Řidiči s béčkem pozor. Nové pravidlo určí, kdo smí řídit a kdo musí zpátky do autoškoly

Někdy klasická skupina B v řidičáku nestačí, člověk potřebuje víc. Stačí jen nesprávně naplánovaná dovolená a problém je tady.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nové pravidlo pro řidičské průkazy skupiny B se posouvá z roviny debat k praktické realizaci. Není to akademická úprava pro tabulky ve stylu „splněna“ teoretická část. Jde o zásah do každodennosti cestování a volnočasové mobility. Už jsme o tom v redakci AutoŽivě psali, ale čtenáři se stále dotazují. Tak si téma probereme ještě jednou. Jde o jasnou úpravu, o konkrétní, číselně uchopitelný obsah. Věc zároveň vyjasňuje dlouhodobě problematickou hranici, na níž se moderní auta ocitla kvůli technologickému vývoji.

Hmotnost je dnes tématem v rámci obezity, ale i řidičáku

Dnes je situace přehledná a dlouho nezpochybňovaná. Držitel oprávnění skupiny B smí řídit vozidlo do celkové hmotnosti 3 500 kilogramů. Bez ohledu na to, zda jde o rodinný hatchback, SUV nebo obytný vůz. Tato hranice platila jako jistota, kolem níž se plánovaly dovolené, konfigurace výbav i způsob převozu nákladu. Teď to má být jinak. Plánovaná evropská změna, která míří na segment, jenž s hmotností naráží po každý kilogram. Obytné vozy. Podle chystané úpravy se má pro tuto kategorii posunout horní hranice na 4 250 kilogramů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Přičemž běžné osobní automobily mají nadále zůstat pod tradičním limitem 3,5 tuny. Rozšířením se tedy necílí na to, aby kdokoli usedl do jakéhokoli těžkého auta. Ale aby se uvolnila pomyslná pouta právě tam, kde je poslední roky utahovala kombinace bezpečnostních výbav, komfortních prvků. Plus především technologií spojených s energetickou soběstačností na cestách. Důvod není jen v tom, že obytné vozy už několik generací přibírají kilogramy. Jedná se o širší trend přítomný u celé automobilové produkce.

Auta jsou dnes těžší, to platí i pro ta s elektrickým pohonem

Zejména u elektromobilů, kde akumulátory, robustnější struktury a dodatečné systémy bezpečnosti přidávají desítky až stovky kilogramů; to se v obytném segmentu kumuluje s nástavbami, nábytkem a příslušenstvím, takže prostor mezi reálnou a papírovou hmotností se smrsknul na nepříjemně tenké pásmo, které komplikovalo jak zákonnou stránku, tak praktické používání. Aby se z nové hranice nestala pouhá nálepka bez pravidel, úprava počítá s tím, že využití limitu 4 250 kilogramů bude podmíněné, a to buď krátkým školením, nebo ověřením kompetencí.

iZdroj fotografie: Aukční server Copart

Nejde o to přezkoušet držitele řidičáku B od píky, ale potvrdit, že v kontextu vyšší hmotnosti se rozumí rozdílným nárokům na brzdnou dráhu, trakci, ovládání těžiště i anticipaci situací. Splnění se má zapsat do dokumentace řidiče jasně identifikovatelným způsobem, konkrétně pod kódem 99. Takže kontrolní orgán i pojišťovna budou mít jednoznačnou informaci, že řidič s oprávněním B může dané vozidlo v uvedené hmotnostní kategorii legálně ovládat. V jádru tedy nejde o slepé rozšíření bez odpovědnosti, ale o doplnění kvalifikace úměrně realitě vozidel.

Zadarmo to nebude a nepokrývá to všechna těžká auta

A tomu, jak se mění jejich parametry. Zajímavé je, že spolu s tím se v evropských plánech rýsuje navazující krok, který přizpůsobí strop 4 250 kilogramů rovněž pro elektromobily a vozidla na alternativní paliva. Zmínil jsem nový harmonizační kód, jak se to řeší u nás dnes? Na řízení obytných vozů o celkové hmotnosti 4 250 kg je pro skupinu B nutné mít rozšíření skupiny B96. Znovu zopakuji, standardní skupina B postačí jen pro obytná vozidla do 3 500 kg. A to nemluvíme o soupravě, když si někdo za auto připojí vozík, třeba s motorovým člunem nebo vodním skútrem.

iZdroj fotografie: Vejnywood

S Bčkem tady máme stále omezené možnosti, 750 kg na vozíku a pevně danou hmotnost celé soupravy. Rozšíření B96 může řidič získat složením praktické zkoušky z jízdy, pro kterou není nutné absolvovat teoretické hodiny ani zkoušku z předpisů. A pak může řídit obytný vůz o hmotnosti 4 250 kg. Platí, že tady nejde jenom o obytný automobil samotný. V kontextu předchozí informace jde o hranici pro celou soupravu. Ideálním řešením pro motoristy, kteří nechtějí spekulovat o hmotnosti, je doplnění skupiny B o skupinu C.

Když chce řidič jezdit bez problémů, musí znovu do autoškoly

Tedy o nákladní auto. Nicméně to není zadarmo, v nadsázce, bavíme se o cca pětadvaceti tisících Kč. A člověk musí projít klasicky autoškolou, včetně jízd a testů. Navíc se mu zkrátí doba platnosti řidičáku na pět let. Budu moc rád za vyjádření těch řidičů, kterých se to týká, jak tohle řeší? Jezdíte raději s menším obytňákem, anebo jste šli cestou rozšíření řidičského průkazu? V komentářích pod článkem je dost místa pro všechny připomínky zkušenosti. Já za sebe přiznám, že jsem zamířil do autoškoly. Dvakrát, pro C+E.

Jezdíte s obytňákem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články