Nová past na řidiče: Objevily se zbrusu nové tajné radary. Stojí tam, kde byste je nejmíň čekali. Tady příště zpomalte

Zbabělost a podlost, jaké se jen tak nevidí. Policie ukrývá radary tak záludně, že řidiči jen platí, platí a platí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Na silnicích se objevuje stále více technologií, které mají za úkol hlídat řidiče a jejich chování. Někdy mám pocit, že už nestačí jen sledovat tachometr a značky. Nikdy nevíte, kde na vás číhá další překvapení. Právě teď se mezi motoristy začíná šířit zpráva, která zvedá vlnu emocí. Na scéně se prý objevil zbrusu nový radar, který je jiný než všechny, na které jsme byli dosud zvyklí. Nejde o žádný klasický stativ u krajnice ani o známé krabice na sloupech, které už většina řidičů dokáže bezpečně rozpoznat na desítky metrů.

Radary někde předem hlásí a přiznávají, jinde je ukrývají

Tentokrát jde o zařízení, které je doslova neviditelné a jehož hlavní zbraní je právě nenápadnost. Ano, je to pravda. Ne, jak jsme v redakci AutoŽivě zjistili, není to u nás. Ale v Rakousku. Když jsem se poprvé dozvěděl o tomto novém radaru, musel jsem si přiznat, že mě to trochu zaskočilo. Nepříjemně. Je to jen pár dnů, co jsem psal o tom, jak se mění legislativa v Itálii. Jak byla vytvořena nová pravidla, která se týkají mobilních radarů. Pravidla, jež byla v minulosti často zneužívána k rychlému výběru pokut.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: RidingTheRide / Reddit

Novinkou je, že radary musí být nově jasně označeny a jejich umístění musí být předem schváleno příslušnými úřady. Skutečně to znamená, že není legální, aby se přenosné měřicí zařízení zjevilo kdekoliv a kdykoliv. Veškeré kamery a radary podléhají evidenci v centrálním registru, který bude veřejně přístupný. Tam si bude snadné ověřit, kde radary aktuálně jsou. Nová pravidla mají nastavit transparentnost. Italská pravidla jsou nastavena tak, aby radary fungovaly tam, kde mají. Kde jsou co platné. Kde chrání a zaručují bezpečnost. A teď Rakousko.

Rakušáci schovávají radary skutečně záludně, i do svodidel

Přesný opak. Čím lépe ukrytý radar, tím je rakouský úředník spokojenější. Teď si přiznejme jednu věc. Kdo z nás někdy nejel o pár kilometrů rychleji, než je povoleno? Záměrně nebo nevědomky. Právě na takových místech se může v Rakousku objevit novinka, která dokáže měřit rychlost, aniž by si toho kdokoliv všiml. Nový radar, který je podle dostupných informací schopen měřit rychlost vozidel zcela skrytě. Pro mě zcela neznámé rakouské město Ried im Innkreis. V životě jsem tam nebyl. Ale v rakouském tisku jsem se dočetl, že tam hned ve třech ulicích pracují zákeřné radary. Jde o ulice Brucknerstrasse a Schwimmbadstrasse. A také na Hans-Winter-Weg.

iZdroj fotografie: RidingTheRide / Reddit

Hlavní „výhodou“ tohoto měřicího systému je, že není pevně spojen s žádným konkrétním místem. Může být umístěn prakticky kdekoliv, a to i na místech, kde byste to vůbec nečekali. Nejde teď o ty ulice. Ale o to, že je radar údajně schovaný v zaparkovaném autě a měří přes zatmavené zadní sklo. Zkusil jsem v grafickém programu vyjádřit svou vizi, jak si takové měření představuji. Budu rád za vaše připomínky a názory dole pod článkem, co na takový styl měření říkáte. A jestli si myslíte, že by se takhle měřit mělo i u nás.

Technologie má sloužit lidem, tady jim ale spíše leze na nervy

Já si samozřejmě myslím, že ne. Z pohledu řidiče to znamená, že když překročíte rychlost, nemusíte si toho vůbec všimnout. Žádný záblesk, žádné varování, prostě nic. Až za pár dní přijde domů obálka s fotografií a výzvou k zaplacení pokuty. Právě tato nenápadnost je podle mě největší zbraní nového radaru. Také to, že auto může stát de facto kdekoli. Je to velmi zákeřné.

Nový radar je důkazem toho, že technologie jdou neustále dopředu a že se musíme přizpůsobit novým podmínkám. Ať už se nám to líbí, nebo ne, budoucnost patří chytrým systémům, které dokážou hlídat provoz s maximální přesností a efektivitou. Tady je to ale podle mě o tom, že se pokutuje, a nejde až tak o co nejvyšší bezpečnost. Chybí tu ten okamžitý dopad a výchovný aspekt.

Mělo by to být i u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články