Některé značky v České republice zůstaly tak trochu poplatné době a dnes již neodpovídají změnám v silniční dopravě. Přinášíme přehled důležitých a zásadních změn.
Možná se mnou budete souhlasit, že jestli v něčem můžeme stále tak trochu dohánět zahraniční praxi, je to v otázce dopravního značení. Kdo jste někdy jel po německé dálnici v době, kdy se tam tvoří kolony (z osobní zkušenosti mohu potvrdit, že to opravdu není výjimečná situace, speciálně třeba kolem Mnichova), dáte mi myslím za pravdu, že Němci jsou v otázce informování (a také návodu, kde se dá sjet ještě bezpečně) zcela jinde. A netýká se to jenom dálnic. Pojďme se na aktuální změny v Čechách nyní podívat společně.
Po letech první zásadní změny v dopravním značení
Od letošního července totiž v České republice platí nová pravidla dopravního značení. Novela ministerstva dopravy přináší po několika letech první větší úpravy zejména v tom, jak se značení používá a kde se umísťuje. Změny se dotýkají především dálnic, městských komunikací a nízkoemisních zón. Cílem úprav je zlepšit srozumitelnost a efektivitu dopravního systému, snížit množství značek a lépe přizpůsobit českou praxi pravidlům, která jsou běžná v západní Evropě. Konečně, dovolil bych si dodat.
| Kategorie změny | Popis nového značení | Hlavní přínos | 
|---|---|---|
| Náhradní trasy na dálnicích | Nová značka „Náhradní trasa“ vymezuje stálé objížďky při nehodách a uzavírkách | Rychlejší odklon dopravy, větší přehlednost při kolapsu dálnic | 
| Jednosměrky s povolením cyklistů | Jednodušší značka bez dodatkové tabulky umožňuje jízdu cyklistů v protisměru | Zlepšení bezpečnosti a plynulosti městské cyklistiky | 
| Slepé ulice pro cyklisty | Možnost vjezdu a průjezdu cyklistů slepými ulicemi | Kratší trasy, menší dopravní zátěž ve městech | 
| Snížení počtu směrových značek | Nově není nutné značky umisťovat na každou větev křižovatky | Přehlednější značení, nižší náklady na údržbu | 
| Nízkoemisní zóny | Značky už neobsahují emisní plakety, kontrola probíhá elektronicky | Úspora nákladů, sjednocení s evropským systémem | 
| „Tatraktory“ + zákaz vjezdu | Rozšíření platnosti značky „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ i na tzv. „tatraktory“ | Rovné podmínky pro těžká vozidla, snížení provozu na dálnicích | 
Většinu změn jsem pro vás přenesl do přehledné tabulky, podrobněji bych se s dovolením zastavil u tří z nich: Jako první je značka „Náhradní trasa“, která nahrazuje někdy pravda nepřehledně a zmatečně umísťované značení objížděk. Nová značka tak má jednoznačně ukazovat odklon dopravy při mimořádných událostech. Smyslem je, aby navigovaly řidiče k nejbližšímu dalšímu sjezdu z dálnice a nevedly je po nevhodných místních komunikacích, které zvýšeným provozem extrémně trpěly. A obyvatelé v jejich blízkosti dvakrát tolik.
Dávejte pozor na to, koho potkáte v protisměru
Druhou, podle mého soudu zásadní změnou je kombinace značek, umožňující jízdu cyklistů v protisměru a současně průjezd slepými ulicemi tam, kde to doposud nešlo. Tato praxe je běžná například v Německu, Nizozemsku nebo Francii a v českém městském prostředí přináší zásadní zlepšení plynulosti i bezpečnosti cyklodopravy. Pro cyklisty znamená nové značení velkou úlevu – tam, kde dříve museli obcházet celá bloková soukolí jednosměrek, dnes mohou legálně pokračovat. Ano, musíme dávat za volantem větší pozor – ale to by mělo být samozřejmostí.
Méně značek, méně vizuálního přehlcení
Třetí, podle mého soudu zásadní změnou je snížení počtu směrových značek u křižovatek. Dosud bylo povinné osazovat směrové tabule, když to trochu přeženu, téměř „na každou větev“, nově postačí jedna značka umístěná až za křižovatkou. Ano, chápu vaši námitku – bude to opět znamenat více soustředění, ale je to možná lepší než zahlcení informacemi. Toto zjednodušení navíc snižuje náklady obcí i riziko vizuálního přetížení, které bývá problémem hlavně v městských aglomeracích.
A sloučení tzv. „tatraktorů“ s ostatními nákladními vozy? To se mělo stát již dávno. Resp. to nikdy nemělo nastat. Totéž označení nízkoemisních zón: nalepovací etikety jsou v roce 2025 opravdu mimo. Kontrolu emisních norem budou řešit elektronické systémy podle registrační značky. Do budoucna se tak počítá s automatizovanými kamerami, které z centrální evidence vyhodnotí, zda vůz splňuje požadavky zóny. Digitální století? Možná už bylo načase. Ostatně, jak tyto změny vnímáte vy?
                                
                                    
                                    
                                    
                                    

                                
                                