Nové dopravní značky v ČR mění staré pořádky: Jízda v protisměru je nyní legální. Konečně změna, kterou oceníme

Některé značky v České republice zůstaly tak trochu poplatné době a dnes již neodpovídají změnám v silniční dopravě. Přinášíme přehled důležitých a zásadních změn.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy / AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy / AutoŽivě.cz
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Možná se mnou budete souhlasit, že jestli v něčem můžeme stále tak trochu dohánět zahraniční praxi, je to v otázce dopravního značení. Kdo jste někdy jel po německé dálnici v době, kdy se tam tvoří kolony (z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že to opravdu není výjimečná situace, speciálně třeba kolem Mnichova), dáte mi myslím za pravdu, že Němci jsou v otázce informování (a také návodu, kde se dá sjet ještě bezpečně) zcela jinde. A netýká se to jenom dálnic. Pojďme se na aktuální změny v Čechách nyní podívat společně.

Po letech první zásadní změny v dopravním značení

Od letošního července totiž v České republice platí nová pravidla dopravního značení. Novela ministerstva dopravy přináší po několika letech první větší úpravy zejména v tom, jak se značení používá a kde se umísťuje. Změny se dotýkají především dálnic, městských komunikací a nízkoemisních zón. Cílem úprav je zlepšit srozumitelnost a efektivitu dopravního systému, snížit množství značek a lépe přizpůsobit českou praxi pravidlům, která jsou běžná v západní Evropě. Konečně, dovolil bych si dodat.

Kategorie změnyPopis nového značeníHlavní přínos
Náhradní trasy na dálnicíchNová značka „Náhradní trasa“ vymezuje stálé objížďky při nehodách a uzavírkáchRychlejší odklon dopravy, větší přehlednost při kolapsu dálnic
Jednosměrky s povolením cyklistůJednodušší značka bez dodatkové tabulky umožňuje jízdu cyklistů v protisměruZlepšení bezpečnosti a plynulosti městské cyklistiky
Slepé ulice pro cyklistyMožnost vjezdu a průjezdu cyklistů slepými ulicemiKratší trasy, menší dopravní zátěž ve městech
Snížení počtu směrových značekNově není nutné značky umisťovat na každou větev křižovatkyPřehlednější značení, nižší náklady na údržbu
Nízkoemisní zónyZnačky už neobsahují emisní plakety, kontrola probíhá elektronickyÚspora nákladů, sjednocení s evropským systémem
„Tatraktory“ + zákaz vjezduRozšíření platnosti značky „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ i na tzv. „tatraktory“Rovné podmínky pro těžká vozidla, snížení provozu na dálnicích
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR / rešerše AutoŽivě.cz

Většinu změn jsem pro vás přenesl do přehledné tabulky, podrobněji bych se s dovolením zastavil u tří z nich: Jako první je značka „Náhradní trasa“, která nahrazuje někdy pravda nepřehledně a zmatečně umísťované značení objížděk. Nová značka tak má jednoznačně ukazovat odklon dopravy při mimořádných událostech. Smyslem je, aby navigovaly řidiče k nejbližšímu dalšímu sjezdu z dálnice a nevedly je po nevhodných místních komunikacích, které zvýšeným provozem extrémně trpěly. A obyvatelé v jejich blízkosti dvakrát tolik.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy / AutoŽivě.cz

Dávejte pozor na to, koho potkáte v protisměru

Druhou, podle mého soudu zásadní změnou je kombinace značek, umožňující jízdu cyklistů v protisměru a současně průjezd slepými ulicemi tam, kde to doposud nešlo. Tato praxe je běžná například v Německu, Nizozemsku nebo Francii a v českém městském prostředí přináší zásadní zlepšení plynulosti i bezpečnosti cyklodopravy. Pro cyklisty znamená nové značení velkou úlevu – tam, kde dříve museli obcházet celá bloková soukolí jednosměrek, dnes mohou legálně pokračovat. Ano, musíme dávat za volantem větší pozor – ale to by mělo být samozřejmostí.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy / AutoŽivě.cz

Méně značek, méně vizuálního přehlcení

Třetí, podle mého soudu zásadní změnou je snížení počtu směrových značek u křižovatek. Dosud bylo povinné osazovat směrové tabule, když to trochu přeženu, téměř „na každou větev“, nově postačí jedna značka umístěná až za křižovatkou. Ano, chápu vaši námitku – bude to opět znamenat více soustředění, ale je to možná lepší než zahlcení informacemi. Toto zjednodušení navíc snižuje náklady obcí i riziko vizuálního přetížení, které bývá problémem hlavně v městských aglomeracích.

A sloučení tzv. „tatraktorů“ s ostatními nákladními vozy? To se mělo stát již dávno. Resp. to nikdy nemělo nastat. Totéž označení nízkoemisních zón: nalepovací etikety jsou v roce 2025 opravdu mimo. Kontrolu emisních norem budou řešit elektronické systémy podle registrační značky. Do budoucna se tak počítá s automatizovanými kamerami, které z centrální evidence vyhodnotí, zda vůz splňuje požadavky zóny. Digitální století? Možná už bylo načase. Ostatně, jak tyto změny vnímáte vy?

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Jak hodnotíte nové předpisy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články