Nové policejní vozy mají na hříšníky dobře nabito. A to nejen výkonem, ale i speciální výbavou. Ujíždět před nimi bych v žádném případě nedoporučoval.
Policie České republiky zařadila do své flotily novou generaci vozů Škoda Kodiaq, které jsou vybavené výrazným ochranným předním rámem. Tento robustní prvek, často označovaný i jako PIT rám, umožňuje policistům provádět zákrok zvaný PIT manévr. Jedná se o cílený kontakt se zadní částí pronásledovaného vozidla, což vede k jeho roztočení a následnému zastavení.
Kodiaqy míří především k nejvytíženějším hlídkám a dopravním oddělením. Jsou postavené tak, aby kombinovaly vysokou odolnost, samozřejmě bezpečnost, ale i univerzálnost pro terén i dálnici. Vozy mají být při akcích velmi efektivní a brzy je začneme na našich silnicích vídat častěji. A tím spíše pokládá redakce Autoživě za důležité vás s novými policejními vozidly seznámit.
Čtyřkolka s výkonným motorem
Nové policejní Kodiaqy jsou osazené přeplňovanými benzínovými čtyřválci 2.0 TSI, které byly převzaty z vrcholné verze RS. Takže vás patrně nepřekvapí jejich výkon v podobě 195 kW (265 koní) a maximální točivý moment 400 Nm. Vozy mají klasicky sedmistupňovou automatickou převodovku DSG, která funguje velmi spolehlivě, a samozřejmě pohon všech kol. Policisté tak získají vozy s velmi dobrým zrychlením i vysoce přesným řízením.
Náraz do pevné překážky nevadí
Ale podívejme se ještě na jejich přední rám, který je velmi dobře řešený. Rám byl navržený tak, aby zvládl nejen již zmíněný PIT manévr, ale současně ochránil jak samotný policejní vůz, tak i jeho posádku. Rám odolá nejen nárazu do deformovatelného objektu (tedy například jiného vozidla), ale také nárazu do statické překážky. A to v rámci jízdy do rychlosti 15 km/h.
Od roku 2021 bylo pro výše popsaný PIT manévr proškoleno více než 6 000 českých policistů, takže počítejte s tím, že pokud byste se policejním Kodiaqům pokoušeli ujet, vaše šance budou v tomto ohledu minimální.
Ochuzený o moderní asistenty
Ovšem právě kvůli instalaci rámu vůz přišel o některé moderní asistenty, jako je adaptivní tempomat či nouzový sytém brzdění. Rám totiž zamezuje funkčnosti čidel v předním nárazníku, a proto v nárazníku tohoto Kodiaqa chybí.
Osobně si myslím, že to je velká škoda, protože ubírat na moderních bezpečnostních prvcích mi nepřijde v rámci bezpečnosti posádky policejních vozů z pohledu jejich maximálně bezpečné jízdy zrovna ideální. Chybovat může za volantem každý, a to jak běžný řidič, tak i policista. Snad se i tato záležitost časem vyřeší v následných policejních modelech aut s předními PIT rámy.
Pořádně velký zavazadelník, který policisté ocení
Vůz ale zaznamenal i další úpravy. Pochopitelně získal oranžové diodové majáky, sirénu a policejní vysílačku, ale navíc také mobilní kancelář. V interiéru došlo k technickým úpravám pro přepravu zadržených osob a pro jízdy v terénu dostaly Kodiaqy zesílenou ochranu podvozku. Zavazadelník vozu s objemem 910 litrů je velmi benevolentní k umístění velkého počtu policejní výbavy včetně dlouhých zbraní.
Cena jednoho policejního Kodiaqa s plnou úpravou vychází zhruba na 1,6 milionu korun. Nákup těchto aut bude z větší části financován z fondů Evropské unie, nicméně zbytek půjde pochopitelně za rozpočtem Policie ČR.
Velmi dobrá volba modelu
Nové policejní vozy Škoda Kodiaq s ochrannými rámy beze sporu představují zásadní taktický posun pro policejní zásahy na našich silnicích. Vozům navíc nechybí jízdní dynamika, velká dávka prostoru v kabině i zavazadlovém prostoru ani schopnosti pro jízdu mimo vozovku.
Osobně si myslím, že volba Kodiaqů byla pro policii velmi dobrá. Sám jsem měl možnost několikrát testovat běžné i RSové Kodiaqy a vždycky jsem měl velkou práci na nich odhalit sebemenší nedostatky. Kodiaqy dlouhodobě vnímám jako vynikající kombinaci mezi komfortem, velmi dobrými jízdními vlastnostmi a také spolehlivostí. Tyto faktory, ale také příznivá cena z něj dělají všeobecně velmi žádané SUV, které se v česku drží na předních příčkách prodejů. Tak proč by Kodiaq neměl dobře sloužit i policii.
