Pokuta od úřadů a „poněkud dražší“ fotografie z radaru není nic, co by kohokoli těšilo. Co když ale radar zachytí více přestupků najednou? Pak vás to teprve začne finančně bolet.
Pokud je něco, co okamžitě vyleká řidiče, tak je to radar. Minimálně já, pokaždé když
projíždím kolem jakékoli kamery (nehledě na to, k čemu zrovna slouží, což je s ohledem na moji původní profesi kameramana minimálně úsměvné a vnímám to spíše jako profesionální deformaci), tak už obezřetně přibržďuji. Co kdyby „to“ fakt měřilo. Pořád jsme na tom ale v ČR dobře. Tedy, jak se to vezme. Pojďme se na jeden křiklavý případ podívat společně.
V Čechách se vám občas povede vyváznout z radaru bez trestu
Je totiž známo, že naše radary mají relativně vysokou toleranci. Navíc, jak zřejmě také víte, speciálně v Praze a dalších velkých městech se ne zdaleka každý zachycený přestupek vymáhá. Nejsou lidi, kdo by tuto „hlášku“ v ČR někdy neslyšeli. Nevím, jestli naopak „mají lidi“ v Německu, Rakousku a dalších zemích, protože tam bych si naopak tím, že mi můj prohřešek opravdu spočítají, byl spíše jist. Na sto procent. A najdou si mě až v Čechách, bez nejmenšího problému.
Dnes se ale chci zaměřit na zemi, která s námi sice zcela nesousedí, ale z níž se stala jakási „pokusná laboratoř“ Evropy, co se radarů týče. A co hůře, její zkušenosti pečlivě sledují v okolních zemích. Mimo jiné i u nás. Čili se dá jedině čekat, že pokud se něco osvědčí ve Francii, najdete to za chvíli v Německu a za další chvíli u nás. Zkrátka finančním a legislativním možnostem každé země přímo úměrně.
Vskutku ďábelský vynález, co měří všechno najednou
Osobně, kdybych žil a jezdil ve Francii (ne, že by mne to nelákalo, jakkoli při psaní tohoto článku moje nadšení k zemi galského kohouta poněkud ochladlo), dával bych si opravdu extra pozor. Podle plánu francouzského rozpočtu na rok 2025 by se totiž počet stacionárních radarů ve Francii měl zvýšit na 4 160. Z toho má být 500 radarů skutečně multifunkčních. Což mimo jiné znamená, že tyto chytré „krabičky“ (tady spíše věže) nekompromisně zachytí více druhů porušení pravidel silničního provozu. Najednou. A policie vám to pak sečte. Také najednou.
Nejmodernější radary totiž pokutují způsobem, o kterém mnozí stále nevědí. Dokáží kontrolovat mnohem víc než jen rychlost: vzdálenost mezi vozidly, používání bezpečnostního pásu a mobilu za volantem. Navíc k tomu využívají umělou inteligenci. Motoristická sdružení bijí na poplach a plán francouzské vlády samozřejmě odmítají. Nové radary podle nich nemají žádný skutečný vliv na bezpečnost na cestách, ale slouží pouze k vybírání peněz. Navíc způsobují řidičům stres. Vážně?
Součet pokut může skončit na nemilých 14 000 Kč v přepočtu
Kritici se také obávají, že by prý mohly být kvůli novým přístrojům udělovány i neoprávněné pokuty – například sankce za příliš malou vzdálenost mezi vozidly v situaci, kdy se řidiči náhle vtlačí do cesty jiné vozidlo. Dopravní provoz má samozřejmě spoustu specifik a není tak snadné, aby umělá inteligence dokázala veškeré specifické situace vyhodnocovat jen na základě algoritmů. Proto o sporných případech bude ještě dodatečně rozhodovat člověk – úředník.
Nové radary by mohly přinést státu slušnou sumu peněz, a to samozřejmě zejména tehdy, pokud se jim podaří zaznamenat víc přestupků najednou. S pokutou ve výši 135 eur to za čtyři současně zaznamenané přestupky vychází na 540 eur za jedinou fotku radaru. To je okolo 14 000 korun. Samozřejmě je jen teoretická šance, že budete současně jezdit bez zapnutých bezpečnostních pásů, s malým odstupem od jiných aut, za volantem budete používat mobil, a ještě vám udělí pokutu za rychlost.
Francouzi mají protesty a stávkování „v krvi“
Ale stát se to může. A upřímně, pokud by se vám povedlo tolik pravidel naráz porušit, možná byste si nějakou tu pokutu opravdu zasloužili. Jde ale o to, že automatické systémy prostě nejsou tolik spolehlivé. Francie, známá svou otevřeně protestní kulturou a odporem k autoritám, pravidelně zaznamenává vandalismus vůči radarům, a to nejen od frustrovaných řidičů. Při celonárodních protestech proti vládě často eskaluje ničivá zuřivost. Například při protestech proti důchodové reformě v roce 2023 bylo zničeno množství radarů.
Obzvláště dramatická situace byla během tzv. protestů žlutých vest v roce 2019, kdy bylo přibližně 75 procent všech radarů v zemi vyřazeno z provozu. Zajímavé, tohle by mne nikdy ani nenapadlo, až když jsem si dohledával materiály k tomuto článku. Možná se tak teď dočkáme dalšího protestu, tentokrát proti automatizaci vybírání přestupků. Ostatně, jak to vidíte vy? Mohly (a měly) by se přestupky z radarů zachycovat a sčítat, pokud jich „hříšník“ udělá více současně?