Stvořili nejlepší motor světa s dojezdem až 2 100 km. Má ho značka, od které si koupit auto (ne)chcete

Velcí výrobci v EU přiznávají, že prodeje elektromobilů neodpovídají očekáváním. Investice jsou obrovské, ale zákazníci nejsou nadšení.

i Zdroj fotografie: Ford
                   

Nechci být příliš kritický, ale kdy naposledy přišla některá z velkých evropských automobilek s nějakým větším převratným technologickým řešením? Tak vidíte. Neumím si vzpomenout, že bych se někdy z nějakého vyloženě revolučního konceptu radoval. A to v reakci AutoŽivě sledujeme novinky na poli technologie v automobilovém průmyslu neustále a průběžně. Naopak malé dílny či společnosti s různými pokrokovými řešeními přicházejí. Malé dílny anebo molochy z Asie. To už je bohužel klišé, zejména čínské automobilky si mažou stále dokola evropské výrobce na chleba. Nerozumím tomu.

Evropa je na pokraji kolapsu a čínské značky si mnou ruce

Evropa bojuje o přežití. A Asie hledá nová řešení a daří se jí. V Evropě se roky vede téměř ideologická válka o to, zda je jedinou správnou cestou čistý elektromobil. V Číně mezitím tiše probíhá něco mnohem praktičtějšího. Tamní inženýři místo nekonečných debat prostě sedli k rýsovacím prknům a začali z klasické spalovací techniky ždímat poslední zbytky potenciálu. Výsledek? Hybridní motory, které dokážou využít až 48 % energie obsažené v palivu a poslat auto na dojezd přes 2 100 km na jednu nádrž a jedno nabití. V době, kdy se v Evropě řeší, jestli má smysl natahovat další kilometry kabelů k rychlonabíječkám, působí taková čísla skoro jako z jiného světa.

iZdroj fotografie: Chery

Přitom nejde o žádné laboratorní prototypy z výzkumných center, které se nikdy nedostanou na silnice. Bavíme se o sériových nebo na sériovou produkci mířících hybridech od značek, které už dnes pronikají na evropský trh. Konkrétně o BYD a Chery, do jejichž portfolia spadají mimo jiné jména Omoda a Jaecoo. Tyto automobilky vyvinuly nové generace hybridních motorů. Ty posunuly termodynamiku spalovacího procesu tam, kde ji ještě před pár lety téměř nikdo nečekal. Hodnota termické účinnosti až 48 % znamená, že se téměř polovina energie v benzinu skutečně promění v pohyb kol. Nikoliv v teplo unikající do prostoru.

Jak by se vám líbilo ujet na jednu nádrž přes 2 000 km?

Pro srovnání, klasické benzinové motory se dlouhá léta držely někde kolem 38–40 %. I špičkové hybridy od značek jako Toyota, které jsou léta považované za etalon úsporné jízdy, se pohybují „jen“ okolo 41 %. V tomhle kontextu není přeskok na 46,06 % u BYD a zamýšlených 48 % u Chery jen drobným evolučním vylepšením. Je to přímý skok do zcela nové ligy. Není náhodou, že se na tyto hodnoty začíná upírat taková pozornost. Protože v okamžiku, kdy spalovací motor dostanete někam na úroveň téměř poloviny využité energie, začíná být najednou velmi těžké obhajovat tvrzení, že kombinace spalovací jednotky a elektrifikace nemá v „zelené“ budoucnosti místo.

iZdroj fotografie: BYD

BYD už navíc nejde jen o plány na papíře. V květnu 2024 uvedl tento výrobce na trh své nejnovější hybridní ústrojí, které je vybavené motorem s ověřenou termickou účinností 46,06 %. Jde o aktuální světový rekord pro sériově vyráběný spalovací motor v osobním automobilu. Ne někde v prototypové hale, ale v autě, které si zákazník reálně může koupit. Jedním z nejvýraznějších nositelů této technologie je model BYD Seal 06 DM-i. Ten má podle oficiálních údajů kombinovanou spotřebu benzinu pouhých 2,9 litru na 100 km. To odpovídá zhruba 34,5 km na jeden litr. Ano, je to teorie. Abychom si to zasadili do reality, tam, kde klasické auto spolkne třeba 6 až 7 litrů, tenhle vůz se spokojí s méně než polovinou. A i kdyby to bylo o litr horší, pořád je to paráda.

Technologie ukazuje, že spalovací motor neřekl poslední slovo

Systém ještě k tomu kombinuje spalovací motor s baterií tak, že celkový dojezd na plnou nádrž a plné nabití přesahuje 2 100 km. To už není jen drobná úspora, to je úplně jiný způsob, jak uvažovat o skutečném dálkovém cestování. Dostat z auta přes 2 100 km, aniž by člověk řešil dobíjecí infrastrukturu na každém kroku, je něco, co se v praxi velmi těžko ignoruje. Obzvlášť ve chvíli, kdy se v Evropě stále mluví o „dojezdové úzkosti“ u elektromobilů a o tom, jak lidé mají obavy z dlouhých cest. Tady se dá najet přes dva tisíce kilometrů a člověk nepotřebuje nabíječku. Je to ekologické? Za mne ano.

Co si o tom myslíte vy, budu moc rád za komentáře dole pod článkem. Je samozřejmě otázka, jak rychle se tato technika dostane v plném rozsahu i na evropské silnice a jak na ni zareagují místní hráči. Ale jedna věc je jistá už teď. Spalovací motor rozhodně ještě neřekl poslední slovo a Čína ukazuje, že pokud se na něj podíváte bez ideologických brýlí a dáte mu do ruky moderní technologie, umí i v roce 2025 a dál nabídnout něco, co může zásadně zamíchat kartami v celé debatě o budoucnosti individuální dopravy.

Má spalovací motor budoucnost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články