Zcela nový model Škody přináší víc obav než nadějí: Ani otáčecí megadisplej to zřejmě nezmění. Vlajková loď, vážně?

Nejnovější počin Škody přináší kromě dnes již tak trochu zastaralé techniky i otázku, jestli je právě tento model ideální do dnešní doby. Obávám se, že odpověď nevyzní příliš pozitivně.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Představení nového top modelu Škody se blíží, a protože Škoda se důsledně drží již dávno vytyčeného směru nových modelů, daného jednak modelovým jazykem Modern Solid, jednak pohonem striktně na baterie, není v zásadě tajemstvím, jak zhruba bude nový model vypadat. A na jaké platformě bude stát, tedy spíše jezdit. Problém je (navíc se obávám, že nikoli jediný) v tom, že časy se mění. A nyní celkem zásadně. Více v následujícím shrnutí AutoŽivě.cz. A jakkoli často dodávám „nenechte se prosit, tohle vás pobaví”, tak speciálně nyní se obávám, že toho tolik k pobavení nebude. Ale uvidíme.

Jako první model z nové rodiny hned ten největší a nejdražší

První a hned velkolepá zmínka o nové budoucnosti Škody ve stylu „Modern Solid“ pochází z oné dnes již legendární konference „Let’s Explore“ konané 25. dubna 2023, kdy bylo oznámeno, že tempo nástupu elektromobilů s novým logem Škody na přídi bude rychlejší, než se čekalo. Do roku 2026 mělo být představeno celkem 6 nových elektromobilů, které začnou tvořit páteř nabídky Škody Auto. To se zřejmě nepovede, jisté však ale je, že jeden přijde určitě – a to hned ten největší.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

i

Výrobci včetně Škody horečně pracují na malém EV – tak proč obří SUV?

Má jím být velké, sedmimístné SUV/MPV podle designové předlohy Vision 7, která pochází již z roku 2022. Na tom by nebylo nic špatně, kdyby se mezitím nestalo pár zásadních věcí. Tak především: Konec státní podpory prodeje elektromobilů napříč Evropou způsobil strmý propad jejich oblíbenosti, a jakkoli poslední čísla dávají trochu optimismu příznivcům EV, pořád to není nic, nad čím by šlo jakkoli jásat. Zkrátka 2025 není 2022, a jestli Škoda čekala samé světlé zítřky, obávám se, že nejsou v dohledu.

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

Proč dublovat model, který vcelku funguje a je oblíbený?

Stejně tak se nabízí otázka, jestli právě nyní, kdy se nejedna automobilka potýká se sérií problémů a kdy i mnoho kupců zatahuje za „ruční brzdu“ a spíše vyčkává, než by kupovali první poslední, je drahé a velké SUV přesně to, na co trh čeká. Nemáme tady náhodou už jedno podobné, přímo od Škody? Ano, Enyaq možná není tak robustní a „velkoobjemový”, ale solidně velké SUV to na každý pád je. Nestačí nám? A co vlastně chce typický klient Škody?

iZdroj fotografie: Škoda

Když tedy pominu Fabii Combi, kterou „by chtěl každý”, pokud mohu parafrázovat slova o bydlení v Českých Budějovicích ze hry Záskok a repertoáru Divadla Járy Cimrmana. Nicméně co se elektromobility týče, momentálně jsou „v kursu“ přesně opačné modely: levná vozítka s cenou kolem půl milionu korun, která údajně pomohou nastartovat přechod k elektromobilitě. Nebo by tedy alespoň měla. Ale velké a patřičně drahé SUV? Obávám se, že to není to, na co nyní čekají davy klientů se spacáky v rukou, aby jim někdo „nevyfoukl místo“.

Parametry skvělé v roce 2022, v roce 2026 je ale všechno jinak

Navíc ani jeho parametry nejsou nic, z čeho by někdo musel v roce 2025 tančit rituální, oslavné tance. A v roce 2026 tomu nebude jinak. Ano, baterie má mít kapacitu 89 kWh a samotné auto dojezd 600 km. Teoreticky. Dnes, kdy z Číny přichází zvěsti o nové generaci baterií ,to však nezní nijak světoborně. Navíc mnoho PHEV už dnes umí hodně přes 100 km a opět: nové čínské modely BYD budou umět přes 200 km. Jenže s třetinovou hmotností proti původním bateriím a spalovacím motorem k tomu. A nakonec: 800V architekturu umožňující dobíjení až 400 kW (Vision 7 má umožňovat 200 kW) mají dnes i kompakty od KIA/Hyundai.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

A ano, uvnitř vozu je displej s úhlopříčkou 14,6 palce, největší, jak kdy byl na palubu vozu Škoda instalován. Standardně je umístěn na výšku, nicméně jej lze tlačítkem z režimu Jízda přepnout i do speciálního režimu Relax. Pak se otočí do pozice na šířku a takto si na něm lze vychutnávat třeba filmy a seriály. Opět: bude to ale to hlavní, kvůli čemu se (nejen) Češi vrhnou do showroomů? Odpověď nechám na vás.

Nechci Škodu jakkoli kritizovat, a kdo čtete moje články, potvrdíte mi, že jsem na tuhle firmu mimořádně pyšný. Ale opravdu si nejsem jist, jestli je kolosální SUV dle konceptu Vision 7 jako první „předvoj“ elektromobility to pravé ořechové. Ostatně, jako to vidíte vy?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články