Nová technologie ovládání ventilů dá benzinovým motorům spotřebu dieselu

                   

IVA, neboli Intelligent Valve Actuation (inteligentní ovládání ventilu) se vyvíjel dlouhých 6 let. Nyní je ve fázi testování a zároveň je nabízen velkým výrobcům a dodavatelům komponentů kvůli vývoji a zvýšení efektivnosti pro normální i hybridní vozy. A o co tedy jde? Ve zkratce – je to revoluční digitální systém ovládání ventilu, který dává benzinovým motorům spotřebu dieselu a zároveň snižuje emise. S tímhle vynálezem přišla britská firma Camcon Automotive.

Technický ředitel Camconu, Roger Stone, který vedl vývoj IVA od začátku, tvrdí, že tenhle systém umožňuje zdvih ventilu, časování ventilu a trvaní tak, aby byly nezávisle a „nekonečně“ kontrolovatelné, resp. řiditelné. Tohle v podstatě umožňuje rozbít dříve nerozbitné mechanické spojení mezi provozem ventilu a rotací klikové hřídele, které bylo hlavním faktorem všech pístových motorů po více než sto let. Vačky, které ovládají ventily, jsou uloženy napříč hlavou motoru. Ventily jsou ovládány digitálními elektromotory, díky kterým je možnost plného řízení otevření ventilů.

Vynálezci IVA dokonce tvrdí, že tohle je větší vynalez, než nahrazení karburátoru vstřikováním. S takovýmto ovládáním ventilů přichází obrovský potenciál pro konfiguraci motoru speciálně pro potřeby řidiče. Motor s touhle technologii bude extrémně flexibilní již v nízkých otáčkách, a bude nabízet okamžitý výkon, kdy ho bude zapotřebí. Ventily můžou být zavřeny úplně, a tak zároveň vypínat jednotlivé válce motoru.

Systém je plně variabilní, může i nahradit škrticí klapku. Vačkovou hřídelí můžeme pootočit a zase ji vrátit, čím otevřeme ventil jenom minimálně. Můžeme ji otáčet o 360 stupňů, v rozpětí od několik milimetrů až po plný zdvih. Nejen variabilita je výhodou, ale i rozvodový řemen. V motoru s tímhle systémem se nemusíme absolutně strachovat o výměnu rozvodového řemene, protože tam prostě žádný nebude. Nevýhodou je to, že když se pokazí některý z elektromotorů, který ovládá ventily, může nastat velký problém.

Systém IVA je navržen tak, aby se hodil prakticky do všech motorů. Camcon potvrdil spolupráci s Jaguárem a Land Roverem, kteří pomáhali s vývojem. Obchodní ředitel, Mark Gostick, ale tvrdí, že IVA už přešel dlouhou cestu, aby dokázal svou spolehlivost a trvanlivost. Možná uvidíme tenhle systém v nových modelech Jaguáru, nebo Land Roveru, nechme se překvapit…

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články