Nově se v provozu můžete setkat s auty, která mají modrozelená zadní světla: Zde je to, co znamenají

Tyrkysová barva na zadních světlech signalizuje něco, co běžný řidič v provozu potkat vlastně nechce. Pozor na tohle osvětlení.

i Zdroj fotografie: Mercedes Benz
                   

Zadní světla automobilů jsou v zásadě stejná. I když se může jednat o různé tvary, dokonce různé technologie. Tak koncept je stejný. Červená brzdová světla, oranžové blinkry, bílá zpátečka. Teď to ale může být jinak, začnou se objevovat světla jiných barev. Udělali jsme v redakci AutoŽivě rychlý průzkum mezi vybraným vzorkem čtenářů. A výsledky jsou jasné. Celých 78 % dotazovaných netuší, co nové barvy zadních světel znamenají a jak se mají v provozu vedle takových aut chovat.

Tohle je něco, co na silnicích zatím nebylo, časy se mění

Do budoucna tedy můžete v provozu vídat na autech modrozelená zadní světla, co znamenají? Do hry vstupuje nová, tyrkysová barva a může změnit vaše chápání toho, co se před vámi i za vámi na silnici děje. Jde o autonomní auta. Ta nově, pod taktovkou Mercedesu, signalizují modrozeleně. Dopravní „barevný obraz“ stojí před revolucí. Běžná červená, bílá a oranžová světla už nestačí, když na silnice přicházejí vozy, které řídí samy. Nebo „se řídí samy“? Nástup vozidel s autonomií úrovně 3, u nichž řidič může poprvé legálně za jízdy pustit volant, učinil potřebu nových signálů více než naléhavou.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Auta s modrozelenými zadními světly tak nejsou sci‑fi. I když tak vypadají. Modrozelené světlo na zádi vozu znamená jedinou věc, auto v daný okamžik řídí samo. V praxi si řidič může dát pauzu od aktivního dohledu nad děním na silnici. A právě tyrkysové světlo tuto autonomní jízdu sděluje okolí. Podle Mercedesu byla barva zvolena proto, že se jednoznačně odlišuje od všeho ostatního v provozu. Právě proto byste měli zbystřit, když ji uvidíte. A že ji uvidíte, určitě pokud jezdíte za naši nejbližší západní hranici.

Mercedes pustil do provozu auta bez řidiče, svítí tyrkysem

Technologie už je prý vidět na silnicích v Německu. Německo jako první evropská země povolilo tyrkysová zadní světla na testovacích vozech? Nevím, já mám ifnormacez USA. Mercedes dostal zelenou a v období až do roku 2028 může toto výrazné osvětlení zkoušet v reálném provozu. Zkušenosti z USA a Číny připravily půdu pro tento koncept světel, ale na evropských silnicích je tento pohled stále nový a nezvyklý. Přínos mají pocítit všichni účastníci provozu. V tom ohledu, že budou vědět, že řidič v autě vedle za volantem třeba spí. Za mě tedy nic, co bych chtěl zažít.

iZdroj fotografie: Depositphotos.com

Stačil mi jednou člověk, který za volantem četl noviny. Jel v protisměru a opravdu jsem z toho neměl dobrý pocit. Cíl modrozeleného signálu je ale jednoznačný. Má snížit riziko nedorozumění v dopravě. Zřetelné, snadno rozpoznatelné znamení dává všem najevo, kdy vůz funguje autonomně. Mnohem lépe než nenápadné samolepky nebo drobná světla, která lze přehlédnout. Výrazné a nezaměnitelné barvy, které si nelze splést s brzdovými či směrovými světly, dělají rozdíl v kritických situacích.

S první fatální nehodou si lidé uvědomí nesmyslnost plánu

I když je technologie pokročilá, neznamená to, že vozy s tyrkysovým osvětlením zvládnou všechno. Autonomie úrovně 3 podléhá přísným pravidlům. Auta smějí například jet maximálně 95 km/h, to má k obvyklým rychlostem na Autobahnu daleko. Řidič musí být neustále připraven převzít řízení. Jenže. Skutečně bude technologie vždy fungovat? Opravdu bude (podřimující) řidič schopný ihned převzít řízení? Nemyslím si a bojím se toho.

iZdroj fotografie: Mercedes

Modrozelená zadní světla nejsou volnou vstupenkou k rezignaci na odpovědnost za volantem. Mně je téma autonomie vůbec nepříjemné. Pokud bych chtěl jezdit a nevěnovat se řízení, sednu do vlaku nebo autobusu. Vývoj postupuje rychle a tyrkysová zadní světla jsou možná jen začátkem nové éry v dopravě. Otázka už nestojí zda, ale kdy sami narazíte na modrozelené světlo v křižovatce. Nevím jak vy, budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Ale já se toho okamžiku děsím.

Jsou auta bez řidiče v pořádku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články