Nové poplatky za jízdu autem podle najetých kilometrů a počtu cestujících. Sledování provedou kamery na ulicích

Platit za to, že člověk jede po silnice, není ničím novým. Nový je nápad špehovat řidiče, kudy jede, koho veze a v jakém provozu.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Budoucnost majitelů spalovacích aut bude napínavá ještě před oficiálním a definitivním přechodem na čisté elektromobily. Začínají se víc a víc objevovat zprávy o poplatcích za to, že řidiči budou jezdit s auty na benzín, naftu či plyn. Pokud nastane doba poplatků za auta na fosilní paliva, zatíží to samozřejmě většinu domácností a soukromých majitelů aut. Jediným řešením je asi vstoupit do skutečného sporu.

Platit za mýtné je normální. A co poplatky za vzduch?

Omezení aut funguje už teď, aby se jen tak někomu nezdálo, že jde o nějakou novinku. Stačí se podívat na emisní plakety do některých německých měst. Samolepka se zeleným kruhem stojí na českých STK stanicích cca 400 Kč. Bezemisní zóny? Ano, už existují a kdo do nich chce vjet, nesmí anebo musí zaplatit. Cílem je bezemisní planeta, to však není realizovatelné. Nicméně občané v EU budou platit, platit a platit. V EU, ale i mimo ni.

iZdroj fotografie: Jojo659 / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokud bylo zmíněno Německo v předchozí části článku, tak na pořadu dne je i bývalý člen Unie, a to Velká Británie. I tam, konkrétně v Londýně, se přetřásá vybírání poplatků. O nutnosti platit poplatek za vjezd do bezemisních zón se mluví již delší dobu. Poslední myšlenka na stanovení sazeb takových poplatků je však ještě kontroverznější než jejich potřeba. Řidiče zajímá sice plán na záchranu čistého ovzduší v Londýně, ovšem ozývají se první hlasy vzpoury proti zavádění ultra nízkoemisních zón.

Londýnský starosta má svou vizi. Jinou než obyvatelé

Tisíce Londýňanů a řidičů z okolních čtvrtí jsou nuceni platit přes 400 Kč v přepočtu denně za privilegium řídit jejich auto. Rozšíření zón v době vysokých cen však není nic proti jiným plánům starosty Londýna. Novou iniciativou je systém poplatků pro všechny řidiče, na základě individuální chování. „Mýtné za použití silnic je zajímavé,“ řekl pro Financial Times starosta Sadiq Khan. „Ale zbavit se poplatků za emise, silniční daně a lidem účtovat podle toho, kolik kilometrů najedou, je potenciálně docela vzrušující.“ 

Parametrem pro výpočet poplatku by bylo to, jak vozidla znečišťují vzduch, v jakou denní dobu jezdí, jaké jsou v okolí alternativy veřejné dopravy, kolik lidí je v autě. Vzrušující? Je to jen krok od ekologického despotismu k čisté ekonomické totalitě. Starosta Londýna sní o jednom dokonalém systému zpoplatnění, který bude prosazován pomocí nové technologie. Byl by vytvořen podle modelu singapurského systému.

Defenestrace? V našich končinách známe, co Londýn?

Ten funguje na základě dat snímaných senzory připevněnými k branám nad hlavními silnicemi. To by umožnilo identifikaci poznávacích značek automobilů. Tyto senzory sledují, kdy řidiči používají dané silnice a účtují je na základě vybraných faktorů„Například provoz na frekventované silnici během dopravní špičky je dražší,“ řekl Sadiq Khan.

iZdroj fotografie: Pixabay

Vzhledem k tomu, že tato technologie v současnosti není v Londýně dostupná, starosta zvažuje použití stávajících bezpečnostních kamer. Ty by mohly poskytnout mnoho cenných informací. Mimo jiné sledovat ujeté vzdálenosti a místa, kudy řidiči jezdí, a také úroveň emisí, které jejich vozidla produkují. Budoucnost, která nevypadá nijak pozitivně? Bezpochyby, co pak rozšířit sledování na to, co člověk pije a jí, nebo ve výsledku účtovat za vzduch, který dýchá?

Co si o vybírání poplatků myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články