Nová Toyota za 320 tisíc korun: devítimístné MPV se 144 koňmi vychází cenově jako maličký hatchback

Tak tohle je cena, za kterou byste velkou Toyotu určitě neodmítli. Ne každý na ni ale dosáhne, protože se jedná o vysloveně speciální akci.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Na první pohled to vypadá jako omyl v ceníku. Ale tahle nová velká Toyota s dvoulitrovým motorem o výkonu 144 koní vychází v Polsku pro vybrané zákazníky skutečně na 55 200 zlotých, tedy zhruba na 320 000 korun. Jedná se o speciálně upravený model Proace Verso ve verzi Mobility, na který lze využít mimořádně štědré dofinancování z fondu PFRON, který je určený pro lidi se zdravotním postižením.​

Proace Verso s výraznými úpravami

Toyota Proace Verso Mobility je vůz s velikou porcí prostoru, který byl upravený ve spolupráci se specialisty z firmy Gruau pro převoz osob na invalidním vozíku. Vůz je k dispozici ve dvou variantách formátu karosérie, a to buď Medium (délka 4,9 m), nebo Long s délkou 5,3 metru. A v reálu je těch 40 cm skutečně velmi markantní rozdíl.  ​

Motorově se jedná o dvoulitrový turbodiesel 2.0 D‑4D s výkonem 144 koní a 6stupňovou manuální převodovka. K dispozici je ale i silnější varianta se 177 koňmi a 8stupňovým automatem, která vychází pochopitelně dráž. Vůz prošel několika úpravami v podobě snížené podlahy, nájezdové výtahové rampy, systému ukotvení invalidního vozíku a došlo i na tříbodové pásy. 

i

Součástí Mobility přestavby jsou i dodatečné směrovky na D sloupcích, výrazné označení vozidla a možnost příplatkových doplňků, jako je třeba elektrický naviják, sada úchytů pro další vozík apod. Toyota na tyto úpravy poskytuje tříletou záruku, a to až do nájezdu 1 milion kilometrů.

Proč stojí 320 tisíc, když je jinak násobně dražší

Reálná ceníková cena takto upraveného Proace Verso Mobility je samozřejmě výrazně vyšší. Bavíme se o ceně zhruba 800 000 až 1,2 milionu korun podle výbavy. Díky programu PFRON, což je polský Státní fond pro rehabilitaci osob se zdravotním postižením, však mohou vybraní žadatelé získat až 85% dotaci na část ceny tohoto vozu. ​

A pokud by je neoslovil právě tento model, ale sáhli by raději po menším voze Proace City Verso Mobility se zážehovým motorem 1.2 s výkonem 110 koní, pak by auto mohli získat za zhruba 280 000 Kč.​ Nicméně ten rozdíl je tak malý, že si dovedu představit, že větší zájem bude rozhodně o výrazně prostornější variantu Proace Verso.

Pro konkrétní postižené i neziskovky

Právě tento kousek je určený pro osoby s těžkým zdravotním postižením, které potřebují speciálně upravené vozidlo na každodenní dopravu do práce, školy a na rehabilitace. Ale také pro rodinné využití, aby nebyli odkázáni pouze na specializované služby. Cílovými institucemi jsou i neziskové organizace a klasické pečovatelské služby, které na denní bázi zajišťují přepravu většího počtu svých klientů.

iZdroj fotografie: Toyota

Získání dotace je podmíněno konkrétní podobou žádosti, lékařskou dokumentací i odborným posouzením finanční situace žadatele. Pokud je dotace schválená, pak je daná částka zaslána přímo prodejci vozu nebo přestavbové firmě. Koncový zákazník pak doplácí jen zbytkovou částku, v tomto případě tedy přibližně v přepočtu 320 000 Kč.​

Skvělá cena tam, kde je rozhodně potřeba

Nová Toyota Proace Verso Mobility ve dvoulitru není levná v absolutním měřítku. Ale díky dotačnímu programu se její cena pro konečného uživatele skutečně „smrskne“ na úroveň malého lidového vozu. Když cenu uchopíme v českých korunách, pak se z původně milionové investice stává zhruba 320tisícová částka, která výrazně rozšiřuje možnosti mobility lidí, kteří ji potřebují nejvíce.

V našich českých podmínkách lze pro invalidní občany rovněž dosáhnout na dotaci na vozidlo, a to v rozpětí 185 až 285 000 korun. Přitom na samotnou úpravu vozidla dává stát až 350 000 korun. Vyřízení žádosti trvá přibližně 3 měsíce a o dotaci je možné požádat jednou za 7 let.

Koupili byste si jakýkoli vůz, pokud byste právě na něj dostali velkou dotaci?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články