Zastaví tento nejčistší dieselový motor světa elektrošílenství? Splňuje jakoukoli emisní normu a mohl by změnit pravidla hry

Příznivci elektromobilů by spalovací motor nejraději umístili rovnou zítra do muzea. Naštěstí jeho vývoj a možnosti zdaleka neřekly poslední slovo, důkaz přináší video v našem článku.

i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Rychlost, s jakou se kolem nás mění automobilový svět a všechny nás začíná tlačit tam, kam poměrně velká část z nás nechce a nikdy nechtěla je poměrně zarážející. Jednou to myslím bude námětem na nejednu ekonomickou nebo sociologickou studii, protože tak rychlý přechod k údajně skvělé a ničím neposkvrněné elektromobilitě vypadá trochu jako z Orwella. Trochu dost. Pro tentokrát se pojďme podívat na další pokrok, který by mohl tuto cestu zvrátit. Kupodivu jej pohání nafta. Motorová nafta.

Kalifornie, země nízkým emisím zaslíbená

Náš vynález testovali v Kalifornii, kde by tedy člověk čekal cokoli, jenom ne naftu. Místo nafty spíše přemíru Priusů, hybridních Lexusů a elektrických BMW či Mercedesů, to když je vaše konto správně americky tučné. A to jsou v Kalifornii všechna konta. Nebo ne? Pravda, ještě jsou v Kalifornii ekologické Hummery H1, to když Rakousko předsedalo guvernérskému úřadu. Zanechme ale politicky nekorektních poznámek a pojďme se na ten motor podívat.

iZdroj fotografie: S vědomím Achates Power

Start samotného projektu se datuje do roku 2018, kdy se ropný gigant Saudi Aramco rozhodnul podporovat vývoj alternativních spalovacích motorů s cílem snížit emise a spotřebu tak, aby tyto splňovaly extrémně přísná kritéria platná v Kalifornii. Společnost Achates Power podrobila procesy v spalovacích motorech rozsáhlé analýze a došla k závěru, že větší potenciál pro jejich snižování je u dvoudobých motorů. Což je pro nás, pamatující Trabanty a Wartburgy, speciálně vzrušující informace.

Vyzkoušeno v reálném provozu

Konec humoru. Protiběžnému spalovacímu motoru pro nákladní vozy, zkonstruovanému podle patentu Achates Power naměřili na dynamometru v Detroitu a v závodě Achates v San Diegu výkon 400 koní. Byl také testován v reálném provozu pod kapotou reálného nákladního automobilu, s nad očekáváními příznivými výsledky. Společnost CALSTART, která zkoumá testování emisních norem v Kalifornii potvrdila, že motor je schopen splnit limit 0,02 gramu za hodinu.

“ Je to nejčistěji spalující dieselový motor s nejnižším obsahem uhlíku na světě,“ prohlásil o konstrukci Achates Power Bill Can Amburg, viceprezident CALSTART. 

Achates Power si je svým objevem natolik jistá, že chce v červenci 2022 prodat svůj první nákladní vůz s 10,6litrovým tříválcovým šestipístovým dieselovým motorem. Což je právě nyní. Otázkou zůstává, co bude dál. Pokud se to skutečně podaří a přijde revoluční motor, schopný provozu s takto nízkými emisemi, neunikne to určitě pozornosti výrobců osobních automobilů. Nevíme, nakolik by se jednotku povedlo zmenšit pod kapotu osobního vozu, nicméně kdyby ano, mohla by to být revoluce. A odpověď Bruselu na jeho elektrošílenství. Bylo by už na čase.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Věříte, že se podaří zvrátit nástup elektromobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články