Nová neoznačená policejní auta brázdí Českem a měří rychlost: Jsou prakticky neviditelná, ale my poradíme, jak je poznat

Pokrok v záznamové a měřicí technice se projevuje i tam, kde po něm možná až tolik netoužíme – ve speciálech Police ČR. Nejnověji i s německou posilou.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Doby, kdy příslušníci VB (pro ty později narozené: Veřejné Bezpečnosti, čili policie za socialismu) polehávali promrzlí a promočení u trojnožky s mohutným radarem někde v křoví, aby pak do obstarožní vysílačky zahlásili rychlost kolegům v autě o kilometr dále, jsou již definitivně pryč. Dnešní moderní technika „přečte“ rychlost řidiče a rovnou pořídí dokonalý obrazový záznam v řádech několik vteřin, navíc z obou stran jedoucího policejního vozu. Máme se tedy na co těšit. Pojďme se na ty lapače rychlostí podívat společně.

Doba policejních excesů v podobě Ferrari 458i je snad za námi

A rovnou musím, v zásadě chtě nechtě, pochválit ty, kdož mají výběr nových vozů na starost. A vyhnuli se jakkoli exotickým nabídkám na vozy, které bychom poznali „na první dobrou“ už jen tím, že zkrátka nic podobného česká policie nikdy neměla. Velmi brzy by se to totiž rozkřiklo. Doba policejních Ferrari 458 je tedy možná (chvála Bohu za ty dary) definitivně pryč a na daných místech sedí ti, kdož moc dobře vědí, že méně je v tomto případě více. Výrazně více.

Proč je policejní Ferrari 458 blbost roku: Mimo bourání do svodidel a spotřeby 20 l/100 km spolkne miliony Kč

iZdroj fotografie: Policie ČR

Mám na mysli méně nápadnosti pochopitelně. Jaký je ideální vůz pro skrytý dohled, abychom se drželi přesně terminologie Police ČR? Především nenápadný, samozřejmě. Často bývá v tmavším, šedém a podobně nenápadném odstínu. Nebo naopak v „základní“ bílé. Nejčastěji jde o Octavie třetí generace s karoserií liftback, případně Superb. Pod maskou jim nicméně velmi prosvítají modrá a červená světla, která vám dokážou vcelku nepříjemně zkazit den, pokud se za vámi rozblikají.

Radar se při podrobném pohledu zahlédnout dá. Anténa nikoli

Za čelním sklem je u většiny patrný objektiv radaru/kamery, která zkrátka nejde skrýt. Starší modely mají i výrazné antény, naopak na novějších se již na toto nelze spolehnout. Například zcela nový policejní Kodiaq má malou anténu umístěnou uvnitř vozu za C sloupkem, pod tmavým sklem, a v podstatě nemáte šanci ji letmým pohledem objevit. Doba, kdy se policejním Feliciím na střeše míhala velká prutová anténa na specifickém spirálovitém podstavci (šlo je takto bezpečně poznat), je dávno pryč.

Nákup výkonných a drahých BMW kombi je (překvapivě) volbou rozumu

Samostatnou kategorií jsou pak nová „pětková“ BMW, kde se naopak jedná o kombi. Pravda, tady se již za nenápadnost Octavie skrýt nepůjde, na druhou stranu koho dnes zaujme kombi BMW. V zásadě nikoho. Má jej můj soused, váš soused, možná jej máte vy. BMW pětkové řady bývá často praktickou a rodinnou volbou těch, kdož si mohou dát za solidně vyrobené auto milion a více, v lepších verzích pravda ty miliony spíše dva. Přesto to na tom autě není nijak výrazně poznat.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Policie tedy pořídila celkem 70 ks BMW 540i xDrive Touring, z čehož je 40 kusů v klasickém policejním zbarvení a 30 kusů „v komerčním provedení“ se skrytým výstražným zvukovým a rozhlasovým zařízením. A právě těchto 30 kusů nás bude nyní zajímat. Polepené a „omajákované“ policejní vozidlo pozná každý na první pohled, pochopitelně. Jak tedy poznat ty „šedé myši“? Zapomeňte na radar pod maskou. Ano, je tam, značky Soitron MOSY m*SpeedDetV, ale opravdu jej nezahlédnete.

Nové radary nahání hrůzu řidičům, takové pokuty nikdo nečekal: Fotí každé 3 minuty. Kde jsou a co kontrolují?

Měření za jízdy, zepředu i zezadu? Žádný problém

Jakkoli umí měřit v obou směrech i za jízdy. Stačí tedy, abyste se k neoznačenému BMW přiblížili zezadu vyšší rychlostí, a „mají vás“. Co by vás však mohlo varovat, jsou skrytá modrá světla, která jsou speciálně zezadu k zahlédnutí pod horním okrajem pátých dveří. Pokud se na ta místa zaměříte a uvidíte tam cosi jako dodatečně dodělané „LED lampy“, zpozorněte. Mohlo by vám pomoci, že jsou v nich poměrně patrné bílé kulaté reflektory (je jich dohromady 6 v jednom tělese). Mezi nimi je pak objektiv kamery.

iZdroj fotografie: Antiradar.net

Podobně dobrým vodítkem jsou LED pásky blikačů umístěné na horním okraji čelního skla pod stínítky. Ty jsou poměrně dobře patrné, jinak do auta jako takového moc vidět není, z pochopitelných důvodů je kompletně „zatemněné“. A nejde opět nepochválit volbu vozu: neb takto nějak si představuji ideální policejní auto: sebevědomé, rychlé za každé situace, vzbuzující respekt a snesoucí srovnání s jakýmkoli policejním vozem na západ od našich hranic. Tedy krom toho Ferrari 458.

Vrcholná radarová technologie nahání našim řidičům hrůzu: Ve vteřině umí dát pokutu za 11 různých přestupků

iZdroj fotografie: Antiradar.net

A nepomůže ani barevnost, podle které šlo poznávat minulé Passaty a Superby (černé / tmavě modré). Nová BMW jsou k vidění v těchto metalických barvách: Black Sapphire, Sophisto Grey, Mineral White, Phytonic Blue, Bluestone, Bernina Grey, Tanzanite Blue, Aventurine Red, Alvite Grey, Glacier Silver. Jinými slovy v celé škále. Jediné, na co se tedy zřejmě lze spolehnout, je krocení vlastních vášní a respektování předpisů.

Honit se s BMW 540iX není úplně ideální nápad

Není totiž pochyb, že honička s takto vybaveným (245 kW / 333 koní) kombi s pohonem všech kol by vás stála opravdu velmi mnoho sil, pokud byste mu (s trénovaným policistou za volantem) chtěli ujet. Obligátních 250 km/h „maximálky“ se tady bez omezovače dostane někam k 270 km/h. Raději tedy doporučuji sundat nohu z plynu a občas se podívat do zpětného zrcátka, co za tmavší Kodiaq jede za vámi. Mohlo by se to jedině vyplatit. Držím palce!

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články