jedna běžná tabulka asi na 40 Kč až 50 Kč, věc je záležitostí výběrových řízení a smluv s jednotlivými výrobci. Ale tato informace se motoristů v zásadě netýká. Mohou ji chtít znát občané státu, pokud chtějí vědět, jak je hospodařeno s našimi veřejnými financemi.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Přesto je tady ale novinka, u které budou řidiči platit 550 Kč měsíčně za to, že mají speciální registrační značku na autě. Jde o částku, která je přepočtena podle aktuální kurzu z dolaru. Věc totiž místně přísluší americkému státu Michigan. Tam byla uvedena do procesu novinka, která vlastně plně odpovídá době. Skoro každý má doma tablet, téměř každý má chytrý telefon. Tak proč nemít chytrou registrační značku? Nový vynález již funguje, v americkém státě Michigan si řidiči mohou od července loňského roku objednávat personalizované a digitalizované registrační značky.

Na tabulce SPZ se ukáže, že je auto kradené

Systém se jmenuje RPlate a spustila ho společnost Reviver, která už přes rok smí prodávat digitální poznávací značky soukromým zákazníkům. V tuto chvíli je mohou využívat řidiči ve třech státech: Kalifornie, Arizona a Michigan. Ale nakonec mají být zavedeny po celých Spojených státech, snad i v Mexiku a Kanadě. Kdo ví, možná někdy přijdou také do Evropy a České republiky? Existují dva typy tabulek, bateriové a kabelové, podle připojení k autu. První varianta stojí zhruba 550 Kč měsíčně, zatímco druhá verze 750 Kč. Existují výhody digitálních značek oproti těm klasickým? Podle společnosti Reviver a reálných platících zákazníků určitě ano.

Konec beztrestnosti cyklistů: Dostanou SPZ jako řidiči, absolvují testy a budou platit pokuty i pojištění?

Digitální značky mají spoustu funkcí, například disponují GPS. Pokud tedy dojde k odcizení vozidla, jeho nalezení by mělo být mnohem snazší než v případě starých značek. Nic, co by neuměly navigace či nejrůznější hlídací systémy, nicméně je zde jeden zásadní rozdíl. A to okamžité publikování toho, že někdo jede s kradeným automobilem. Není problém zobrazit na značce výraz „stolen,“ tedy „ukradeno“. S takovým autem pak zloděj samozřejmě nechce jezdit. Tabule navíc umí posílat upozornění na telefon majitele vozidla, když se auto dá do pohybu. To dá dotyčnému hned vědět, že něco není v pořádku. A ten může jednak upozornit polici, jednak dát signál vozu, aby ukázal na registrační značce varovnou hlášku.

Jde de facto o tablet, otázkou je jeho výdrž a robustnost

Není to zanedbatelné s ohledem na náklady, ale umožní to řidičům klidnější spánek. Reviver má také samostatný produkt s názvem RFleet, který, jak název napovídá, je zaměřen na správce vozových parků. „Jsme velmi nadšeni, že můžeme všem řidičům v Michiganu zpřístupnit digitální poznávací značky,“ řekl Neville Boston, spoluzakladatel společnosti Reviver pro AutoŽivě. „Chci poděkovat státním zákonodárcům a vládním úředníkům i mnoha dalším představitelům dopravy za spolupráci. Jsme rádi, že jsme dosáhli tohoto milníku.“

Otázka toho, kdy by mohl takový systém dorazit k nám, asi není na místě. Zeptali jsme se výrobce, ale nedostali jsme žádnou konkrétní odpověď. Judikatura naší země a EU je v těchto případech dosti tvrdá. A také se hned nabízí několik zásadních otázek. Kolik toho značka snese a vydrží s ohledem na počasí či mechanické poškození. A nebude se sama značka stávat cílem zlodějů? Přece jenom jde o drahé digitální zařízení. Které, jako každé jiné, lze jistě hacknout, řidič by pak teoreticky mohl jezdit s jinou SPZ, než kterou na autě má, a vyhýbat se tak pokutám.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Chtěli byste takovou SPZ?

Zdroj: Reviver
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články